رنگ پرده خانه کعبه در گذار زمان بارها تغییر پیدا کرده است و برای پوشش این خانه متبرک از رنگهای سفید و قرمز و سیاه استفاده می کردند.
کد خبر: ۷۶۸۹۷۷
رنگ پرده خانه کعبه در طول تاریخ

ابن اسحاق در این باره می​گوید : در عصر رسول خدا بر کعبه پارچه سفید رنگ بافت مصر مشهور به قباطی می آویختند و سپس از بردهای یمانی برای آن استفاده می کردند و اولین کسی که آنرا با دیباج پوشانید ابن زبیر بود .... پس از پیامبر عمر ، عثمان و حجاج بر کعبه پارچه قباطی و پرده دیبا پوشانیدند .(1)

.... از سوی سلاطین مصر همه ساله دو پرده یکی برای کعبه به رنگ قرمز و دیگری برای مرقد پیامبر ( به رنگ سبز ارسال می شد .(2)

‌ از سال 1221 تا 1229 پوشش خانه از مصر نیامد و سعود خود خانه را پرده می پوشانید . نخست پرده از حریر سرخ بود و سپس به حریر سیاه تبدیل گردید .(3)

در موسم حج بخصوص در روزهای نزدیک به تعویض پرده اندک اندک آنرا بالا می بردند و بر می چینند وبه جای آن پرده سفیدی می پوشانند و پس از انجام مراسم حج پرده نو بر آن می پوشانند .(4)

پس از اسلام هم اشخاص مختلفی ازقبیل معاویه، یزید ، ابن زبیر، حجاج و خلفای عباسی پرده هایی با رنگهای سبز و هنگامی قرمز و گاهی دوتا و چند تا پرده بر روی هم کعبه را پرده یا پیراهن می پوشانیدند.

ابن بطوطه در سفر نامه خود می گوید : پیراهن خانه کعبه را در شهر شوشتر خوزستان، ایران از دیبای خالص می بافتند و به کعبه می فرستادند زمانی هم در یمن از برد کسوت خانه را تدارک می نمودند و در امپراطوری عثمانی سالهای متمادی پرده کعبه را در مصر از حریر ودیباج می بافتند.

پی نوشت:

1ـ اصغر قائدان ، تاریخ و آثار اسلامی مکه مکرمه و مدینه منوره ، ص 95
2ـ اصغر قائدان ، تاریخ و آثار اسلامی مکه مکرمه و مدینه منوره ، ص 96
3 ـ سید کباری ، سیمای مکه ، ص 161
4 ـ سید کباری ، سیمای مکه ، ص 162

منبع: وبلاگ تاریخ اسلام و جهان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها