پیکربندی کارت‌های گرافیک رادئون با روش کراس ‌فایر

تاخت و تـاز ارابـه رادئـون

پیکربندی گرافیکی اس.ال.آی انویدیا وکراس‌فایر شرکت AMD به گونه‌ای است که شما می‌توانید با اضافه کردن چند کارت گرافیک (تا چهار کارت گرافیک) به صورت یک مجموعه واحد به یک سیستم رایانه دسکتاپ کارایی رندر بازی‌ها را در سیستم خود افزایش دهید. هر چه تعداد کارت‌های گرافیک بالا برود، کار پیکربندی سخت‌تر می‌شود.
کد خبر: ۷۱۴۵۸۹
تاخت و تـاز ارابـه رادئـون
در این حالت، مقیاس و محاسبات سیستم سخت‌تر شده و مشکلات مربوط به درایور یا گرداننده‌های نرم‌افزاری و پردازنده سیستم شما را بیشتر درگیر خود می‌کند. اگر از ما بپرسید، می‌گوییم پیکربندی دو کارت گرافیک برای کارایی گرافیک‌های متعدد در بازی‌ها (multi-GPU gaming performance) ایده‌آل است.

روش کار

برای این کار باید دو یا سه کارت گرافیک AMD را در حالت کراس فایر روی یک مادربورد منطبق با این قابلیت نصب کرده یا به همین صورت دو یا چند کارت گرافیک جی‌فورس انویدیا را به حالت پیکربندی اس.ال.آی روی مادربوردی که قابلیت انطباق با آن را دارد به‌کار ببرید. ما در اینجا می‌خواهیم روش کراس فایر کردن دو عدد کارت AMD رادئون R9 290X را برای شما شرح دهیم.

قطعات مورد نیاز

1ـ یک مادر بورد قابل انطباق با پیکربندی چند گرافیک کراس فایر. تقریبا هر کارت گرافیکی که شکاف‌های پایانه‌اتصال یا اسلات پی.سی.آی اکسپرس PCIe x16 متعدد داشته باشد می‌تواند کراس فایر شود، اما هر مادربورد اینچنینی قابل انطباق با انفورس انویدیا نیست.

نکته: اگر از یک پردازنده AMD برای اجرای بازی‌های رایانه‌ای استفاده می‌کنید، چیپ‌ست‌های سری 900 شرکت AMD همزمان با پیکربندی کراس فایر، پیکربندی چند گرافیک اس.ال.آی را نیز مورد پشتیبانی قرار می‌دهند.

2ـ پردازنده Intel Core i7-4960X Ivy Bridge-E 3.6GHz که همه هسته‌های آن روی چهار گیگاهرتز کلاک شده‌اند و حدود سه میلیون و 390 تومان قیمت دارد.

3ـ مادربورد ASUS - RAMPAGE IV BLACK EDITION با چیپ ست X79 که حدود یک‌ میلیون و 740 هزار تومان قیمت دارد.

4ـ 128 گیگابایت فضای ذخیره داده وضعیت جامد (SSD) که قیمتی معادل 370 هزار تومان دارد.

5ـ منبع تغذیه یا پاور (PSU) با توان 1200 وات با قیمت یک میلیون و 388 هزار تومان

6ـ دو عدد کارت گرافیک رادئون R9 290X که قیمت هر عدد یک میلیون و 595 هزار تومان است.

پیشنهاد ما برای کارت گرافیک، اسب بخار بازیخوری رادئون R9 290X شرکت ای.ام.دی است که توانایی ارائه رزولوشن 3840 در 2160 را در حالت پیکربندی کراس فایر دارد و از قابلیت‌های برجسته آن می‌توان فناوری صدای واقعی (AMD TrueAudio) و چهار گیگابایت حافظه را برشمرد.

این دو کارت، گرمای فوق‌العاده زیادی تولید می‌کنند. به همین دلیل ابتدا دو کارت را روی دو پایانه اتصال نزدیک به هم نصب کردیم تا اثرگذاری دمای 95 درجه (همان مرز محدودیت دمای این کارت گرافیک) روی این دو کارت را بررسی کنیم. امروزه قطعات جانبی کراس فایر از قبیل انگشتی‌ها‌/‌ متصل‌کننده‌ها ‌/‌ پل‌ها دیگر به تاریخ پیوسته‌اند، چرا که همه داده‌ها از طریق شکاف پایانه پی.سی.آی. اکسپرس فرستاده می‌شود.

تاخت و تاز 0/5 گیگابایت بر ثانیه‌ای (Gbps) هر دوی این کارت‌ها از طریق یک حافظه عظیم چهار گیگابایتی که 512 بیتی است، صورت می‌گیرد. این قابلیت باعث می‌شود این دو کارت گرافیک هنرنمایی فوق‌پیشرفته‌ای حتی بالاتر از سطوح کارایی جی‌فورس جی.تی.ایکس 780 و تایتان را ارائه کنند. در این شرایط هر کاربری با داشتن یک صفحه نمایش با رزولوشن 2560 در 1440 پیکسل می‌تواند بازی‌هایش را با تنظیماتی که برای کیفیت بالا صورت پذیرفته، با داشتن دو کارت گرافیک اجرا کند. بازی فراتر از معنی (Ultra high definition gaming) در رزولوشن غول آسای 3840 در 2160 مافوق اچ‌دی نامیده می‌شود. هنگامی که یک سیستم پیکربندی چند گرافیکی کراس فایر راه‌اندازی می‌کنید، به چهار عدد اتصال برق برای برق‌رسانی به کارت‌ها نیاز دارید.

نکته: همیشه صفحه نمایش را به کارت گرافیک نزدیک‌تر به پردازنده متصل کنید.

نصب سخت‌افزارها

نصب همه کارت‌های گرافیک رادئون ای.ام.دی واقعا آسان است و فقط کافی است کارت درست روی شکاف پایانه اتصال مادربورد بنشیند و اتصالات خارجی برق شش یا هشت پین PEG آن درست وصل شود. ترجیحا منبع تغذیه برقی تهیه کنید که این اتصالات پی.سی.آی ـ ای پی.ای.جی را به‌صورت محلی داشته باشد. (تبدیل آنها از یک اتصال‌دهنده مولکس لوازم جانبی آنو 2013 خیلی جالب نیست)

حالا درایورهای مربوط به کارت‌ها را دانلود کنید. وقتی این کار انجام شد، باید ویندوز را ریبوت کرده، سپس آخرین گرداننده‌های ATI Catalyst را نصب کنید که پس از ریبوت شدن مجدد، همه چیز باید در پنجره کراس فایر پدیدار شده که نشان دهنده فعال شدن حالت CFX است. در این حالت به هیچ پیکربندی دیگری نیاز نیست، مگر این‌که بخواهید از طریق تنظیمات به ارتقایی بیشتر دست یابید. برای انجام این کار می‌توانید پنجره Catalyst Control Center را باز کنید.

اورکلاک کردن سیستم

حالا باید مرتب وضع کشش جریان برق اندازه‌گیری شده پس از نصب کارت‌های گرافیک به‌صورت کراس فایر ایکس را زیر نظر داشته باشید.

روش اندازه‌گیری حرارت

ابتدا باید گرافیک را (نه پردازنده) زیر بار فشار کار قرار دهید. اندازه‌گیری وات برق مصرفی پیش و پس از این کار به ما می‌گوید گرافیک چقدر کشش جریان برق زیر فشار بار کاری را داشته است. سیستم ما بر اساس پردازنده شش هسته‌ای آیوی بریج Intel Core i7-4960X Ivy Bridge-E 3.6GHz بر پایه پلتفرم X79 بنا نهاده شده و تشنه مصرف انرژی است. تنظیمات آن روی 6‌/‌4 گیگاهرتز برای همه هسته‌های پردازشی اورکلاک (ارتقا از طریق دستکاری تنظیمات) قرار دارد. قدم بعدی این است که قابلیت صرفه‌جویی مصرف برق برای این پردازنده و مادربورد باید غیرفعال شود تا ضمانتی برای نتایج مداوم بنچ مارک باشد. کشش جریان برق محاسبه شده در حالت تک GPU و حالت دو گرافیکه کراس فایر ایکس به شرح زیر بوده و تفاوت آن در دو حالت کاملا مشهود است:

الف ـ کشش جریان برق کارت گرافیک تک AMD Radeon R9-290X

1ـ حالت بیکاری سیستم = 120وات

2ـ درحالت تحت استرس قرار دادن کامل جی‌پی‌یو= 396 وات

ب ـ کشش جریان برق با پیکربندی دو گرافیک (2-way)کراس فایر ایکس
AMD Radeon R9-290X

1ـ در حالت بیکاری سیستم= 130 وات

2ـ زیر بار فشار کاری کامل= 661 وات

در مورد پاور، منبع تغذیه 550 تا 600 وات برای کار کارت گرافیک رادئون R9-290X تکی و مقدار 800 وات برای کار این کارت گرافیک در حالت پیکربندی دو گرافیک کراس فایر ایکس کافی است. اگر قصد دارید سیستم را اورکلاک کنید، به یک پاور خوب 1200 واتی نیاز دارید. اگر پاور شما نتواند زیر بار کاری حداکثر از پس تامین برق سیستم برآید، ممکن است حالت‌های زیر برای سیستم شما پیش بیاید:

ـ کارایی 3D بد

ـ توقف ناگهانی بازی‌ها

ـ ریست شدن و خاموش شدن (شات داون) ناگهانی سیستم

ـ هنگ کردن سیستم هنگام بازی

ـ‌بار اضافی روی پاور ممکن است به سوختن پاور و قطعات سیستم منجر شود.

پس حتما هنگام اورکلاک کردن سیستم بازی قدرت پاور را در نظر داشته و مرتب کشش جریان برق و حرارت قطعات سیستم را زیر نظر داشته باشید. 40 درجه سانتی‌گراد حرارت بسیار خوبی برای سیستم محسوب می‌شود. مقدار 50 درجه خوب است، اما در حرارت‌های بالاتر توصیه می‌کنیم حتما از یک نرم افزار کاربردی (اپلیکیشن) برای مانیتور کردن حرارت پردازنده و کارت گرافیک کمک بگیرید. (ضمیمه کلیک)

جواد ودودزاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها