وقایع جنگ جهانی اول از کلیدی ترین نقاط عطف تاریخ ایران می باشد که سرنوشت آینده این کشور و کشورهای منطقه را تغییر داده و کشورمان را در دام اشغال و استعمار اسیر نموده است. عبرت گیری از وقایع تاریخ و رفتار گذشتگان در کنار مطالبه حقوق از دست رفته، موجب حضور قدرتمند تر ایران در جامعه جهانی می باشد.
کد خبر: ۷۹۵۲۳۲
همایش ملی به شهادت سکوت برگزار شد

بدین منظور نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران با همکاری مجموعه ای از موسسات تاریخی مرتبط موفق شد روز سه شنبه 15 اردیبهشت همایش ملی «به شهادت سکوت؛ اشغال ایران و کشتار مردم در جنگ جهانی اول» را در دانشگاه تهران برگزار کند.

این همایش در تالار فردوسی دانشکده ادبیات دانشگاه و به همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران و با همکاری موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی، موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران، گروه تاریخ دانشگاه تهران، مرکز اسناد کتابخانه مجلس شورای اسلامی، مرکز اسناد کتابخانه ملی جمهوری اسلامی، دفتر مطالعات و پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی و سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس برپا شد.

دکتر ابراهیم کلانتری رئیس همایش هدف از برگزاری چنین همایشی در مجموعه دانشگاه را ضمن تکمیل پژوهش های صورت گرفته در حوزه این بحث، ترویج دست آوردهای علمی در قشر دانشگاهی بیان کرده و توضیح داد: مردم ایران در طول تاریخ بابت دخالت ها و تهاجمات بیگانگان صدمات زیادی را متحمل شده اند. نمونه بارز این وقایع ، جنگ جهانی اول و کشتار میلیونی مردم ایران به عنوان کشوری بی طرف و خارج از میدان اصلی نبرد است که متاسفانه آن طور که شایسته است به آن پرداخته نشده است. جمعیت سالم و فعال به عنوان پشتوانه ای برای قدرت یک کشور به حساب میآیند. حال اینکه بیگانگان و بخصوص انگلستان در مقطع جنگ جهانی اول طی برنامه ای همه جانبه آحاد جمعیت ایران را دچار گرسنگی و بیماری های واگیردار کرده تا عملا قدرت کشور را فلج نمایند و از این رهگذر نفت و سایر ثروت ملی کشور را به تاراج ببرد و صرف ماشین جنگ افروز متفقین می گردیده است.

رئیس نهاد رهبری دانشگاه تهران در مورد روند برگزاری همایش افزود: همایش به شهادت سکوت پیشینه تحقیقاتی داشته و نزدیک به یک سال قبل روال اجرایی آن با برگزاری نشستی تخصصی با همین عنوان در دانشکده حقوق دانشگاه تهران آغاز شده است. در این بازه زمانی طی اعلام فراخوان مقالات همایش در مجموع ۲۲۱ مورد چکیده مقاله و ۹۹ مورد اصل مقاله دریافت شده است. مجموعه چکیده مقالات همایش در کتابی با همین عنوان چاپ شده و در اختیار مدعوین همایش قرار می گیرد. مقالات برگزیده این همایش علمی- پژوهشی نیز در کتاب مجموعه مقالات همایش چاپ شده و پس از همایش در اختیار محققین قرار می گیرد.

در همایش دیروز آقایان دکتر ابراهیم کلانتری ، دکتر مجید تفرشی ، دکتر محمد قلی مجد ، دکتر سیروس سعدوندیان ، دکتر سیدعلیرضا ابطحی ، دکتر ابوالحسن فیاض ، دکتر موسی حقانی ، دکتر سید مصطفی تقوی ، دکتر علی ططری ، دکتر احمد مومنی راد و دکتر نسرین نگاهبان به ارائه مقالات مختلف و دیدگاههای خود پرداختند .

محور های کلی همایش دیروز نیز عمدتا هفت محور بود :

  • مقایسه مقاطع مختلف تاریخ ایران در مواجهه با تهدیدات بزرگ ملی
  • نتایج سیاسی تاریخی ناشی از اشغال ایران در جنگ جهانی اول
  • بازشناسی جامع علل کشتار بزرگ مردم ایران در جنگ جهانی اول
  • مطالعه ابعاد، وسعت ، و میزان فراگیری جنگ ، کشتار و قحطی
  • مطالعه اقدامات اصلاحی حکومت و نیروهای داخلی
  • مطالعه ابعاد حقوقی اشغال ایران و کشتار حاصل از آن
  • مطالعات اسنادی حادثه اشغال ایران و کنکاش در صحت اسناد

منبع: موسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها