سید اسماعیلی عضو سابق شورای مرکزی مجاهدین خلق روایت می کند:

شناخت گروهک منافقین از چشم «خداوند اشرف ؛ از ظهور تا سقوط»

مؤسسه فرهنگی هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی در جدیدترین اثر خود، کتاب«خداوند اشرف،از ظهور تا سقوط»نگاهی مستند و تاریخی به روند فرقه گرایی سازمان مجاهدین خلق تألیف سید حجت سید اسماعیلی عضو پیشین شورای مرکزی مجاهدین را چاپ و روانه بازار نشر کرد.
کد خبر: ۶۹۱۲۳۲
شناخت گروهک منافقین از چشم «خداوند اشرف ؛ از ظهور تا سقوط»

به گزارش روابط عمومی این موسسه، سیدحجت سیداسماعلی متولد 1339، عضو پیشین شورای مرکزی مجاهدین، در سال 1357 با پیروزی انقلاب به تشکیلات منافقین پیوست.

اعلام جنگ مسلحانه در سی خرداد سال 1360 و شکست سنگین مجاهدین در این عرصه، راهی جز خروج از کشور بر رهبری و بدنه این گروه باقی نگذاشت.

در سال 1363 براساس خط سازمانی از کشور خارج و وارد ترکیه شد و در دانشگاه یلدیز شهر استانبول در رشته مهندسی مکانیک تحصیل کرد. یکسال بعد، به دستور سازمان ترک تحصیل کرد، در سال 1364 به همراه جمعی دیگر به کشور عراق انتقال یافت و پس از گذراندن آموزشهای مقدماتی در قسمت حفاظت یکی از پایگاههای مرزی سازمانی به نام «تدین» مشغول بهکار شد.

در اوایل سال 1365 وارد واحدهای نظامی سازمان گردید و در زمستان سال 65 و با اخراج سازمان از مناطق تحت کنترل گروههای کُرد عراقی در استان سلیمانیه، همراه سایر نیروهای سازمان به قرارگاه اشرف در نزدیک شهر خالص منتقل و در پشتیبانی یکی از تیپهای رزمی سازماندهی شد.

در سال 1367 به تیپ 11، تحت فرماندهی حسین ربوبی با نام مستعار فضلی منتقل و مسئولیت دفتر وی را عهدهدار شد. سیداسماعیلی در جریان عملیات فروغ جاویدان یا همان عملیات مرصاد، در سوم مرداد 1367 جزو تیم حفاظت فرماندهی این تیپ بود.

بعد از شکست عملیات فروغ جاویدان و بازگشت نیروها به قرارگاه اشرف، به ستاد اطلاعات مرکزی سازمان در قرارگاه بدیعزادگان مقر اختصاصی مسعود رجوی در شمال بغداد انتقال یافت. پس از چند ماه برای انجام یک مأموریت سازمانی به کشور ترکیه رفت و پس از سه سال اقامت در این کشور بار دیگر به عراق بازگشت. در سال 1372 مجدداً برای انجام یک مأموریت دیگر به کشور اردن اعزام شد. سیداسماعیلی بهمدت 16 سال از عمر تشکیلاتی خود را در ستاد اطلاعات مرکزی و بخش اطلاعات تعدادی از ارتشهای سازمان گذراند.

وی در جریان حمله آمریکا به عراق که منجر به سقوط صدامحسین در فروردین سال 1382 گردید، بهعنوان افسر اطلاعات در ستاد صدیقه حسینی از اعضای ارشد شورای رهبری سازمان که فرماندهی عملیاتی قرارگاه علوی با دو ارتش سوم و یازدهم را بهعهده داشت، فعالیت میکرد.

سیداسماعیلی طی مدتی که در سازمان حضور داشت، از نزدیک شاهد انواع فشارهای روحی و روانی بر اعضای مجاهدین و فعالیتهای جاسوسی این گروه به نفع کشور عراق در زمان حکومت صدام حسین، نیرویهای آمریکایی مستقر در خاک عراق بعد از سقوط صدام حسین و برخی دیگر از کشورهای منطقه و غرب بوده است.

بدینترتیب وی پس از 27 سال همکاری حرفهای با تشکیلات مجاهدین با پیبردن به مناسبات فرقهای و ضدمردمی این گروه، تشکیلات منافقین را ترک و در اسفند سال 1383 به ایران بازگشت.

این کتاب، حاصل چهار سال کار مستمر در ثبت مشاهدات و مستندات در خصوص بررسیِ علل و چگونگی بروز و تشریح ساختارهای فرقهای و فعالیتهای جاسوسی در تشکیلات مجاهدین است.

واقعیت این است که سازمان مجاهدین، منحصربهفردترین فرقه سیاسی ـ مذهبی یک هزار سال گذشته ایران است که توانسته بیشترین ضایعات انسانی را در ابعاد یک فاجعه بر جامعه ما تحمیل کند. بنابراین، شناخت عمیق و علمی بنیادهای فکری و مناسبات تشکیلاتی مجاهدین که در این کتاب بدان پرداخته شده است، می‌‌تواند نقش بسزایی در افشای ماهیت و حقیقت درونتشکیلاتی مجاهدین داشته باشد. چرا که در دنیای امروزی، فرقهها تهدید جدی برای سلامتی جامعه بهویژه برای نسل جوان و تحصیلکردهی کشورها به حساب می‌‌‌آیند که باید با افشاگریِ روابط حاکم بر مناسبات آنها و آگاهیدادن از تمامی راههای ممکن، جامعه را از تهدید فرقهگرایی مصون ساخت.

این کتاب با الهام از کتاب معروف «فرقهها در میان ما» اثر بهجامانده از دکتر مارگارت تالر سینگر ، روانشناس کلینیکی و استاد ممتاز وقت دانشگاه کالیفرنیا در برکلی آمریکا در کادر مناسبات فرقهای حاکم بر تشکیلات مجاهدین با ساختار فرقهای آن نوشته شده است. کتاب «فرقهها در میان ما» در سال 1390ش توسط مهندس ابراهیم خدابنده به فارسی ترجمه شد.

سینگر در کتاب خود با مهارت تمام توانسته است مناسبات پیچیدهی حاکم بر درون فرقهها را مورد بررسی موشکافانه قرار داده و بهخوبی شرایط لازم را برای به اجرا درآوردن فرایند بازسازی فکری در شش تم تشریح کند. همچنین وی در این کتاب هشت تم ارائهشده توسط «روبرت جی. لیفتون» و سه تم ارائهشده توسط «ادگار شاین» را که برای روند بازسازی تحمیل روانی تعریف شدهاند را نیز مورد بررسی قرار داده است. شایان توجه اینکه تمامی موضوعاتی که از جانب سه محقق فوق در رابطه با فرقهها بیان شدهاند، تقریباً بی‌‌کم و کاست در مورد سازمان مجاهدین نیز صدق می‌‌کند و در این کتاب بهطور مفصل تشریح شده است. علاوه بر این، مؤلفههای دیگری که شاخصهای خاص شناخت مناسبات فرقهای مجاهدین است نیز در این کتاب محوربندی و مفصلاً به بیان آن پرداخته شده است.

این اثر در شمارگان1500 نسخه و 936 صفحه و به قیمت 305 هزار ریال روانه بازار نشر شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها