تست ضدویروس به دلیل دارا بودن نقش محافظت‌کننده، نحوه و میزان دسترسی ها به منابع سیستم و ماهیت نرم‌افزار ضدویروس بسیار حایز اهمیت است.
کد خبر: ۷۶۲۸۴۷
معیارهای شناخت یک ضدویروس خوب (بخش اول)

به گزارش جام جم کلیک: سالیانه در کشورهای مختلف دنیا مبالغ کلانی صرف تست نرم افزار می‌گردد. علاوه بر این، شرکت ها هزینه‌های زیادی را به جهت شکست نرم افزارها متقبّل می‌شوند.

زمانی که یک برنامه، نیازمندیهای مورد نظر را برآورده نکند با شکست روبه رو میشود. بدین ترتیب در هنگام تست به دنبال به دست آوردن یک برنامه ایده‌آل هستیم.

درمورد نرم افزار ضدویروس، علاوه بر انجام تست‌های فرایندی و عملکردی به عنوان یک نرم افزار بدون نقص در چرخه‌ی تولید، تست‌های دیگری نیز باید صورت پذیرد.

تست ضدویروس

تست ضدویروس به دلیل دارا بودن نقش محافظت‌کننده، نحوه و میزان دسترسی­ها به منابع سیستم و ماهیت نرم‌افزار ضدویروس بسیار حایز اهمیت است. این تست‌ها شامل تست تاثیر ضدویروس بر کارایی سیستم، تست نرخ تشخیص ویروس، تست میزان خطای تشخیص ویروس، میزان تشخیص رفتاری ضدویروس برای ویروس‌های جدید، تست قابلیت پاکسازی سیستم آلوده، تست آنتی‌فیشینگ، تست های پویا و بلندمدت جهت بررسی عملکرد ضدویروس در محیطی نظیر دنیای واقعی و تست هایی از این قبیل است.

تست کارایی

بخش عمده‌ای از تست‌ها پیرامون تست کارایی انجام می‌شود. کارایی ضدویروس در کنار ویژگی محافظتی یکی از نکات بسیار مهم برای اغلب کاربران است. این ویژگی یکی از نکاتی است که هم کاربران خانگی و هم شرکت‌های حقوقی هنگام خرید محصول به آن توجه می‌کنند. هیچ کسی نیاز به ضدویروس قدرتمندی که در عین قوی بودن تمامی منابع سیستم را مصرف نماید ندارد زیرا در این شرایط شما دیگر قادر نخواهید بود کار مورد نظر خود را با سیستم انجام دهید.

اگرچه ارزیابی ویژگی محافظتی ضدویروس برای کاربران دشوار به نظر می‌رسد، درک این موضوع که سیستم‌عامل و یا سایر برنامه‌ها تا چه حد کند شده‌اند و یا کپی فایل ها یا بارگذاری صفحات وب چقدر آهسته‌تر شده است به راحتی قابل مشاهده است. داشتن یک ضدویروس قابل اعتماد که تاثیر اندکی بر کارکرد سیستم داشته باشد، آرزوی هر کاربری است.

دقت تشخیص

در کنار تست کارایی این نکته نیز حائز اهمیت است که ضدویروس تا چه حد قادر است بدافزارهای موجود را شناسایی نماید. بالا بودن نرخ تشخیص برای امنیت کاربران بسیار مهم است. البته همیشه بالا بودن نرخ تشخیص نمی‌تواند ملاک خوب بودن یک ضدویروس باشد. در نتیجه تست میزان تشخیص نادرست ویروس در کنار تست نرخ تشخیص، دید کامل‌تری برای ارزیابی به ما می دهد. برای انجام این تست نیاز به یک مجموعه فایل است. جمع‌آوری این مجموعه، خود نیازمند رعایت نکاتی است تا نتایج حاصل از تست قابل استناد باشد. از جمله مهمترین نکاتی که باید به آن‌ها دقت داشت، منبع نمونه‌ها، تنوع، جامع بودن، به روز بودن، بی طرفی، بازتابی از جهان واقعی بودن و هدف انجام تست است.

قدرت پاکسازی

پس از تشخیص آلودگی نوبت به پاکسازی سیستم می‌رسد. صرف تشخیص آلودگی نمی‌تواند کمکی به کاربر نماید و سیستم باید از ویروس پاک شود تا امنیت کاربر تامین گردد.

خودکارسازی فرایند تست

تمامی این تست‌ها باید در محیط های مختلفی که کاربران با آنها سرو کار دارند شامل تمامی ویندوزها ، سرویس پک‌های آنها، سخت افزارهای مختلف و در کل شرایطی که یک کاربر با آن مواجه می‌شود، انجام گردد. انجام این حجم بالای تست و لزوم تکرار هر تست جهت جلوگیری از خطا، اهمیت استفاده از خودکارسازی تست‌ها را نشان می‌دهد. این سامانه خودکارسازی تست باید قابلیت تعریف تمامی این تست‌ها بر روی محصولات ومحیط‌های اجرایی مختلف و همچنین دریافت نتیجه جهت تحلیل آن را داشته باشد.

در بخش های بعدی این سری مقالات فرایند انجام هر یک از تست‌های مطرح شده به تفصیل مورد بررسی قرار می‌گیرد.

مریم ابراهیمی- مهدی ابراهیمی
امن پرداز

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۸
علی افراز
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
۰
۰
سلام گوشی من سامسونگ گالكسی گرند 2 است لطفا بفرمایید از بین این دو آنتی ویروس كدام بهتره ؟ 360Security یا CM Security ممنون میشم.
جاینت ۷
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
۰
۰
بسیار مفید بود .. ممنون
سمیعی
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
۰
۰
با تشكر از مطلب مفیدتون. بحث تست انتی ویروس و این كه چه انتی ویروسی بهتر از بقیه هست دغدغه ای هست كه عموما كاربران دارند. این كه بدونیم چطور یك انتی ویروس خوب رو بشناسیم خیلی مفید هست
منوچهر
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
۰
۰
ممنون. امیدوارم دفعات بعد بیشتر وارد جزییات شوید.
شما برای تست از framewok خاصی استفاده میكنید؟
گوبلین ۲
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
۰
۰
تست تو شركت های نرم افزاری خیلی مهمه! مقاله ی خوبی بود!
archer 1
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
۰
۰
خیلی خوب بود . ... ممنون
كریم
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
۰
۰
ممنون از مطالب مفیدتون.
بحث خودكاری سازی تست رو اگه ممكنه بیشتر باز كنید و یك بخش رو به این موضوع اختصاص بدید.
اگه ممكنه مقایسات آنتی ویروسهای مختلف رو هم بیارید.
سیاوش
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
۰
۰
ممنون از مطلب شما.

نیازمندی ها