عنوان بازی: شکارچی سیاره پلتفرم: PC ناشر: عصر بازی سازنده: یگانه‌افزار پویا سبک: اکشن ماجرایی تاریخ انتشار: شهریور 93
کد خبر: ۷۱۴۴۱۵
در پی شکار

خیلی از دوستان همواره این انتقاد را به کلیک وارد می‌کنند که چرا از بازی‌های ایرانی مطلبی کار نمی‌کنید و از آنها حمایتی صورت نمی‌گیرد. گرچه معتقدم حمایت فقط نقد و بررسی کردن بازی‌های ایرانی نیست. این هفته تصمیم بر آن شد تا پیش‌نمایش یک عنوان ایرانی را مرور کنیم. داستان بازی در یکی از سیاره‌های کهکشان به نام فینالود دنبال می‌شود. ساکنان آن در خوشی و خرمی زندگی می‌کنند تا این که متوجه تغییرات عجیبی در شهر می‌‌شوند. تغییر ناگهانی رفتار مردم شهر باعث می‌شود شخصیت اصلی داستان یعنی آتیرو برای نجات مردم و یافتن دلیل آن وارد ماجرا شود. مهاجمانی از سیاره‌ای دیگر وارد سرزمین آنها شده‌اند و علاوه بر نابودی و غارت سرزمین فینالود، مردم آن را نیز در زندان‌های خود زندانی می‌کنند. آتیرو تصمیم می‌گیرد به کمک مردم سرزمینش بشتابد و از طرفی دلیل اتفاقات پیش‌آمده را کشف کند و پس از فهمیدن دلیل، عزمش را جزم می‌کند تا فرمانروای مهاجمان یعنی زاپات را در سیاره راگا بیابد و نابود کند.

قصه با کات‌سین‌های ریل تایم همراه دیالوگ‌های کمی طنزگونه روایت می‌شود که برای گروه سنی مورد نظر جذاب و درگیرکننده باشد. تنوع چندانی در شخصیت‌های داستان دیده نمی‌شود، اما در عوض امیدواریم که قصه بخوبی روایت شود.

گیم‌پلی بازی شکارچی سیاره ترکیبی از اکشن، سکوبازی و حل معماست. بخش اکشن بازی به‌صورت تیراندازی سوم شخص است و حل پازل‌ها و سکوبازی، بخش ماجرایی بازی را پر می‌کند. برای بخش اکشن سلاح‌های متنوعی طراحی شده که دو کاره است. عملکرد آنها با کلیک چپ و راست ماوس است. یکی از نکات جالب بازی آنجاست که از برخی سلاح‌ها می‌توان هم برای نابود کردن دشمنان و هم برای حل معماها استفاده کرد. مثلا سلاحی در بازی وجود دارد که گوی آتش پرتاب می‌کند که به‌دلیل قدرت زیاد، برای نابودی دشمنان قوی استفاده می‌شود و کاربرد دوم این سلاح یک شعله پخش کن است که علاوه بر آتش زدن دشمنان، برای آتش زدن برخی موانع و حل معماها مورد استفاده قرار می‌گیرد. سلاح رعد و برق زن هم در بازی وجود دارد که آن نیز کاربرد‌های اکشن و پازلی دارد.

برای بخش معمایی بازی دو نوع سلاح خاص طراحی شده است که اولی یک سلاح مغناطیسی برای بلند کردن اجسام و پرتاب آنهاست. با این سلاح می‌توانیم برخی پازل‌های مکانیکی بازی را حل و حتی دشمنان کوچک مانند شیطونک‌ها (دشمنان گوی مانند که بازیکن را دنبال کرده و به او آسیب می‌زنند) را پرتاپ کرد. یک سلاح نوآورانه نیز در بازی وجود دارد که در نوع خود جالب است. به کمک این سلاح بازیکن می‌تواند موقعیت کنونی خود را نشانه‌گذاری و به آنجا تلپورت کند. از این سلاح برای جابه‌جایی سریع بین سکوها و سرعت عمل در برخی پازل‌ها استفاده می‌شود، ولی سازندگان می‌توانستند از این قابلیت بیشتر بهره ببرند تا شاهد استفاده‌ کم از آن در بازی نباشیم.

بازیکن قادر است برای بالا رفتن از سکوها لبه‌ها را گرفته و بالا برود و یک jetpack برای بازیکن طراحی شده که برای بالا رفتن از سکوهای بلند از آن استفاده می‌شود. البته در نقاطی شاهد آن هستیم که ساختار خطی مرحله و کمبود تعاملات جذاب برای بازیکن، سبب حرکت نسبتا طولانی در یک مسیر می‌شود که بازیکن را خسته می‌کند.

بازی شکارچی سیاره با موتور پایه NeoAxis Engine SDk ساخته شده است، ویژگی‌ها و قابلیت‌های این موتور به موتورهای بازی‌سازی روز نمی‌رسد و پیشرفته نیست، اما SDK بودن آن قابلیت‌های زیادی در اختیار تیم توسعه بازی قرار می‌دهد. شرکت یگانه افزار از نسخه تجاری و لایسنس‌دار این موتور استفاده کرده که تمامی بازی‌های این استودیو توسط همین موتور ساخته شده است. همان طور که از خروجی بازی مشخص است تیم فنی تسط کاملی بر موتور داشته‌اند و از نظر فنی بازی در جایگاه خوبی قرار دارد و در سومین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران نیز نامزد بهترین بازی از نظر فنی بوده است.

گرافیک بازی از نظر هنری زیباست، شاید به‌لحاظ تکنیکی گرافیک بازی قابل مقایسه با عناوین موجود در بازار نباشد، اما با توجه به حال و هوای بازی، جالب و بامزه به نظر می‌رسد. کیفیت بافت‌ها و رنگ‌ها، طراحی کاراکترها و دشمن‌ها خوب است و با محیط فانتزی بازی همخوانی دارد. رابط کاربری نیز به شکل قابل قبولی طراحی شده است. گرچه مدل کاراکترها و بافت آنها خوب کار شده، اما انیمیشن‌ها کمی خشک به نظر می‌رسد و جای کار بیشتری داشته است. هرچند موجودات سیاره‌ فینالود نیز به گونه‌ای است که با انیمیشن‌های‌شان چندان مغایرت ندارد، ولی این قابلیت را داشت که بهتر از این باشد. اگر مشکلی در عرضه‌ بازی پیش نیاید تا اوایل پاییز می‌توانید «شکارچی سیاره» را تهیه کنید. (ضمیمه کلیک)

مجید رحمانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها