ابراهیم وحیدزاده کارگردان شناخته‌شده‌ای در عرصه سینمای کمدی است. او سال‌ها در هیاهوی تولید کمدی‌های شانه تخم‌مرغی، به ساخت فیلم‌های کمدی خاص خود ادامه داد.
کد خبر: ۵۵۲۰۷۹
راه‌اندازی مکتب کمدی در سینمای ایران

این روزها در حالی که تب و تاب سینمای کمدی خوابیده است و گویا دیگر نانی برای کسی نمی‌آورد، وحیدزاده کلاس آموزش تخصصی سینمای کمدی راه‌اندازی کرده است.

این کارگردان در روزهای تعطیل عید و نیمه‌تعطیل بعد از عید، آموزشگاه خود را افتتاح کرده و قصد دارد پس از دو سال دوری از سینما فیلم جدیدی هم بسازد.

آقای وحیدزاده تعطیلات طولانی عید نوروز خوش گذشت، کار تازه‌ای انجام دادید؟

در ایام نوروز درگیر آماده‌سازی و افتتاح آموزشگاه سینمایی‌ام بودم که خوشبختانه آغاز به کار کرد.

پس شما هم به کارگردانانی که آموزشگاه سینمایی دارند، اضافه شدید؟

بله، اتفاقا برعکس آن چه به نظر می‌رسد؛ کار بسیار سختی است. من پیشتر هم در آموزشگاه‌های دیگر سینمایی، تدریس می‌کردم، ولی تصمیم گرفتم تا آموزشگاه تخصصی سینمای کمدی دایر کنم.

یعنی فقط سینمای کمدی تدریس می‌کنید؟

این آموزشگاه با عنوان «مکتب کمدی ایران» قرار است مدرسه اختصاصی سینمای کمدی باشد و کارگردانی، بازیگری و فیلمنامه‌نویسی کمدی را آموزش دهد. امیدوارم این کلاس‌ها نتیجه خوبی برای سینمای کمدی ما داشته باشد.

چطور شد تصمیم به این کار گرفتید؟

چون احساس کردم جای آموزش سینمای کمدی خالی است. ما مدرسه‌های متعددی داریم که درس‌های کلی سینما را آموزش می‌دهد، ولی کلاس‌هایی که به‌طور تخصصی سینمای کمدی را آموزش دهند، نداشتیم. من به‌واسطه تجربه‌ای که در طول این سال‌ها کسب کردم، تصمیم گرفتم تا این تجربه‌ها را در اختیار دانشجویان قرار دهم.

از همکاری چه سینماگرانی برای تدریس در آموزشگاهتان بهره برده‌اید؟

اغلب دوستانی که در سینمای کمدی فعال هستند، برای همکاری اعلام آمادگی کرده‌اند، ولی تاکنون همکاری علیرضا خمسه، سیروس ابراهیم‌زاده، جمشید شاه‌محمدی، بهاره رهنما، فرهاد توحیدی و جواد طوسی قطعی شده است.

سینمای کمدی در لبه تیغ قرار دارد و براحتی می‌تواند به ورطه‌های دیگر و ابتذال بلغزد. این‌که شما سینمای کمدی را از کلیت سینما منفک کرده‌اید و فقط این نوع را آموزش می‌دهید، تا چه حدی از هنرجوها یک سینماگر کامل می‌سازد؟

فرانسوی‌ها معتقدند بازیگر یا هنرجوی بازیگری اول باید بازیگری بیاموزد و بعد کمدین شود. ما می‌خواهیم کمدین تربیت کنیم و ابتدا بازیگری را آموزش می‌دهیم و بعد ویژگی‌های کمدی را تدریس می‌کنیم. امیدوارم در این مدرسه آدم‌های موجه‌تر و کارآمدتری به سینمای ایران اضافه شوند.

با این حساب کارگردانی را کنار می‌گذارید؟

خیر، من بیش از دو سال است که فیلم نساخته‌ام، ولی مجوز ساخت فیلم سینمایی «بی‌دفاع» را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرده‌ام. با مشخص شدن سرمایه‌گذار، ساخت آن را آغاز خواهم کرد. این فیلم همچون دیگر ساخته‌هایم کمدی است و فیلمنامه آن را دو سال پیش نوشتم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها