پیش از خرید به این نکات توجه کنید

لپ‌تاپی برای دانشجویان

این روزها بازار لپ‌تاپ داغ است و کاربران بسیاری به جای خرید رایانه‌های رومیزی (دسکتاپ) لپ‌تاپ شخصی تهیه می‌کنند، زیرا علاوه بر اشغال فضای کمتر، قابل حمل بوده و براحتی می‌توانند رایانه را با خودشان به هر جایی ببرند.
کد خبر: ۷۱۷۱۹۸
لپ‌تاپی برای دانشجویان
در این میان بسیاری از خریداران لپ‌تاپ را دانشجویان تشکیل می‌دهند. بسیاری از کاربران پس از قبولی در کنکور تصمیم می‌گیرند برای انجام بسیاری از امور از جمله تحقیقات اینترنتی، ساخت و مشاهده فایل‌های پاورپوینت و... یک لپ‌تاپ تهیه کنند و در بیشتر موارد نیز نمی‌دانند چه لپ‌تاپی بخرند.

اگر شما هم بتازگی به جمع دانشجویان پیوسته‌اید و قصد دارید یک لپ‌تاپ تهیه کنید و می‌خواهید انتخابی هوشمندانه داشته باشید تا پس از گذشت یک ترم از خرید خود پشیمان نشوید، می‌توانید از نکات ارائه‌شده در این مطلب کمک بگیرید.

وزن

وزن لپ‌تاپ جزو مهم‌ترین عوامل قابل توجه در انتخاب یک لپ‌تاپ به شمار می‌رود و در بیشتر موارد نیز هیچ‌گاه کاربران به آن توجه نمی‌کنند. همیشه قابل حمل بودن لپ‌تاپ‌ها جزو مزیت آنها به شمار می‌رفته و این قابل حمل‌بودن در صورتی باعث نارضایتی کاربر نمی‌شود که وزن آن زیاد نباشد.

2‌/‌2 کیلوگرم یا کمتر، وزنی ایده‌آل برای یک لپ‌تاپ دانشجویی به شمار می‌رود، زیرا شما باید لپ‌تاپ‌تان را مدام با خود همراه داشته باشید و علاوه بر لپ‌تاپ کتاب‌ها و جزوات قطور دیگری را نیز حمل کنید. همچنین هنگامی که قصد داشته باشید در کلاس درس از لپ‌تاپ خود استفاده کنید مطمئنا میز کوچکی در اختیارتان قرار می‌گیرد و در صورتی که بخواهید یک کاغذ و لپ‌تاپ را همزمان روی میز قرار دهید، کوچک بودن لپ‌تاپ (که به واسطه آن وزن لپ‌تاپ نیز کاهش می‌یابد) مزیت دیگری برای شما به شمار می‌رود.

در صورتی که لپ‌تاپ سبکی برای خودتان تهیه کنید، دیگر نیاز نیست پیش از هر کلاس به این نکته فکر کنید که آیا لپ‌تاپ در کلاس‌های امروز مورد استفاده قرار می‌گیرد و آن را با خود حمل کنم یا خیر، چرا که حمل لپ‌تاپ سبک، دردسری ندارد و می‌توانید همیشه و در هر شرایطی مانند یک جزوه سبک آن را به همراه داشته باشید.

باتری

باتری از دیگر عوامل مهم در انتخاب لپ‌تاپ به شمار می‌رود. باتری چهار سلولی، شش سلولی و 9 سلولی رایج‌ترین نمونه‌های باتری لپ‌تاپ به شمار می‌روند. البته عوامل دیگری همچون نوع صفحه نمایش در میزان ماندگاری باتری تاثیرگذار است و هنگام انتخاب لپ‌تاپ اطلاعاتی همچون مدت زمان استفاده به طور دائم در اختیار شما قرار می‌گیرد. سعی کنید دستگاهی را انتخاب کنید که شارژدهی باتری آن مناسب و با طول عمر بالا باشد.

در بسیاری از کلاس‌های درس، پریز برق وجود ندارد و اگر وجود داشته باشد نیز ممکن است یک پریز نزدیک میز استاد باشد و تعداد زیادی از دانشجویان بخواهند موبایل یا لپ‌تاپ خود را به آن متصل کنند. چنانچه لپ‌تاپی به طور متوسط با هر بار شارژ کامل، قابلیت استفاده به مدت پنج ساعت را در اختیار شما قرار دهد، می‌تواند گزینه مناسبی برای استفاده در کلاس‌های یک روز شما باشد.

قدرت

گاهی برخی کاربران برای خرید یک محصول به هیچ گزینه‌ای توجه نمی‌کنند جز آخرین مدل بودن آن. هنگام خرید لپ‌تاپ برای امور دانشجویی توجه داشته باشید پس از در نظر گرفتن دیگر موارد ذکر شده در این راهنما، آخرین مدل را انتخاب کنید. (توجه داشته باشید پیش از رعایت دیگر موارد نباید به آخرین مدل بودن آن توجه کنید، اما پس از آن، این نکته را فراموش نکنید) ممکن است آخرین مدل از دستگاهی که با معیارهای شما هماهنگی دارد کمی از دیگر رقبا گران‌تر باشد، اما فراموش نکنید شما حداقل برای چهار سال قصد دارید از این لپ‌تاپ استفاده کنید و نمی‌خواهید در ترم‌های بالاتر با مشکل مواجه شوید. دستگاه شما همواره باید پس از دو سال اول نیز جزو مدل‌های برتر باشد و بتواند از نرم‌افزارهای جدید پشتیبانی کند.

لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی یا پخش موزیک و ویدئو ممکن است در مقایسه با لپ‌تاپ‌های سری کسب‌وکار (business) و حرفه‌ای توان سخت‌افزاری مشابهی داشته باشند، اما همواره سعی کنید محصولات سری کسب و کار و حرفه‌ای را بخرید؛ چرا که کیفیت ساخت، ساختار داخلی، مقاومت در برابر رطوبت (نفوذ آب) و عمر مفید آنها بیش از نمونه‌های ذکر شده است.

صفحه‌ نمایش

رایج‌ترین اشتباه کاربران هنگام انتخاب لپ‌تاپ توجه به اندازه صفحه نمایش است. بسیاری از کاربران هنگامی که قصد دارند یک لپ‌تاپ تهیه کنند، ابتدا اندازه صفحه نمایش را معیار اصلی قرار می‌دهند و به عنوان مثال با انتخاب لپ‌تاپی در اندازه صفحه نمایش 6‌/‌15 اینچ، گزینه توجه به وزن را فراموش کرده و لپ‌تاپی با وزن بیش از 5‌/‌3 کیلوگرم را تهیه می‌کنند. در بیشتر موارد این دسته از کاربران پس از چند روز جابه‌جایی لپ‌تاپ همراه با کیف و متعلقات، با مشکلات زیادی همچون احساس درد در شانه مواجه شده و استفاده نکردن از لپ‌تاپ را در دانشگاه به استفاده از آن ترجیح می‌دهند.

پیشنهاد می‌کنیم به جای توجه به اندازه صفحه نمایش به رزولوشن (Resolution) صفحه نمایش توجه کنید، چرا که یک صفحه نمایش 13 اینچی با رزولوشن بالا در مقایسه با یک صفحه نمایش 6‌/‌15 اینچی با رزولوشن پایین‌تر، محتوای بیشتری را در صفحه به نمایش در می‌آورد و کمتر با مشکل کمبود فضا روی صفحه مواجه می‌شوید. رزولوشن به معنای تعداد پیکسل‌های موجود در هر اینچ مربع از صفحه است. هر چه رزولوشن بیشتر باشد، وضوح تصاویر بالاتر می‌رود و محتوای بیشتری در صفحه جای می‌گیرد.

امروزه لپ‌تاپ‌ها با حداکثر رزولوشن 768×1366 گزینه مناسبی برای انتخاب به شمار نمی‌روند، چرا که نمی‌توانید براحتی دو پنجره را در این رزولوشن کنار یکدیگر باز کنید و از آنها استفاده کنید. رزولوشن 900×1600 حداقل رزولوشن قابل قبول است و رزولوشن 1080×1920 و بالاتر از آن گزینه‌های بسیار خوب به شمار می‌روند.

چکاپ درایوهای جامد

همان‌طور که می‌دانید درایوهای حالت جامد یا همان (SSD (Solid State Drive از سرعت بسیار بیشتری نسبت به هاردهای معمولی برخوردارند.

کاربران حرفه‌ای نیز در بسیاری از موارد برای سرعت بخشیدن به انجام فعالیت‌ها در رایانه خود این درایو را برای نصب سیستم‌عامل و نرم‌افزارها روی رایانه قرار می‌دهند و از هارددیسک‌های معمولی نیز برای ذخیره اطلاعات کمک می‌گیرند.

درایوهای حالت جامد نسبت به هارددیسک‌های معمولی مزایای بیشماری دارند، اما یکی از معایب آنها در مقایسه با هارددیسک‌های معمولی عمر مفید به‌مراتب کمتر آنهاست.

با توجه به این که بیشتر اطلاعات ذخیره‌شده روی این هاردها نیز از حساسیت بالایی برخوردارند بررسی صحت عملکرد هارد یک ضرورت به شمار می‌رود.

چنانچه رایانه خود را به این نوع از هارددیسک‌ها مجهز کرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم نرم‌افزار SSDlife را نیز روی رایانه نصب کنید. این نرم‌افزار اطلاعات عمومی و تخصصی بسیار مفیدی را از هارد شما در اختیارتان قرار می‌دهد. علاوه بر این، نرم‌افزار بالا در تمام لحظات وضع سلامت هارددیسک حالت جامد را بررسی کرده و در صورت مشاهده کوچک‌ترین مشکل هشدارهای لازم را به اطلاع شما می‌رساند.

این نرم‌افزار از مدل‌های مختلف درایوهای حالت جامد پشتیبانی می‌کند و اطلاعات مفیدی همچون تصویر هارددیسک، سازنده، میزان فضای اشغال شده و حجم آزاد، مدت زمان استفاده شده از هارددیسک و زمان پیش‌بینی شده از عمر باقیمانده هارد را در اختیارتان قرار می‌دهد.

برنامه‌نویس، بازی‌ساز و حرفه‌ای‌ها

پیش از هر چیز توصیه می‌کنیم اگر قصد دارید با رایانه خود برنامه‌نویسی کنید یا در فعالیت‌هایی مانند ساخت بازی از رایانه کمک بگیرید، دنبال لپ‌تاپ برای انجام کارهایتان نباشید. درست است که لپ‌تاپ‌ها مزایای بیشماری دارند، اما بهتر است همین ابتدای کار واقع‌بین باشید و یک بار برای همیشه از تجربه ما استفاده کنید. لپ‌تاپ برای انجام کارهایی همچون ساخت‌بازی، برنامه‌نویسی و حتی انجام کارهای دیگر به صورت پیوسته و حرفه‌ای چندان انتخاب مناسبی نیست و بازدهی کار شما را کاهش می‌دهد. علاوه بر آن، عمر مفید لپ‌تاپ‌ها در صورتی که از آنها به طور مداوم استفاده حرفه‌ای داشته باشید، بسیار کمتر از رایانه‌های رومیزی خواهد بود. پیشنهاد می‌کنیم حتما در منزل یا خوابگاه برای خودتان یک رایانه رومیزی تهیه کنید و برای محیط دانشگاه نیز از یک تبلت با سیستم عامل دلخواه خود کمک بگیرید. شما می‌توانید با نصب برنامه‌های مختلفی فعالیت‌های مورد نیاز در دانشگاه همچون یادداشت برداری، ضبط صوت کلاس‌ها و... را با تبلت انجام دهید. همچنین برای راحتی کار می‌توانید یک صفحه کلید مجزا نیز برای تبلت تهیه کنید. (ضمیمه کلیک)

امیر عصاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها