2 فتوا از سایت مقام معظم رهبری در خصوص مسائل محرم

شرکت زنان در دسته‌جات عزاداری و استفاده از برق در هیئات

آقاجمال خوانساری معروف به «جمال المحققین» محدث، اصولی، حکیم، متکلم، از فقیهان امامیه و از روحانیون پر آوازه ایران محسوب می‌شود. وی کتابی با عنوان عقاید النسا یا کلثوم ننه در طنز و هجو به سال ۱۱۲۵ه.ق، نوشت.
کد خبر: ۷۱۹۲۷۳
نظر رهبر معظم انقلاب درباره کتاب کلثوم ننه

حضرت آیت الله خامنه‌ای،‌ رهبر معظم انقلاب اسلامی در رابطه با کتاب کلثوم ننه فرمودند:

«.... در کنار ترویج و تبلیغ معارف اصیل دینی و اسلام ناب، باید با خرافات مبارزه کرد. کسانی دارند روزبه‌روز خرافات جدیدی را وارد جامعه‌ ما می‌کنند. مبارزه با خرافات را باید جدی بگیرید. این روش علمای ما بوده.

. مرحوم آقا جمال خوانساری، عالم معروف، مُحشیّ شرح لمعه - که حاشیه‌های او را در حواشی شرح لمعه‌های قدیم دیده‌اید. نمی‌دانم حالا هم چاپ می‌شود یا نه. پسر مرحوم آقا حسین خوانساری (که پدر و پسر از علما و برجستگان تاریخ روحانیت شیعه‌اند) - سیصد سال پیش برای اینکه خرافات را برملا کند، کتابی به نام «کلثوم ننه» را نوشت، که الان هست. بنده چاپ‌های قدیمش را داشتم و اخیرا هم دیدم مجددا چاپ شده است، که چاپ جدیدش را هم برای من آوردند.

ایشان با زبان طنز، معروف‌ترین خرافات زمان خودش را به زبان فتوای فقهای زنان درآورده و می‌گوید زنان پنج فقیه بزرگ دارند! یکی‌اش، کلثوم ننه است! یکی، دده بزم‌آراست! یکی، بی‌بی‌شاه زینب است! یکی، فلان است. آن وقت از قول اینها مثلا در باب محرم و نامحرم، در باب طهارت و نجاست و در باب انواع و اقسام چیزها، مطالبی را نقل می‌کند.

یعنی عالم دینی به این چیزها می‌پردازد. ما خیال می‌کنیم اگر با یک مطلبی که مورد عقیده‌ مردم است و خرافی و خلاف واقع است، مقاومت کردیم، بر خلاف شئون روحانی عمل کرده‌ایم؛ نه، شأن روحانی این است.»

منبع: بیانات مقام معظم رهبری در دیدار روحانیون استان سمنان - 1385/08/17

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها