چند ماهی از زمان طرح ادغام تالیا با همراه اول می‌گذرد اما با این وجود همچنان سرنوشت این شرکت و مشترکان آن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.
کد خبر: ۷۶۷۶۶۰
تالیا در هاله ابهام

به گزارش جام جم کلیک: طی سال‌های گذشته دارندگان سیم‌کارت‌های تالیا در دوره‌های متعدد با مشکلات مختلفی مواجه شدند و درنهایت در نمایشگاه تله‌کام امسال اینگونه عنوان شد که قرار بر آن است که با ادغام تالیا در همراه اول شرایط جدیدی برای این شرکت و مشترکان آن ایجاد شود. اما با گذشت بیش از سه ماه همچنان خبر جدیدی در این زمینه منتشر نشده است.

ورود سیم‌کارت‌های تالیا به ایران برای اولین بار در سال 1383 تجربه شد اما اکنون در شرایطی که یک دهه از ورود این سیم‌کارت‌ها می‌گذرد داشتن سیم‌کارتی با کد 0932 برای بسیاری از مردم تبدیل به نوعی نوستالژی شده و کمتر پیش می‌آید در شماره تماس افراد این کد استفاده شود.


با این وجود مسوولان شرکت تالیا براین نکته تاکید دارند که شرکت تالیا در زمان اوج فعالیت حدود 320 هزار مشترک فعال داشته که اکنون از میان این مشترکان 200 هزار نفر آنها همچنان از سیم‌کارت‌های خود استفاده می‌کنند.

اما داستان تالیا و تالیا به‌دستان به گونه‌ای است که در ماه‌های گذشته وزیر ارتباطات به انتقاد از این وضعیت پرداخته و عنوان کرد: این شرکت دارای پروانه‌ای برای فعالیت 15 ساله بوده و تاکنون 10 سال از عمر این فعالیت‌ها گذشته است و حدود پنج سال از مجوز آن باقی است.

اما حال این سوال پیش می‌آید که با گذشت این پنج سال درنهایت چه سرنوشتی در انتظار تالیا و مشترکان آن خواهد بود؟ در دوره‌ای صابر فیضی - عضو هیات مدیره تالیا - اینگونه عنوان کرده بود که تالیا برای بهبود و بازسازی شبکه به اعتباری 200 میلیارد تومانی نیاز دارد.

وی در عین حال یادآور شد: واقعیت این است که تالیا در یک مقطع زمانی تقریبا به کما رفت تا اینکه سهامدار آن تغییر کرد و پس از آن این شرکت منتظر احیاء شبکه است چرا که تجهیزات شبکه آن بسیار قدیمی است و به همین دلیل اکنون لازم است این بازسازی صورت بگیرد.

فیضی همچنین عنوان کرد: البته نوعی سرمایه‌گذاری مجدد در این شرکت صورت گرفته که اگر این مساله به نتیجه برسد قطعا در آینده وضعیت به مراتب بهتر از قبل خواهد شد.

وی از پوشش 70 درصدی تالیا از نظر جمعیت خبر داد و افزود: در صورتی که مشکلی پیش نیاید شبکه تالیا تا خرداد‌ماه سال 1393 تکمیل شده و پوشش آن کامل شود وضعیت مشترکان به مراتب بهتر خواهد شد. البته با توجه به شرایط فعلی به نظر می‌رسد پیش‌بینی‌های قبلی مدیر شرکت محقق نشده است.

البته فیضی به این نکته هم اشاره کرده بود که شرایط قبلی به گونه‌ای بوده که شرکت تالیا ورشکسته محسوب می‌شده و هیچ کس نمی‌توانسته این بحث را مطرح نکند، اما اکنون با احیاء شبکه می‌توان شرایط آن را به وضعیت مطلوب رساند.


وی درباره ارائه خدمات نسل سه توسط این شرکت را نیز اینگونه اعلام کرده بود که از آنجا که تالیا بخشی از مجموعه مخابرات ایران به‌شمار می‌رود و پروانه آن هم به اسم مخابرات ایران صادر شده، اگر قرار به ارائه‌ی 3G باشد تالیا هم این کار را خواهد کرد.

اکنون حدود یک سال از این صحبتهای مدیران تالیا می گذرد و همچنان سرمایه‌گذاری خاصی در این زمینه صورت نگرفته و سرنوشت مشترکان این شرکت در هاله‌ای از ابهام است و حتی مشترکان این شرکت در موارد ابتدایی مانند خرید شارژ از عابربانکها با محدودیتهای متعدد مواجهند و بر این اساس امید می‌رود در آینده نزدیک سرنوشت نهایی سیم‌کارتهای 0932 مشخص شود.

در حال حاضر ۴۳ درصد سهام پروژه تالیا متعلق به شرکت گسترش ارتباطات تالیا و ۵۷ درصد متعلق به شرکت مخابرات ایران است که بر اساس برنامه ریزیهای صورت گرفته قرار بر آن بود که همراه اول، سهام گسترش ارتباطات تالیا را خریداری کرده و به این ترتیب سیم‌کارت‌های تالیا به همراه اول منتقل ‌شود.

شرکت تالیا به عنوان اولین شبکه مستقل پیش پرداخت تلفن همراه (Pre-Paid) از سال 1383 با استفاده از تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری شرکتهای زیمنس، آلکاتل و اریکسون و با مشاوره یکی از مشاوران GSM در دنیا (شرکت TELE2 ) آغاز به کار کرد.


این شبکه به طور رسمی از سوم خرداد ۱۳۸۴ ابتدا در تهران و به تدریج در سایر شهرها و مراکز استان‌ها سرویس دهی خود را آغاز کرد و درسال 1391 شرکت تعاونی مجتمع صنعتی رفسنجان، سهامدار ۴۳ درصدی خود در اولین پیمانکار- اپراتور تلفن همراه اعتباری تالیا را فروخت. اما در ادامه و تاکنون تالیا به دلایل مختلف با فراز و فرودهایی مواجه شده و ظاهرا منتظر تصمیم‌گیری مسوولان است.

منبع: ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها