در لایحه بودجه پیشنهادی دولت برای سال 1394 برای وزارت ارتباطات حدود 2500 میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده که این رقم نسبت به سال قبل 10.2 درصد رشد داشته است.
کد خبر: ۷۵۲۸۰۸
بودجه وزارت ارتباطات در سال 1394 چقدر است؟

به گزارش جام جم کلیک: در لایحه بودجه پیشنهادی دولت برای سال 1394 برای وزارت ارتباطات حدود 2500 میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده که این رقم نسبت به سال قبل 10.2 درصد رشد داشته است.

مروری بر لایحه بودجه پیشنهادی دولت برای سال 1394 در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات با نکات درخور توجهی همراه است که از جمله این موارد می‌توان به پیشنهاد افزایش 79 درصدی بودجه در مرکز ملی فضای مجازی و یا رشد 61.9 درصدی بودجه پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات اشاره کرد. این در حالی است که بودجه سال قبل مرکز ملی فضای مجازی که به عنوان بازوی اجرایی شورای عالی فضای مجازی به شمار می‌رود، 150 میلیارد تومان بوده است.

بنابر لایحه مذکور، بودجه پیشنهاد شده برای سال 1394 وزارت ارتباطات معادل 2.450 میلیارد تومان خواهد بود که این رقم نسبت به بودجه 2.224 میلیاردی این وزارتخانه در سال 1393 رشدی معادل 10.2 درصد داشته است.

البته با وجود افزایش 10 درصدی، وزیر ارتباطات پیش از این یادآور شده بود که این رقم حدود یک سوم کمتر از پیش‌بینی‌های صورت گرفته برای این وزارتخانه است، چرا که طبق برخی اظهارات مسوولان این وزارتخانه، پیش‌تر برای وزارت ارتباطات پیش‌بینی بودجه‌ای معادل چهار هزار میلیارد تومان شده بود تا در آخرین سال برنامه پنجم توسعه، این وزارتخانه بتواند اهداف از پیش‌ تعیین شده را با جدیت و سرعت بیشتری پیگیری کند.

سرمایه‌گذاری در حوزه زیرساخت‌ها، اجرای شبکه ملی اطلاعات و دولت الکترونیک از جمله برنامه‌های وزارت ارتباطات برای سال 1394 به ‌شمار می‌روند.

*** شرکت‌های سودده وزارت ارتباطات

اما در میان لیست شرکت‌های سوددهی که در لایحه پیشنهادی بودجه اعلام شده‌اند نام دو شرکت از زیرمجموعه‌های وزارت ارتباطات نیز به چشم می‌خورد و شرکت ارتباطات زیرساخت و سازمان فناوری اطلاعات در میان شرکت‌های سودده حضور دارند.

بنابر اطلاعات منتشر شده در لایحه پیشنهادی بودجه شرکت ارتباطات زیرساخت انتظار می‌رود در سال آتی شرکت ارتباطات زیرساخت 1700 میلیارد تومان درآمد و 1200میلیارد تومان هزینه داشته باشد که در این میان این شرکت ملزم به پرداخت 15.7میلیارد تومان به عنوان مالیات خواهد بود.

سازمان فناوری اطلاعات نیز براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته در لایحه بودجه 66.2 میلیارد تومان درآمد و هزینه خواهد داشت.

*** افزایش 15.4 درصدی رگولاتوری

اما براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای سال آتی بودجه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در سال 1394 نسبت به سال جاری با رشدی 15.4 درصدی همراه خواهد بود و بدین ترتیب از 68.6 میلیارد به 79.2 میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.

اما از دیگر سازمان‌ها و مراکزی که با افزایش بودجه مواجه بوده‌اند می‌توان به افزایش 79 درصدی بودجه مرکز ملی فضای مجازی و افزایش 61.9 درصدی بودجه پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات اشاره کرد که با توجه به عملکرد این دو مرکز در سال 1393 جای سوال وجود دارد که آیا انجام نشدن فعالیت‌های قابل توجه در این مراکز تنها به دلیل بودجه اندک بوده که طی سال جاری آنها هیچ اتفاق قابل توجهی رخ نداده است؟

*** شوراهای متعدد بودجه‌ای که هرز می‌رود

اما با وجود فعالیت وزارت ارتباطات، شورای عالی فضای مجازی و بخش‌های زیر مجموعه آنها که انتظار می‌رود سیاست‌های لازم و فعالیت‌های مرتبط با حوزه ICT در همین مجموعه‌ها حل و فصل شود با این حال در بودجه امسال نیز مانند سال‌های گذشته برای شوراهای متعددی در حوزه ICT بودجه تعریف شده است.

از میان این شوراها می‌توان به شورای عالی اطلاع‌رسانی اشاره کرد که در سال گذشته برای آن 4.5 میلیارد تومان بودجه تعریف شده بود.

شورای عالی فناوری اطلاعات نیز از دیگر شوراهایی است که همچنان در زمینه‌ی لزوم استمرار فعالیت‌های آن بحث‌های مختلفی مطرح است.

***تکالیف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در بودجه پیشنهادی 94

اما در لایحه پیشنهادی بودجه سال 94 به مجلس شورای اسلامی تکالیف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص برنامه های اپراتورها، سرمایه گذاری در پروژه‌های فیبر نوری و زیرساخت، توسعه و ارتقای بخش‌های مرتبط با این وزارتخانه تعیین شده است.

در بودجه پیشنهادی سال آینده به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اجازه داده می‌شود با تصویب هیأت وزیران درصدی از درآمدهای حاصل از تکالیف مقرر در پروانه اپراتورها را جهت تحقق اهداف و برنامه‌های خدمات عمومی اجباری و پایه با اولویت روستایی و شهرهای زیر ده هزار نفر جمعیت از محل ردیف تعیین شده به صورت جمعی - خرجی و در صورت لزوم با استفاده از مشارکت اپراتورها به مصرف برساند.

همچنین به منظور تحقق اهداف این بند و توسعه بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات و تحقق دولت الکترونیک وزارت مذکور مجاز است نسبت به تشکیل صندوق خاص از محل درآمدهای فوق اقدام کند.

براساس این گزارش، در لایحه پیشنهادی بودجه سال 94 به مجلس شورای اسلامی تکالیف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص برنامه‌های اپراتورها، سرمایه گذاری در پروژه‌های فیبر نوری و زیرساخت، توسعه و ارتقای بخشهای مرتبط با این وزارتخانه تعیین شد.

همچنین اساسنامه صندوق مذکور و آیین نامه اجرایی این بند به پیشنهاد مشترک وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به تصویب هیأت وزیران می رسد.

بر این اساس به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اجازه داده می شود از طریق شرکت ارتباطات زیرساخت نسبت به مشارکت و سرمایه گذاری در پروژه‌های فیبرنوری و بین المللی و کسب سهم مناسب از بازار پهنای باند منطقه اقدام کنند.

همچنین به منظور توسعه و ارتقای بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور و سطح فناوری و کیفیت تولیدات زیربخش ارتباطات و تولید برنامه های نرم افزاری و ایجاد زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی در زمینه ارتباطات و فناوری اطلاعات، به دستگاههای وابسته وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اجازه داده می شود با تأیید وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تا مبلغ هزار و دویست میلیارد ریال از اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای و هزینه‌های سرمایه ای خود را به صورت وجوه اداره شده و سرمایه گذاری خطرپذیر برای کمک و حمایت از پروژه‌ها و طرحهای توسعه‌ای اشتغال آفرین و یا صادرات کالا و خدمات در این بخش توسط بخشهای خصوصی و تعاونی به صورت تسهیلات براساس آیین نامه اجرایی که به پیشنهاد مشترک وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تهیه می‌شود و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد، اختصاص دهند و مابه التفاوت نرخ سود را از محل آن پرداخت کنند.

منبع: ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها