اقتصاد و امنیت: مجموعه تاریخ شفاهی و تصویری ایران معاصر، خاطرات دکتر علینقی عالیخانی به تصحح حسین دهباشی و به همت سازمان اسناد و کتابخانه ملی منتشر شد.
کد خبر: ۷۶۷۲۶۵
اقتصاد و امنیت دوره پهلوی به روایت عالیخانی

گفتگو با علینقی عالیخانی در خلال چندین جلسه گفتگو در سال 1388 در ویرجینای آمریکا روایت دست اولی از مشاهدات وی است.

دکتر علینقی عالیخانی (1307 ابهر) فرزند عابدین خان درجه‌دار قزاق بود که به دلیل دوستی با رضاشاه رئیس املاک او در تاکستان قزوین بود. عالیخانی تحصیلات خود را در دانشگاه تهران در رشته علوم سیاسی به پایان رساند و سپس برای ادامه تحصیل رهسپار فرانسه شد.

وی موفق به اخذ دکترای دولتی اقتصاد از دانشگاه پاریس شد. مدتی بعد از بازگشت به ایران در نخست وزیری و شرکت ملی نفت ایران به کار مشغول شد که به موازات آن مشاور اتاق بازرگانی تهران بود. وی از بهمن 1341 به مدت هفت سال تصدی وزارت اقتصاد و همچنین ریاست دانشگاه تهران را دو سال عهده‌دار بود.

گفتگو با علینقی عالیخانی در خلال چندین جلسه گفتگو در سال 1388 در ویرجینای آمریکا روایت دست اولی از مشاهدات وی در مباحثی چون جداسازی آذربایجان ایران، کسروی، محمد مسعود، نهضت ملی شدن نفت و نخست‌وزیری دکتر محمد مصدق، کودتای 28 مرداد و فضل الله زاهدی، خصوصی سازی در شرکت نفت، فساد اقتصادی و وضعیت دولت و صنایع، ایجاد زیرساخت‌های صنعتی و تجاری، حمایت از صنایع و کشاورزی، اصلاحات ارضی و نتایج آن، رابطه با نخست وزیران و شاه، گزارش ساواک مبنی بر اختلاس و فساد مالی در وزارت اقتصاد، لایحه کاپیتولاسیون، وضعیت جامعه علمی ایران و دانشگاه تهران، تشریح رویدادهای زمینه ساز در ظهور انقلاب و ...است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها