67 سال پیش در روز 26 مه سال 1940 میلادی فرمان تخلیه نیروهای متفقین که در بندر دانکرک به محاصره کامل نیروهای آلمان نازی درآمده بودند ، به نام «عملیات دینامو» صادر شد.
کد خبر: ۱۳۵۳۴۲

سربازان آلمانی پس از اشغال بلژیک نیروهای فرانسوی و بریتانیایی که به کمک بلژیک شتافته بودند را مجبور کردند به سوی ساحل دریا در منطقه دانکرک واقع در شمال فرانسه عقب نشینی کنند.

نیروهای آلمانی سپس با کمک یک عملیات سریع گازانبری حدود 370 هزار سرباز فرانسوی و بریتانیایی را در یک باریکه کم عرض ساحلی به محاصره کامل درآوردند.
به این ترتیب سربازان فرانسوی و بریتانیایی دو گزینه بیشتر نداشتند: مرگ یا تسلیم.
اما نجات این سربازان برای دولت بریتانیا اهمیت داشت ، بنابراین عملیاتی موسوم به دینامو برای تخلیه آنها از ساحل دانکرک در روز 26 مه سال 1940 میلادی آغاز شد.
نیروی دریایی بریتانیا از تمام ماهیگیران و سایر افرادی که دارای قایق بودند درخواست کمک کرد.

از اقبال خوش ، مه سنگینی مدت چند روز منطقه را دربرگرفت ، 200 کشتی نیروی دریایی بریتانیا و بیش از 650 کشتی و قایق از انواع مختلف شخصی بسوی ساحل دانکرک روان شدند و مانند فرشتگان نجات از میان مه سنگین به ساحل نزدیک شدند.
حدود 370 هزار سرباز زیر بمباران سنگین صبورانه برای سوار شدن به کشتی ها انتظار می کشیدند.

هر یک از کشتی ها و قایق ها سربازان را سوار کرده به ساحل بریتانیا برده و دوباره بازمی گشتند.
به این ترتیب ، روز 26 مه 1940 میلادی فرمان آغاز عملیات دینامو تخلیه نیروهای متفقین که در بندر دانکرک به محاصره کامل نیروهای آلمان نازی درآمده بودند، صادر شد.

عملیات دینامو در روز 4 ژوئن 1940 خاتمه یافت و در جریان آن 330 هزار سرباز بریتانیایی و 26 هزار سرباز فرانسوی به بریتانیا انتقال یافته و از جهنم دانکرک جان سالم به در بردند. البته تعدادی دیگر که از اقبال برخوردار نبودند یا در اثر بمباران ها کشته شده و یا اسیر آلمانی ها شدند.


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها