براساس افشاگری‌های ادوارد اسنودن تاکنون تصور می‌شد که سازمان‌های جاسوسی آمریکا و انگلیس مکالمات و تبادل اطلاعات چند شرکت یا کشور خاص را شنود می‌کرده‌اند اما اسناد جدیدی که حالا منتشر شده نشان می‌دهد که این جاسوسی فراتر از چیزی که تاکنون تصور می‌شد، بوده است.
کد خبر: ۷۷۲۷۴۱
جاسوسی آمریکا و انگلیس از میلیاردها سیم‌کارت

به گزارش جام جم کلیک: اگر تاکنون تصور می‌شد که سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا و انگلیس دزدهایی بوده‌اند که کلید چند آپارتمان را ساخته‌اند، اسناد جدید نشان می‌دهد که آنها با هک بزرگ‌ترین شرکت تولید‌کننده سیم‌کارت جهان برای سرقت‌‌های خود شاه‌کلید داشته‌اند.

براساس اسناد جدیدی که اسنودن افشا کرده سازمان امنیت ملی آمریکا با همکاری یکی از سازمان‌های اطلاعاتی انگلیس موسوم به مرکز ارتباطات دولتی(GCHQ) شبکه کامپیوتری شرکت هلندی گمالتو را هک کرده‌اند و کلیدهای رمزگذاری سیم‌کارت‌های تولید این شرکت را به‌دست آورده‌اند.

شرکت گمالتو با داشتن بیش از 40کارخانه درجهان سالانه 2میلیارد سیم‌کارت تولید می‌کند و اپراتورهای مهم و مختلف تلفن هــــمراه جــــــهان ازجـــــــملهAT&T، T.MOBILE، VERIZON و SPRINT سیم‌کارت‌‌های مورد نیاز مشترکان خود را از این شرکت می‌خرند.

به‌دست‌آوردن کلید رمزگذاری یا encryption key به دستگاه‌های جاسوسی آمریکا و انگلیس اجازه می‌دهد که مکالمات و تبادل اطلاعات هر کدام از سیم‌کارت‌های این شرکت را در هر جای جهان شنود کنند. در واقع اگر تا پیش از این تصور می‌شد که برخی شبکه‌های تلفن همراه هدف حمله دستگاه‌های اطلاعاتی این دو کشور قرار گرفته‌اند اسناد جدید نشان می‌دهد که آنها احتمالا امکان کنترل کامل میلیاردها سیم‌کارت در گوشه و کنار جهان را داشته‌اند. سیم‌کارت یا واحد شناسایی مشترک (Subscriber Identity Module) یک تراشه حافظه قابل‌حمل است که در گوشی‌های تلفن همراه و به‌منظور استفاده از سرویس‌های شبکه مخابرات سیار استفاده می‌شود.

همچنین این تراشه‌ها در کارت‌های اعتباری جدید هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. با سرقت کلیدهای رمزگذاری، سازمان اطلاعاتی آمریکا و انگلیس قادر بوده‌اند که بر ارتباطات تلفن همراه کشورهای مختلف جهان بدون نیاز به گرفتن مجوز یا حتی در جریان قرار دادن اپراتورها نظارت داشته باشند و حتی اثر و ردپایی از خود هم باقی نگذارند. کارشناسان فناوری ارتباطات اعلام کرده‌اند که سرقت کلیدهای رمزگذاری بزرگ‌ترین تولید‌کننده سیم کارت جهان یک خبر بسیار بد برای اپراتورهای تلفن همراه به‌حساب می‌آید.

هر چند در گذشته با افشاگری اسنودن، مأمور سابق سیا، جاسوسی سازمان‌های اطلاعاتی انگلیس و آمریکا در کشورهای مختلف جهان مشخص شده بود اما اسناد جدید نشان می‌دهد که این جاسوسی و سرقت اطلاعات بسیار وسیع‌تر از آنچه پیش از این تصور می‌شد، بوده است.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که سازمان اطلاعاتی انگلیس با کمک سازمان امنیت ملی آمریکا بدافزاری را وارد شبکه کامپیوتری شرکت گمالتو کرده تا به اطلاعات این شرکت دسترسی داشته باشد. یکی از نمایندگان پارلمان هلند روز گذشته با انتشار گزارش‌ها درباره این مسئله این اقدام را کاملا غیرقبول و باورنکردنی خواند. پارلمان هلند‌ ماه گذشته قانونی را درباره حریم شخصی شهروندان تصویب کرد که براساس آن هک تلفن همراه حتی از سوی دستگاه‌های اطلاعاتی این کشور هم ممنوع شده است.

در نسل‌های مختلف تلفن همراه تا 4G به‌تدریج سیستم‌های رمزگذاری ارتباطات پیچیده شده است تا طرف سومی نتواند به اطلاعات مشترکان دسترسی داشته باشد.کشورهای خارجی معمولا به سختی به سازمان‌های اطلاعاتی انگلیس و آمریکا برای شنود مکالمات و مکان‌یابی تلفن‌های همراه مجوز می‌دهند اما داشتن کلید رمزگذاری این امکان را می‌دهد تا این دو کشور خود را از گرفتن اجازه از کشورهای دیگر برای جاسوسی تلفن‌های همراه بی‌نیاز ببینند. نخستین اسنادی که اسنودن ارائه کرد نشان می‌داد که اف بی‌آی و سازمان امنیت ملی آمریکا به تمامی مکالمات صوتی و تصویری، چت‌های نوشتاری، مبادله عکس و نوشته و هرگونه فایل که از طریق 9شرکت بزرگ اینترنتی آمریکا صورت می‌گیرد دسترسی دارند.

منبع: همشهری آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
نرم افزار موبایل
-
۰۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
۰
۰
این امریكا دیگه شورشو در اورده.از هر كسی هرجا بخواد جاسوسی میكنه.كسی پیدا نمیشه جلوی این كشورو بگیره.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها