دواین جانسون بازیگر مطرح ژانر اکشن، قبل از ورود به عالم سینما یک ورزشکار سرشناس بود و جوایز زیادی از مسابقه‌های مختلف بین‌المللی کشتی گرفته بود. چند فیلم تلویزیونی هم ساخته شد که او قهرمان ورزشی اول آن بود. به همین دلیل، وقتی در سال 1999 نقش کوتاه شاه عقرب را در قسمت اول مجموعه فیلم «مومیایی» بازی کرد، همگان با نام و چهره او آشنا بودند.
کد خبر: ۵۴۹۹۹۳
ورزش به اندازه سینما برایم اهمیت دارد

جانسون که به راک هم معروف است، قبل از این فیلم پرفروش در چند فیلم سینمایی تلویزیونی هم بازی کرده بود، اما «شاه عقرب» در سال 2002 او را به‌عنوان بازیگری معرفی کرد که می‌تواند جای آرنولد شوارتزنگر را در ژانر اکشن بگیرد و رسانه‌های گروهی از وی به‌عنوان آرنولد بعدی سینما اسم بردند.

هفته قبل از این بازیگر درام اکشن دلهره‌آور «اسنیچ» اکران عمومی شد.

گفت‌وگوی اینترنتی زیر به بهانه نمایش عمومی بین‌المللی این فیلم است.

از این‌که شما را قهرمان اکشن سینما صدا بزنند، احساس رضایت می‌کنید؟

خیر، شاید آن روزهای اولی که وارد حرفه بازیگری شدم، دوست داشتم چنین لقبی را به من بدهند، اما حالا دیگر دنبال چنین لقب‌هایی نیستم. درست است که بازیگر فیلم‌های اکشن هستم و به‌عنوان یکی از چهره‌های اصلی این ژانر سینمایی شناخته می‌شوم، ولی این روزها به دنبال نوع دیگری از فیلم‌های سینمایی هستم و می‌خواهم ژانرهای دیگری را هم بجز ژانر اکشن تجربه کنم.

یعنی قصد خداحافظی با ژانر اکشن را دارید؟

خیر، چنین حرفی نزدم. طی چند سال گذشته در تعداد زیادی فیلم اکشن بازی کردم. این فیلم‌ها مرا به‌عنوان یک قهرمان اکشن و عضلانی معرفی کرد. حالا می‌خواهم در کنار بازی در فیلم‌های این ژانر در فیلم‌هایی که در ژانرهای دیگر هم ساخته می‌شود، بازی کنم. به دنبال فیلم‌ها و نقش‌های متفاوت هستم و خیلی دوست دارم به‌عنوان بازیگری شناخته شوم که توانایی بازی و حضور در نقش‌های دیگر را هم دارد.

چه زمانی احساس کردید می‌خواهید چنین کاری را انجام دهید؟

از چند سال قبل به این موضوع فکر کردم، ولی زمانی که در «رنج و گنج» ساخته مایکل بی بازی کردم، این موضوع برایم خیلی جدی شد. این فیلم یک درام کم‌خرج اجتماعی است که براساس یک ماجرای واقعی ساخته شده است. درست است در آن در نقش یک مربی بدنسازی بازی می‌کنم، ولی حال و هوا و زبان فیلم، غیرمتعارف و متفاوت است. همکاری خیلی خوبی با مایکل بی داشتم و سر صحنه راهنمایی و کمک خیلی زیادی به من کرد. او جمله‌ای به من گفت که بشدت مرا تحت تاثیر قرار داد؛ او از من پرسید چرا در کارهای غیرمتعارف بازی نمی‌کنم و از بازی‌ام تعریف کرد. این مساله این باور را در من ایجاد کرد که می‌توانم با سینمای مستقل و غیرمتعارف هم همکاری خوبی داشته باشم. به همین دلیل در آینده در کنار فیلم‌های اکشن و مردم‌پسند، در فیلم‌های مستقل و غیرمتعارف هم بازی خواهم کرد.

فکر می‌کنید تماشاگرانی که شما را در نقش‌های اکشن دیده‌اند، یک دواین جانسون مستقل و غیرمتعارف را قبول می‌کنند؟

نمی‌توانم از حالا با کمال اطمینان به شما پاسخ مثبت بدهم، اما این را می‌دانم تماشاگران همیشه بازیگران را بر مبنای کارشان مورد قضاوت قرار می‌دهند. اگر من نقش‌های خود را در این فیلم‌های غیرمتعارف بخوبی بازی کنم، تصورم این است که تماشاگران هم آنها را قبول کرده و از آنها استقبال کنند.

از دنیای ورزشی و کشتی راهی دنیای سینما شدید. ورزشکاربودن چه کمکی در دنیای بازیگری به شما کرد؟

خب، نوع فیلم‌هایی که من تا به حال بازی‌ کرده‌ام به گونه‌ای است که قدرت بدنی و جسمانی بالایی را می‌طلبد. این جور نقش‌ها را یک ورزشکار بهتر می‌تواند بازی کند و از عهده اجرای کارهای سخت مربوط به آن برآید، اما ورزشکاربودنم نمی‌تواند کمکی بیشتر از این به من یا هر کس دیگری که شبیه من است، بکند. برای این که یک بازیگر خوب باشی، به چیزهای دیگر و بیشتری نیاز داری. در این سال‌ها، تکنیک بازیگری را یاد گرفتم و فهمیدم چگونه باید حس خودم را جلوی دوربین کنترل کنم. یکی از آموزش‌های خوب در این رابطه، ‌تماشای فیلم‌های مختلف و ارزیابی منتقدانه بازی بازیگران آنها بود. چند تا از دوستانم هم در رابطه با این موضوع، کمک زیادی به من کردند.

نکته جالب این است که با وجود مطرح شدن در دنیای سینما، حرفه ورزشی خود را رها نکردید.

کشتی از اوایل نوجوانی با من همراه بوده و به صورت بخشی جدایی‌ناپذیر از من درآمده است. هیچ وقت این حرفه را رها نخواهم کرد، حتی اگر به صورت کاملا جدی و حرفه‌ای آن را دنبال نکنم. هیچ وقت فراموش نمی‌کنم از کجا آمده و چه بوده‌ام. ورزش هم برایم به اندازه سینما و بازیگری اهمیت دارد و هر دوی آنها را به یک اندازه دوست دارم. در چند سال اخیر، خیلی‌ها از من می‌پرسند دلم برای کشتی تنگ نشده است. خب،‌ این اتفاق هر روز در زندگی‌ام می‌افتد. برای کسی مثل من که یک عمر با ورزش کشتی و مسابقات قهرمانی آن سر کرده‌ام، طبیعتا راحت نیست که‌ آن را رها کنم و به سراغش نروم.

وقتی وارد کار بازیگری شدید، فکر می‌کردید بتوانید جلوی دوربین ظاهر شوید و یک بازی خوب ارائه کنید؟

با دوربین فیلمبرداری و دنیای بازیگری بیگانه نبودم. هر بار که مسابقه داشتم، انواع و اقسام دوربین‌ها دوروبرم بود. آنجا هم به نوعی در حال ایفای نقش بودم! برای همین، قرارگرفتن در مقابل دوربین فیلمبرداری فیلم‌های سینمایی برایم چیز غریب یا غیرمنتظره‌ای نبود. فقط در اینجا، باید یکسری ملاحظات خاص را در نظر می‌گرفتم و خودم را بیشتر کنترل می‌کردم.

فیلم‌های اکشن امروزی تفاوت‌های زیادی با اکشن‌های چند سال قبل دارد. فکر می‌کنید صنعت سینما در این رابطه در حال تغییر و تحول است؟

بله، ما بخشی از این تغییر و تحول هستیم و خودمان هم در انجام آن نقش داریم و سهیم هستیم. در دنیای سینما، تغییر و تحول یک ضرورت مهم است و بدون آن،‌ فیلم‌‌ها بشدت یکنواخت و تکراری می‌شود. واقعیت امر این است که کاملا باید مراقب بود تا حوصله تماشاچی سر نرود. فیلم‌های اکشنی که من این روزها بازی می‌کنم، متفاوت از فیلم‌های اکشن چند سال قبل من است. این فیلم‌ها به من و همکارانم کمک می‌کند تا همچنان مورد توجه باشیم و بتوانیم به کار و فعالیت خود ادامه دهیم. احساس می‌کنم اکشن‌های امروزی، طبیعی‌تر و واقعی‌تر است و تماشاگران آنها را راحت‌تر از گذشته پذیرفته و قبول می‌کنند.

یکی از نکات جالب در کارنامه سینمایی‌تان بازی در فیلم‌های کودکان و نوجوانان است.

این‌جور فیلم‌ها را خیلی دوست دارم. می‌دانید، وقتی لقب قهرمان اکشن را می‌گیری، خیلی‌ها فکر می‌کنند تو یک آدم خشن و سرسخت هستی، اما بازی در فیلم‌های کمدی ـ فانتزی و کودکانه باعث می‌شود چنین تفکری غالب نشود. برای خودم خیلی جالب و جذاب بود که می‌دیدم بچه‌ها از فیلم‌هایی مثل «فرار به کوهستان جادو»، «افسانه توت فیری» و «سفر به مرکز زمین» استقبال می‌کنند و در بخش‌های زیادی از فیلم از بابت کارهایی که من انجام می‌دهم، خنده‌شان می‌گیرد و دست می‌زنند. در عین حال، همبازی‌شدن با بازیگران کودک و نوجوان خیلی خوب و جالب است و چیزهای زیادی به آدم یاد می‌دهد. آنها صفا، صمیمیت و پاکی دوران کودکی و نوجوانی را همراه خود سر صحنه فیلمبرداری می‌آورند و برخورد و نگاهشان به دور و بر فیلمی که ساخته می‌شود، مثل نگاه ما آدم بزرگ‌ها نیست. حضور آنها، آرامش خاصی به صحنه فیلمبرداری می‌دهد.

همیشه طرفدار فیلم‌های خانوادگی بوده‌ام و همکاری با محصولات کودکان و نوجوان کمک می‌کند بتوانم در چنین فیلم‌هایی بازی کنم.

آیا خودتان دوستدار فیلم‌های ژانر اکشن هستید؟

بله، عاشق این جور فیلم‌ها هستم و همیشه دلم می‌خواست بخشی از آنها باشم. وقتی در یک فیلم اکشن بازی می‌کنم، تمام تلاشم این است که یک کار خوب ارائه دهم تا یک فیلم اکشن خوب به جمع فیلم‌های این ژانر اضافه شود.

کدام فیلم‌های اکشن مورد علاقه و توجه شماست؟

این اواخر دو فیلم دیدم که بشدت مورد توجهم قرار گرفت. یکی از آنها آخرین قسمت مجموعه فیلم «هویت بورن» بود و دیگری «اسکای فال» فیلم جیمز باندی دانیل کریگ. اکشن آنها خیلی خوب و در سطح بالایی است. انرژی فراوانی در این فیلم‌ها وجود دارد و دلم می‌خواهد فیلم‌های خودم هم چنین انرژی را درون خود داشته باشد.

بدلکاری‌های فیلم‌هایتان را خودتان انجام می‌دهید؟

بخش عمده‌شان را بله. خیلی دوست دارم خودم صحنه‌های سخت و خطرناک فیلم‌هایم را بازی کنم. در این حالت، فیلم‌هایم خیلی واقعی‌تر به نظر می‌رسد. معمولا فیلمسازان فیلم‌هایم از من می‌خواهند صحنه‌های مشکل را خودم بازی کنم. البته اصرار نمی‌کنند، ولی از ابتدای کار مشخص است که خواهان چنین چیزی هستند. می‌دانید، وقتی قرار باشد صحنه‌های سخت را یک بدلکار انجام دهد، شما یک جورهایی احساس خلأ می‌کنید. مگر می‌شود شما بازیگر یک فیلم باشید و بخشی از صحنه‌های آن را شخص دیگری به غیر از خود شما بازی کند؟

توصیه‌ شما برای علاقه‌مندان رشته بازیگری چیست؟

برای انجام هیچ کاری محدودیتی وجود ندارد. یادمان باشد قرار نیست بهترین باشیم، اما می‌توانیم تلاش کنیم به آنچه می‌خواهیم، برسیم و دست پیدا کنیم. اگر کسی به چیزی علاقه‌مند است باید سعی کند به آن برسد و در این راه از مشکلات و سختی‌ها نترسد.

فاصله‌گیری از شخصیت همیشگی

دواین جانسون در فیلم تازه‌اش «اسنیچ» وارد دنیای تازه‌ای شده است و یک شخصیت جدید از خودش ارائه می‌کند. در قصه فیلم، او در نقش پدری بازی می‌کند که فرزند جوانش به دلیل توزیع مواد مخدر دستگیر و محکوم به زندان شده است.

وی برای این‌که بتواند فرزند خود را نجات دهد، به همکاری با اداره پلیس می‌پردازد و با لباس مبدل، وارد دنیای زیرزمینی قاچاقچیان مواد مخدر می‌شود. منتقدان سینمایی به فاصله‌گیری دواین جانسون از نقش‌های همیشگی خود در این فیلم اشاره می‌‌کنند.

خود بازیگر می‌گوید به دلیل جذابیت‌های نقش و شخصیت محوله بود که بازی در آن را قبول کرد. با این حال، وی در بخش‌هایی از اسنیچ هم دوباره به همان حال و هوای سابق فیلم‌های اکشن خود برمی‌گردد. اهل فن می‌گویند نباید انتظار داشت این بازیگر در فیلم‌های جدید خود همان راهی را برود که در اسنیج رفته است.

در حقیقت، وی برای تابستان سال جاری میلادی دو فیلم پرخرج «جی‌آی‌جو2» و «سریع و آتشی6» را به روی پرده سینماها می‌فرستد که در همان حال و هوای اکشن و همیشگی فیلم‌های این بازیگر است. او در هر دو فیلم، در نقش یک قهرمان اکشن ورزشکار بازی کرده و یک‌تنه به مقابله با نیروهای منفی قصه این فیلم‌ها می‌پردازد.

در عین حال «رنج و گنج» این بازیگر هم در سال 2013 اکران عمومی می‌شود. مایکل بی، ‌خالق و کارگردان مجموعه فیلم اکشن و علمی ـ تخیلی «تغییر‌شکل‌دهندگان ‌/‌ ترانسفورمرها»، کارگردان رنج و گنج است. این فیلم برخلاف اکشن علمی ـ تخیلی پرفروش تغییر‌شکل‌دهندگان، یک‌درام کم‌خرج و اجتماعی است. قصه فیلم براساس یک ماجرای واقعی نوشته شده و دواین جانسون در آن نقش یک مربی بدنسازی را بازی کرده است.

منبع: مووی‌لاین
مترجم: کیکاووس زیاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها