راهنمای خرید چاپگرهای جوهرافشان و لیزری

کدام چاپگر برای شما بهتر است؟

اگر برای چاپ و کپی اسناد در منزل یا محل کار خود به یک دستگاه چاپگر نیاز د‌ارید، نکات مهمی را باید هنگام خرید مورد توجه قرار دهید. در بیشتر موارد کاربران متناسب با نیازشان برای خرید چاپگر پول نمی‌پردازند و همین مساله باعث می‌شود دستگاهی را بخرند که کمتر یا فراتر از حد انتظاراتشان است.
کد خبر: ۷۳۲۰۲۶
کدام چاپگر برای شما بهتر است؟
اگر برای چاپ و کپی اسناد در منزل یا محل کار خود به یک دستگاه چاپگر نیاز د‌ارید، نکات مهمی را باید هنگام خرید مورد توجه قرار دهید. در بیشتر موارد کاربران متناسب با نیازشان برای خرید چاپگر پول نمی‌پردازند و همین مساله باعث می‌شود دستگاهی را بخرند که کمتر یا فراتر از حد انتظاراتشان است.
در اینجا قصد داریم اطلاعات و دانستنی‌های لازم برای خرید یک چاپگر مناسب را در اختیار شما قرار دهیم.

انواع چاپگر

از نظر فناوری ساخت می‌توان چاپگرها را در سه نوع پرینترهای خانگی، متوسط و سطح بالا طبقه‌بندی کرد. سینی کاغذ چاپگرهای خانگی به‌طور معمول ظرفیت محدودی دارد. در بیشتر موارد سرعت چاپ آنها پایین است و کیفیت چاپ متوسطی را به کاربر ارائه می‌کند. این چاپگرها معمولا قیمتی ارزان‌تر از دو نوع دیگر داشته و از ویژگی‌ها و قابلیت‌های محدودی هم برخوردارند. این نوع چاپگرها بیشتر برای مصارف خانگی و استفاده در دفاتر کار کوچک با کار کم مناسب است. نوع دوم این دستگاه‌ها چاپگرهای سطح متوسط است که نسبت به نوع خانگی سرعت چاپ بالاتری دارد و علاوه بر ظرفیت نگهداری کاغذ بیشتر، کیفیت چاپ بهتری هم دارند. این نوع پرینترها برای استفاده در شرکت‌ها و موسساتی که به تیراژ چاپ بیشتری نیاز دارند، گزینه مناسبی است.

آخرین رده از چاپگرها انواع سطح بالای آنهاست که ابعادشان بزرگ‌تر و وزنشان هم سنگین‌تر از دو نوع یاد شده است. کیفیت چاپ فوق‌العاده، سرعت چاپ زیاد و ظرفیت بالای نگهداری کاغذ نشان‌دهنده مزیت و برتری آنها نسبت به دیگر مدل‌هاست.

طبقه‌بندی چاپگرها از نظر تعداد رنگ چاپ

اگر شما فقط به پرینت کردن اسناد، نامه‌ها و برگه‌های سیاه و سفید نیاز دارید، چاپگر تک‌رنگ می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. نکته مثبت آنها این است که این نوع پرینترها و لوازم مصرفی‌شان قیمت ارزانی دارند. حال اگر نیاز شما فراتر از این باشد و به چاپ تصاویر یا متون رنگی نیاز دارید یا می‌خواهید گزارش‌ها و نمودارهای موجود در اسناد و پروژه‌های خود را به‌صورت رنگی چاپ کنید، چاپگرهای رنگی ایده‌آل‌ترین انتخاب برای شماست. کاربران به‌طور کلی هنگام خرید هریک از این سه نوع چاپگر باید شش نکته کلیدی و اساسی را مورد توجه قرار دهند.

1 ـ فناوری ساخت

چاپگرها از نظر فناوری ساخت به سه دسته پرینتر جوهرافشان، جوهر جامد و لیزری تقسیم می‌شوند. هر کدام از این نوع چاپگرها، کیفیت خروجی چاپ متفاوتی را متناسب با قیمت پرداختی دارند و به همین نسبت امکانات کمتر یا بیشتری را در اختیار کاربر قرار می‌دهند. چاپگرهای جوهر افشان از نظر دستگاه، قطعات و لوازم مصرفی از همه ارزان‌تر و انواع لیزری از همه گران‌تر است. از نظر چاپ عکس و تصاویر، نوع جوهرافشان کیفیت چاپ خیلی بهتری را نسبت به چاپگرهای لیزری ارائه کرده و در این بین چاپگرهای مخصوص چاپ عکس که انواع قابل حمل آنها در بازار موجود است، از نظر کیفیت از همه برتر است.

2 ـ مقدار و نوع کاغذ

برای انتخاب چاپگر مناسب باید ابتدا میزان مصرف تقریبی کاغذ و تعداد پرینت روزانه خود را محاسبه کنید. یک اصل اساسی وجود دارد که ظرفیت برگ جای‌گیری کاغذ در سینی نگهداری کاغذ چاپگر باید از میزان مصرف کاغذ روزانه شما بیشتر باشد. به‌طور معمول پرینترهای خانگی ظرفیت صد برگ کاغذ داشته و چاپگرهای سطح بالا هزاران کاغذ را در سینی مخصوص نگه می‌دارند. اگر شما شرکت یا دفتر پرمشغله‌ای داشته و به تعدادچاپ بسیار زیاد در اندازه‌های متنوع نیاز دارید، بهتر است چاپگر انتخابی شما چند سینی جای‌گیری کاغذ با توانایی نگهداری کاغذ در ابعاد مختلف داشته‌باشد. اگر چاپ در ابعاد نامه یا ابعاد خاص دیگری مورد نظر شماست، بهتر است چاپگری را انتخاب کنید که این ویژگی‌ها را داشته باشد. قابلیت چاپ اسناد دو رو می‌تواند قیمت تمام شده چاپ را به ازای هر عدد کاغذ تا نصف کاهش دهد. اگر شما نیاز دارید این قابلیت را به‌طور روزمره مورد استفاده قرار دهید، بهتر است چاپگری را انتخاب کنید که قابلیت چاپ دو رو به‌صورت خودکار را داشته باشد.

3 ـ قابلیت کار در شبکه

اهمیت قابلیت شبکه شدن به این دلیل است که چند کاربر در داخل یک شبکه رایانه‌ای می‌توانند از یک چاپگر استفاده کنند. این نیازی است که در شرکت‌ها، دفاتر کار و موسسات رو به افزایش است. بسیاری از چاپگرهای خانگی این امکان را در اختیار شما می‌گذارند که به صورت بی‌سیم به آنها متصل شوید. پرینترهای اداری درگاه اتصال شبکه اینترنت و قابلیت اتصال بی‌سیم دارند که امکان نصب مستقیم آنها را در سیستم شبکه و استفاده کاربران به‌صورت اشتراکی در اختیار شما قرار می‌دهند.

4 ـ صفحه‌نمایش و صفحه‌لمسی

این روزها بسیاری از چاپگرهای موجود در بازار به صفحه‌نمایش برای نشان‌دادن وضع چاپگر یا اعمال گزینه‌های ویرایشی متنوع از سوی کاربر مجهز هستند. انواع پیشرفته‌تر چاپگرها صفحه‌نمایش‌های رنگی یا لمسی و چند لمسی دارند که به وسیله آنها امکان دیدن و ویرایش عکس‌ها مستقیما از طریق پرینتر برای کاربر در دسترس است. بنابراین هنگام خرید به این نکته نیز توجه داشته باشید.

5 ـ جوهر و تونر

اگر هنگام خرید چاپگر دقت لازم را در مورد هزینه جوهر و تونر دستگاه به خرج ندهید، ممکن است هزینه جوهر و تونر مصرفی پرینتر برایتان خیلی گران تمام شود. چنانچه به چاپگرهای رنگی جوهرافشان احتیاج دارید، توصیه ما به شما این است که چاپگری انتخاب کنید که کارتریج‌های مجزا و با ظرفیت بالا برای هر رنگ داشته باشدکه قیمت تمام شده هر برگ کاغذ را به‌طور قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌دهد.

اما در چاپگرهای لیزری دستگاه به کمک درام و تونر که در برخی دستگاه‌ها مجزا و در برخی‌ دیگر به‌صورت یک قطعه یکپارچه است، عمل چاپ روی کاغذ را انجام می‌دهد. درام، قلب تپنده پرینترهای لیزری است که به کمک آن اشکال و متون روی کاغذ نقش می‌بندد. تونر در پرینترهای لیزری نقش تامین رنگ جهت درام را به عهده دارد. ماهیت و فناوری ساخت درام‌ها به‌صورتی است که از عمر مصرفی بالایی برخوردارند و انواع پیشرفته آنها می‌توانند تا 30 ‌هزار برگ ظرفیت چاپ داشته باشند. هنگام خرید چاپگرهای لیزری نوعی را انتخاب کنید که تونر و درام جدا از هم داشته که امکان تعویض جداگانه آنها برای کاربر میسر باشد. چاپگرهای ارزان قیمت جوهر افشان، دارای کارتریج‌هایی با قیمت بالاست که هزینه ‌آن در درازمدت نسبت به چاپگرهای لیزری بیشتر می‌شود. از نظر قیمت مواد مصرفی، قیمت تمام شده هر برگ برای پرینترهای جوهرافشان تک‌رنگ دو برابر چاپگرهای لیزری و در مورد چاپ رنگی تا هفت برابر قیمت تمام شده هر برگ چاپ از طریق پرینترهای لیزری است.

6 ـ چاپگرهای چندکاره

اگر می‌خواهید اسناد خود را کپی، اسکن یا با فکس ارسال کنید، پرینترهای چند کاره (all-in-one) انتخاب مناسبی برای شماست. این دستگاه‌های چندکاره به شما این امکان را می‌دهد دستگاه‌های چاپگر، اسکنر، کپی و فکس را به صورت همزمان در قالب یک دستگاه در اختیار داشته باشید. انواع جوهر افشان این چاپگرها از انواع لیزریشان بسیار ارزان‌تر است.

جمع‌بندی

کیفیت چاپ در چاپگرها به غیر از رزولوشن دستگاه به عوامل دیگری چون کیفیت تصاویر، نوع و کیفیت جوهر و کاغذ مصرفی نیز بستگی دارد و در بیشتر موارد، چاپگرهایی که در یک سطح قیمت هستند کیفیت تقریبا مشابهی را ارائه می‌دهند. بنابراین مواظب باشید مشخصات روی کاغذ و تبلیغات کارخانه‌ها موجب سردرگمی شما در انتخاب نشود.

جواد ودودزاده
ضمیمه کلیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها