فایرفاکس با بررسی سابقه جستجوی شما، تبلیغات خود را عرضه می‌کند

تبلیغات هوشمند در مرورگر فایرفاکس

مواظب حریم خصوصی خود باشید

3 روش غیرمستقیم ردیابی آنلاین

گزینه مربوط به میزان مشاهدات، یک مؤلفه اصلی در تبلیغات هدفمند است که تبلیغات را با موضوعاتی که افراد در جستجوهای خود در وب به آنها اشاره کردند، منطبق می‌سازد. تبلیغات هدفمند معمولا رتبه‌ بالاتری نسبت به تبلیغات غیرهدفمند دارند.
کد خبر: ۷۴۴۴۲۹
3 روش غیرمستقیم ردیابی آنلاین
گزینه مربوط به میزان مشاهدات، یک مؤلفه اصلی در تبلیغات هدفمند است که تبلیغات را با موضوعاتی که افراد در جستجوهای خود در وب به آنها اشاره کردند، منطبق می‌سازد. تبلیغات هدفمند معمولا رتبه‌ بالاتری نسبت به تبلیغات غیرهدفمند دارند.
کوکی‌ها که فایل‌های داده‌ای است و به وسیله مرورگر ذخیره می‌شوند، مدت‌ها برای ردیابی رفتارهای جستجوگر کاربران استفاده می‌شدند، اما یک کاربر براحتی می‌تواند کوکی را پاک یا قفل کند. روش‌هایی که محققان در حال بررسی آنها هستند، به این منظور طراحی شده‌اند که امکان ردیابی پایدار وجود داشته باشد. این تحقیقات پرسش‌هایی را همراه داشته است از قبیل این‌که کاربران تا چه حد آگاه هستند که اطلاعات آنها در حال جمع‌آوری است؟

تکنیک‌های پیشرفته ردیابی

محققان دانشگاه‌های لوئیون در بلژیک و دانشگاه پرینستون، در مقاله‌ خود (go.pcworld.com‌/‌researchers) ابراز امیدواری کرده‌اند که یافته‌های آنها به حمایت‌های بهتر و افزایش مسئولیت‌پذیری برای شرکت‌هایی منجر می‌شود که از تکنیک‌های ردیابی بیگانه استفاده می‌کنند. آنها اظهار کرده‌اند سازوکارهای ردیابی ارائه داده شده از این جهت پیشرفته است که کنترل و تشخیص آنها دشوار بوده و در مقابل قفل شدن و پاک شدن نیز مقاوم است.

اثر انگشت کانواس

یکی از این تکنیک‌ها که اثر انگشت Canvasنام دارد، از واسط برنامه‌ کاربردی کانواس مربوط به مرورگرهای وب، برای رسم یک تصویر نامرئی و استخراج اثر انگشت از رایانه شخص استفاده می‌کند. تصور می‌شد، اثرانگشت کانواس که اولین بار سال 2012 در مقاله‌ای ارائه شد، توسط وبسایت‌ها استفاده نشود، اما 5000 وبسایت از بین صدهزار وبسایت برتر، اکنون از این تکنیک استفاده می‌کنند. 95 درصد کدهای اثرانگشت کانواس که در وبسایت‌ها استفاده شده، از سایت AddThis.com گرفته شده که یک شرکت مخصوص تبلیغات آنلاین و ابزارهای ردیابی وب است.

کوکی‌های همیشگی

محققان دریافتند برخی وبسایت‌ها از روشی به نام رسپاونینگ (respawining) استفاده می‌کنند که در آن فناوری‌هایی مانند نرم‌افزار چندرسانه‌ای Adob’s flash طوری پیاده‌سازی شده است که بتوان از آنها به‌عنوان جایگزینی برای کوکی‌ها که قابل پاک شدن است، استفاده کرد. طبق بررسی محققان (go.pcworld.com‌/‌evercookies)، این کوکی‌های همیشگی، سازوکار‌های ردیابی بشدت مقاومی است که از سوی سایت‌های معتبر برای به دام انداختن عملیات عمدی کاربران استفاده می‌شود. کوکی‌های رسپاوند فلش در 107 سایت از ده هزار سایت برتر یافت شده‌اند.

همگام‌سازی کوکی‌ها

روش سوم که همگام‌سازی کوکی‌ها یا Cookie syncing نام دارد، مربوط به دامنه‌هایی است که آی.دی‌های مستعار مربوط به کاربران را به اشتراک می‌گذارند. این عملیات باعنوان انطباق کوکی‌ها نیز شناخته می‌شود و راه‌حلی است برای سیاست‌هایی که جهت برقراری امنیت، جلوی سایت‌ها را برای دسترسی مستقیم به کوکی‌های یکدیگر می‌گیرد. چنین انطباق‌هایی برای هدفمندسازی موثر تبلیغات برای فروش آنها در حراج‌های آنلاین بسیار مفید است.

محققان معتقدند همگام‌سازی کوکی‌ها می‌تواند تقویت‌کننده‌ نقض مسائل خصوصی باشد، زیرا شرکت‌ها می‌توانند پایگاه داده‌های خود را که شامل پیشینه‌ جستجوی کاربران است با یکدیگر ادغام کنند.

این به اشتراک‌گذاری اطلاعات از دید عموم پنهان است. از این رو محققان معتقدند روزبه‌روز بر لزوم چالش‌هایی که برای افزایش نظارت بر ردیابی آنلاین صورت گرفته، افزوده می‌شود.

سارا بصیری / کلیک (ضمیمه یکشنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها