اگر صاحب سایت یا نرم‌افزار موبایل باشید احتمالا با نام جشنواره وب و همچنین جشنواره نرم‌افزارهای موبایل آشنا هستید. جشنواره وب که هفت سال از تاسیس آن می‌گذرد، در سال‌های گذشته توانسته با بازخورد گرفتن از کاربران، نقاط ضعف خود را برطرف و رضایت بیشتری را جلب کند.
کد خبر: ۷۷۵۵۳۴
کنفرانسی برای 2 جشنواره

اگر صاحب سایت یا نرم‌افزار موبایل باشید احتمالا با نام جشنواره وب و همچنین جشنواره نرم‌افزارهای موبایل آشنا هستید. جشنواره وب که هفت سال از تاسیس آن می‌گذرد، در سال‌های گذشته توانسته با بازخورد گرفتن از کاربران، نقاط ضعف خود را برطرف و رضایت بیشتری را جلب کند.

اما جشنواره نرم‌افزارهای موبایل ایران نسبت به جشنواره وب سن کمتری دارد و تاکنون تنها سه دوره برگزار شده است. شاید بتوان گفت یکی از بهترین اتفاقات چند سال اخیر فضای وب و موبایل ایران، کنار هم قرار گرفتن تیم‌های برگزارکننده این دو جشنواره بوده است. از سال گذشته جشنواره وب و جشنواره موبایل در کنار هم برگزار شده است. ترکیب این دو باعث هم‌افزایی و بالا رفتن کیفیت آن شد و امسال نیز شاهد حضور بیش از ۸۰۰ توسعه‌دهنده وب و موبایل در مراسم اختتامیه بودیم. بسیاری حضور این دو جشنواره را انگیزه‌ای برای توسعه‌دهندگان وب و موبایل می‌دانند تا حاصل تلاش سالانه خود را پایان سال دریافت کنند.

مسلما هیچ کاری بدون عیب و ایراد نیست. شاید بتوان گفت بسیاری از توسعه‌دهندگان علاقه‌مندند اگر نرم‌افزار موبایل یا سایت آنها نتوانست مقامی را کسب کند، دنبال دلیل آن رفته و کیفیت اپلیکیشن یا سایت خود را بالا ببرند. در جشنواره وب امسال تا حدی این زیرساخت وجود داشت و با توجه به بازخورد خوب توسعه‌دهندگان باید منتظر حضور چنین امکانی در جشنواره موبایل نیز باشیم و سال آینده داور‌ها نیز معایب سایت‌ها و اپلیکیشن‌های تحت بررسی خود را برای توسعه‌دهندگان ارسال می‌کنند. یکی دیگر از انتقادهایی که از سوی بعضی از توسعه‌دهندگان مطرح شد این بود که اگر سایت یا اپلیکیشنی نامزد دریافت تندیس شده‌، نباید برای حضور در کنفرانس و اختتامیه مبلغی پرداخت کند. هرچند این صحبت به‌طور کلی بحث درستی است، اما شاید به دلیل نبود فضای کافی، برگزارکنندگان مجبور به فروش بلیط کنفرانس با حداکثر تخفیف به توسعه‌دهندگان بودند. هرچند محل برگزاری در این دوره میزبان بیش از ۸۰۰ نفر بود، اما به نظر می‌رسد پتانسیل وب و موبایل ایران بسیار بیشتر از این اعداد و ارقام است. نکته‌ای که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز از آن ابراز خرسندی کرده و گفت در دو هفته گذشته از حضور در هیچ مراسمی، اندازه این کنفرانس خرسند نشده‌است. بی‌شک حضور وزیر ارتباطات در چنین مراسم‌هایی موجب پیشرفت فضای وب و موبایل در ایران خواهد شد. انتقاد و پیشنهادات توسعه‌دهندگان نیز می‌تواند به رشد چنین جشنواره‌هایی کمک کند و هر سال شاهد برگزاری جشنواره وب و موبایل قوی‌تری باشیم. به امید روزی که سطح اپلیکیشن‌ها و سایت‌های ایرانی به سطح روز دنیا رسیده و با سایت‌ها و اپلیکیشن‌های بزرگ دنیا رقابت کند. به نظر می‌رسد باتوجه به استعداد بالای توسعه‌دهندگان ایرانی، آن روز نزدیک باشد.

میلاد احرام‌پوش/ دبیر جشنواره موبایل ایران

کلیک (ضمیمه یکشنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها