در روزهای آغازین کنگره جهانی موبایل بارسلونا چه گذشت؟

جام جهانی تلفن همراه

هر سال، شهر بارسلونا از یازدهم تا چهاردهم اسفند میزبان MWC یا کنفرانس جهانی موبایل، بزرگ‌ترین رویداد در حوزه تلفن‌همراه و فناوری‌های مرتبط است.
کد خبر: ۷۷۸۶۴۹
جام جهانی تلفن همراه

امسال هم بسیاری از سازندگان تلفن‌همراه هوشمند و شرکت‌های سازنده تجهیزات مخابراتی، این نمایشگاه را برای معرفی آخرین محصولات و دستاوردهای خود و قرار دادن آنها در معرض دید عموم انتخاب کردند.

در این چند روز سازندگان تجهیزات دیجیتال هر چه در چنته دارند رو کرده‌اند، از معرفی گوشی‌های پرچمدار نسل بعد اندروید گرفته تا تبلت‌های جدید و تجهیزات پوشیدنی بویژه ساعت‌های هوشمند. البته مدت‌هاست انتظار معرفی برخی محصولات مانند گلکسی اس 6 در این کنفرانس می‌رود، اما برخی شرکت‌ها مانند Huawei نیز با رونمایی از ساعت هوشمند جدید خود بازدیدکنندگان را غافلگیر کردند. نکته‌ای که در نمایشگاه امسال بسیار جلب توجه می‌کند، تلاش تمام سازندگان مطرح برای جا نماندن از قافله محصولات پوشیدنی و تنوع ساعت‌های رونمایی شده در این نمایشگاه است که از اهمیت روزافزون بازار فروش این دستگاه‌ها و گسترش هر چه بیشتر آنها در آینده خبر می‌دهد. در ادامه به معرفی مهم‌ترین محصولات رونمایی شده در دو روز اول این نمایشگاه می‌پردازیم، هر چند محصولات رونمایی شده در این نمایشگاه به گوشی‌های تلفن همراه هوشمند منحصر نیست و دیگر زمینه‌های فناوری ارتباطات را نیز دربر‌می‌گیرد.

ابرقدرتی به‌نام سامسونگ

در این نمایشگاه دو ستاره جدید به کهکشان اندرویدی این شرکت کره‌ای اضافه شده، گلکسی اس 6 و گلکسیS6 Edge . سامسونگ بالاخره در تولید مهم‌ترین گوشی خود از قاب‌های پلاستیکی صرف‌نظر و از مواد مرغوب در تهیه این گوشی‌ها استفاده کرده و برای اولین بار از فلزات مستحکم در بدنه و شاسی این گوشی‌ها استفاده شده است. در ضمن صفحه‌نمایش گلکسی S6 Edge در دو طرف لبه گوشی امتداد پیدا می‌کند و می‌توانید حتی وقتی گوشی با صفحه روی زمین قرار گرفته هشدارهای نوری نمایش داده شده در لبه‌های صفحه‌نمایش را مشاهده کنید. سامسونگ مدعی است به لطف استفاده از شیشه‌های Gorilla Glass4 و فلزات قوی‌تر استفاده شده در این گوشی‌ها، دوام و مقاومت آنها افزایش یافته است. همچنین، این شرکت بالاخره به ندای کاربران خود گوش فرا داده و در برنامه TouchWiz و رابط کاربری خود تغییراتی برای افزایش سرعت پاسخ‌دهی و راحتی کار با سیستم ایجاد کرده است. برای مثال طراحی برنامه دوربین بسیار بهبود یافته و به محیط کاربری دوربین‌های عکاسی این شرکت نزدیک شده است. البته دوربین‌های عقب و جلوی این گوشی هم ارتقا یافته‌اند و می‌توان از آنها بویژه در شرایط نور کم انتظار عملکرد بهتری داشت.

سخت‌افزار به‌کار رفته در این گوشی‌ها بهبود یافته و نسل جدید از معماری 64 بیت، پردازنده جدید هشت هسته‌ای این شرکت با نام Exynos، سه گیگابایت رم DDR4 و حافظه داخلی استفاده می‌کند.

صفحه‌نمایش هم با یک رشد کوچک به 1‌/‌5 اینچ رسیده، البته وضوح تصویر این نمایشگر AMOLED به 2560 در 1440 و تراکم پیکسل آن به رقم خیره‌کننده 557 پیکسل بر اینچ رسیده که گویای کیفیت آن است. دیگر تغییرات به وجود آمده عبارتند از حذف قابلیت افزودن کارت حافظه، باتری داخلی غیرقابل تعویض، ضد آب نبودن، استفاده از حافظه فلش با سرعت بیشتر و مصرف انرژی کمتر، پشتیبانی از شارژ بیسیم و شارژ سریع، افزوده شدن امکانات پرداخت الکترونیک به‌صورت درونی و جالب‌تر از همه قابلیت استفاده از این گوشی‌ها با دوربین واقعیت مجازی Samsung VR که بعدا به آن خواهیم پرداخت.

اچ‌تی‌سی اوج می‌گیرد

این شرکت تایوانی که روزگاری نه‌چندان دور چهارمین تولیدکننده تلفن‌همراه هوشمند به‌شمار می‌آمد، در یکی دو سال گذشته بشدت افت کرده و از جمع تولیدکنندگان مطرح که سهم مشخصی از بازار دارند خارج شد، اما به قول مدیر این شرکت پرده جدیدی در اپرای این شرکت شروع شده است. HTC امسال با معرفی یک گوشی جدید در کنار یک دستبند ورزشی و دوربین واقعیت مجازی Vive که با مشارکت شرکت Valve توسعه داده شده، نشان داد قصد دارد از حوزه سنتی خود خارج شود و بازارهای خود را گسترش دهد. گوشی M9 همان‌طور که انتظار می‌رفت، یک گجت تمام عیار است. البته با توجه به معرفی سلف آن یعنی M8 در سال گذشته، همان‌طور که انتظار می‌رفت بیشتر تغییرات به‌وجود آمده داخل گوشی است.

بخشی از این ارتقای سخت‌افزار شامل دوربین 20 مگاپیکسلی عقب به همراه دوربین التراپیکسل چهار مگاپیکسل جلو، سه گیگابایت رم، پردازنده Krait400 چهار هسته‌ای با فرکانس دو گیگاهرتز، بدنه تمام فلزی، رابط کاربری Sense 7 با امکانات شخصی‌سازی جالب و نوآورانه، باتری بهتر، شیشه ضدخش و ضربه Gorilla Glass4، پردازنده گرافیکی Adreno430 و سیستم‌عامل اندروید 5.0 است.

اما این تنها محصول معرفی شده نبود. دستبند سلامتی Grip که با مشارکت Under Armour برای ورزشکاران حرفه‌ای‌تر توسعه داده شده و می‌تواند در کنار اتصال به دستگاه هوشمند و نمایش هشدارها، با استفاده از GPS مسیر و موقعیت ورزشکار را ثبت و در داده‌های شبکه دیجیتال سلامت UA وارد کند، محصول بعدی بود که برای گسترش مجموعه ابزارهای دیجیتال تولیدی HTC معرفی شد.

همچنین، دوربین واقعیت مجازی Vive که اعلام شده از اردیبهشت در دسترس کاربران خواهد بود، سطح جدیدی را در واقعیت مجازی در اختیار کاربران قرار خواهد داد. مهم‌ترین تفاوت این دستگاه با نمونه VR سامسونگ، امکان حرکت در حین تجربه واقعیت مجازی است. این دوربین به یک سیم پنج متری برای اتصال به رایانه و همچنین دوربین‌های دیجیتال به منظور جلوگیری از برخورد با موانع در حین استفاده از آن مجهز خواهد بود. البته باید دید آیا HTC می‌تواند گستره کاری خود را به این صورت گسترش دهد و در عین حال وجهه اختصاصی برند خود را حفظ کند یا خیر؟

ساعت هوشمند ال‌جی

با این‌که شرکت نام آشنای کره‌ای دست خالی به این نمایشگاه نیامده بود و محصولات متنوعی معرفی شد، مهم‌ترین محصول رونمایی شده در نمایشگاه توسط LG را باید ساعت هوشمند آن دانست. این ساعت شبیه یک ساعت معمولی است، اما قابلیت‌های بسیاری دارد. این نسخه که از نظر ظاهری کاملا مشابه ساعت اندرویدی LG Watch Urbane است که چندی پیش معرفی شد، از فناوری 4G، تماس تلفنی و پیام‌رسانی مستقل، مکان‌یابی و برقراری تماس اضطراری و پرداخت الکترونیکی پشتیبانی می‌کند و از این نظر با نمونه قبلی خود تفاوت بسیار دارد. این ساعت که پردازنده 2/1 گیگاهرتزی، صفحه‌نمایش 3/1 اینچی، باتری 700میلی‌آمپر ساعتی و چهار گیگابایت حافظه داخلی دارد، به‌گفته شرکت سازنده تنها ساعت هوشمندی است که از فناوری 4G استفاده می‌کند. نکته جالب‌تر، استفاده این سیستم از سیستم‌عامل اختصاصی LG برای دستگاه‌های پوشیدنی است که به این معنی است که این یک ساعت فقط اندرویدی نیست. به‌طور‌کلی می‌توان گفت این ساعت از نظر طراحی و مشخصات فنی بسیار ایده‌آل به نظر می‌رسد، اما باید دید در عمل چطور خود را ثابت خواهد کرد.

محصولات سونی

شرکت سونی امسال در نمایشگاه بارسلون، از گوشی پرچمدار نسل بعد خود، یعنی Xperia Z4 رونمایی نکرد. البته از این خانواده، تبلت Z4 در معرض دید قرار داده شده بود که در نوع خود بسیار جالب توجه است. از ضدآب بودن آن که کم‌کم به بخشی از خصوصیات محصولات رده بالای سونی تبدیل می‌شود که بگذریم، صفحه‌نمایش IPS با وضوح تصویر 2560 در 1600 پیکسل و تراکم پیکسلی قابل قبول، حافظه داخلی 32 گیگابایتی همراه پشتیبانی از کارت حافظه، پردازنده توانمند Snapdragon 810 با سه گیگابایت رم و باتری 6000 میلی‌آمپر ساعتی بخشی از توانایی‌های این غول سونی هستند. البته همه چیز اینجا تمام نمی‌شود، زیرا طراحی چشمنواز و ابعاد باورنکردنی این تبلت، آن را تبدیل به سبک‌ترین و باریک‌ترین تبلت 1/10 اینچی 4G دنیا کرده است. در ضمن برای کاربران حرفه‌ای‌تر یک کیبورد اختصاصی بلوتوث نیز در نظر گرفته شده که این تبلت را به یک الترابوک تمام عیار تبدیل می‌کند.

سونی همچنین گوشی مدل Aqua M 4 را که نسخه بهبود یافته‌ای از M 2 است که چند ماه پیش برای اولین بار قابلیت ضدآب را به گوشی‌های میان قیمت آورد، در این نمایشگاه معرفی کرد. این گوشی از سخت‌افزار بهتر و قدرتمندتر بهره می‌برد و بزودی وارد بازار خواهد شد. ساعت هوشمند SmartWatch3، بلندگوی بلوتوث زیبای BSP 60 با قابلیت‌های جالب و هدست بلوتوث جدید سونی از دیگر محصولات معرفی شده توسط این شرکت ژاپنی بودند.

هوآوی تازه‌وارد

شرکت چینی هوآوی روز یکشنبه از ساعت اندرویدی لوکس خود رونمایی کرد. این ساعت اولین ساعت اندرویدی مجهز به صفحه ضد خش Sapphire است و در عین حال از نظر مواد به‌کار رفته و زیبایی طراحی جایی برای اشکال باقی نمی‌گذارد. این دستگاه که به یک نمایشگر مدور با وضوح 400 در 400 پیکسل با تراکم 286 پیکسل بر اینچ مجهز است، از یک پردازنده اسنپدراگون، 512 مگابایت رم و چهار گیگابایت فضای ذخیره اطلاعات داخلی برخوردار است و علاوه بر تمام اینها، یک حسگر ضربان قلب زیر ساعت تعبیه شده که علائم حیاتی کاربر را مدام کنترل می‌کند. علاوه بر این یک حسگر حرکتی شش جهته و یک فشارسنج گام‌ها، مسافت طی شده و کالری سوزانده شده توسط کاربر را محاسبه می‌کنند.

این ساعت همچنین می‌تواند به‌صورت خودکار تشخیص دهد در حال انجام چه فعالیتی هستید و داده‌های مرتبط با قدم زدن، دویدن، دوچرخه‌سواری یا کوهنوردی شما را در صورت تمایل با برنامه‌های سلامت مانند Google Fit همزمان‌سازی می‌کند. همانند دیگر ساعت‌های اندروید، این ساعت می‌تواند هشدارهایی مانند پیام‌های متنی، ایمیل‌ها و اطلاعات تماس گیرندگان را نمایش دهد. شرکت هوآوی بیش از 40 پس‌زمینه ساعت از پیش طراحی شده برای این ساعت در نظر گرفته که برخی از آنها حاوی اطلاعات فیزیکی کاربر نیز می‌شود و به‌احتمال زیاد جزو برگ‌های برنده این ساعت احتمالا گران‌قیمت خواهد بود. با توجه به محدودیت‌های پلتفرم Android Wear برای افزودن قابلیت‌های سخت‌افزاری جدید نباید از این ساعت انتظاری خارج از حدود توانایی دیگر رقبا داشت، البته طراحی زیبا و قابلیت‌های فراوان آن باعث می‌شود استقبال مناسبی از آن پیش‌بینی شود.

حضور مایکروسافت با دو لومیای جدید

شرکت مایکروسافت هم مانند سونی در این رویداد از هیچ تلفن‌همراه سطح بالا یا به اصطلاح پرچمداری رونمایی نکرد. در عوض این شرکت دو عضو جدید خانواده لومیا را که در رده میان‌قیمت‌ها قرار می‌گیرند، معرفی کرد؛ دو تلفن Lumia 640 و 640XL‌. از این دو دستگاه مشابه، مدل XL با 7/5 اینچ صفحه‌نمایش IPS با وضوح HD و دوربین 13 مگاپیکسلی عقب مجهز به لنز ساخت زایس و دوربین جلو پنج مگاپیکسلی خود گزینه جالب‌تری به نظر می‌رسد.

مدل 640 صفحه‌نمایش مشابه پنج اینچی و دوربین عقب هشت مگاپیکسلی دارد که نشان زایس را با خود ندارد، اما توانایی فیلمبرداری 1080p را دارد و نسبت به گوشی‌های سری قبلی این رده یک گام به جلو محسوب می‌شود. هر دوی این دستگاه‌ها در نسخه‌های 3G و 4G و با امکان پشتیبانی از دو سیمکارت عرضه می‌شوند و برای آنها ارتقای سیستم‌عامل به ویندوز موبایل 10 در نظر گرفته شده است.

هردوی این دستگاه‌ها از نظر تجهیزات ارتباطی تکمیل هستند و همچنین مزایای خرید مانند یک ترابایت فضای رایگان در OneDrive و اشتراک یکساله رایگان Office 365 برای تشویق هرچه بیشتر کاربران به خرید این گوشی‌ها در نظر گرفته شده است. مایکروسافت تلاش می‌کند با عرضه دستگاه‌های متنوع و پوشش تمام رده‌های قیمتی تلفن‌های همراه هوشمند، جای پای خود و سیستم‌عامل نه‌چندان محبوبش را در بازار دستگاه‌های هوشمند تثبیت کند و به نظر می‌رسد با عرضه این دستگاه‌ها نشان داده مسیر خوبی انتخاب کرده است.

تبلت اچ‌پی

شرکت HP در نمایشگاه امسال از تبلت خود که برای مصارف تجاری طراحی شده پرده برداشت. این تبلت شیک و خوش‌ساخت با نام Pro Slate 8، بدنه‌ای تمام فلزی و در عین حال وزن باور نکردنی 350 گرمی دارد. همان‌طور که از اسم این تبلت پیداست صفحه‌نمایش آن هشت اینچی است، البته وضوح تصویر این صفحه‌نمایش 2048 در 1536 پیکسل اعلام شده که مشابه نمایشگرهای سری Retina اپل است. این تبلت پردازنده 3/2 گیگاهرتزی، دو گیگابایت رم، 16 گیگابایت حافظه داخلی و عمر باتری در حدود 13 ساعت دارد و از اندروید 4/4 کیت‌کت بهره می‌برد. از آنجا که این محصول برای کاربری تجاری طراحی شده، قابلیت‌هایی مانند شارژ فوق‌سریع 5/1 ساعته و یک پورت اتصال موس و کیبورد نیز برای آن در نظر گرفته شده است.

البته قابل‌توجه‌ترین قابلیت این دستگاه، قلم مافوق صوت آن است. در اطراف بدنه این تبلت پنج میکروفن برای تعیین موقعیت دقیق قلم و حرکت عمودی آن در نظر گرفته شده است و با آن می‌توانید در کنار تبلت هر چیزی را روی کاغذ (با برداشتن سر لمسی) نوشته و یک کپی دیجیتال از آن را روی تبلت خود داشته باشید. به توضیح نیازی نیست که این قابلیت می‌تواند برای نسخه‌برداری دیجیتال از اسناد و نوشته‌ها تا چه میزان مفید باشد.

حسن نوزادان / کلیک (ضمیمه یکشنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها