جام جم/ فوتبال بانوان در سال 91 تحول قابل توجهی نسبت به سال گذشته داشت و آن هم فقط به خاطر حضور هلنا کاستا پرتغالی در ایران به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال بانوان ایران است.
کد خبر: ۵۴۹۴۸۱
همه اتفاقات فوتبال بانوان در سال 91


به غیر از حضور کاستا در ایران اتفاق دیگری که جلب توجه کرد حضور تیم ملی فوتسال بانوان در رقابتهای جام جهانی فوتسال پرتغال بود که با درخشش نسبی تیم ایران همراه شد. تیم های ملی فوتبال هر چقدر پیشرفت کردند در مقابل لیگ به همان روال سابق به کار خود ادامه داد و هیچ پیشرفتی را در هیچ زمینه ای تجربه نکرد. انچه در ادامه می آید خلاصه ای از عملکرد فوتبال و فوتسال بانوان در سال 91 است، عملکردی که چندان راضی کننده به نظر نمی رسد:
لیگ بدون تلفات
لیگ این فصل از رقابتهای باشگاه های برتر فوتبال بانوان آنقدر ضعیف و بی کیفیت بود که صدای همه را درآورد. این ادعای کارشناسان و حتی تماشاگران اندکی که به تماشای این رقابتها می روند نیست ، این ادعای مربیان و بازیکنانی است که در این لیگ حضور دارند. در نظر گرفتن تعداد گل های رد و بدل شده در این رقابتها برای اینکه متوجه شویم این لیگ چقدر ضعیف است کافیست. در این لیگ تیم قهرمان یعنی شهرداری بم 66 گل از تیم سوم جدول بیشتر زده است. ضعف مفرط داوری نیز دیگر مشکل بزرگ این لیگ است. سمیه کبیر سرمربی تیم سرخپوشان گرگان ادعا دارد که برخی از داوران حتی بلد نیستند که چطور در سوت خود بدمند! لغو پی در پی بازی های لیگ به دلیل مشکلات مالی تیم ها نیز مشکل دیگری بود که کیفیت همه لیگ را تحت تاثیر خود قرار داد. همه مشکلات لیگ امسال در لیگ گذشته هم مشاهده شد با این تفاوت که دیگر اتوبوس حامل بازیکنان هیچ تیمی در جاده واژگون نشد و برخی از بازیکانان تا آستانه نابینا شدن پیش نرفتند چرا که تیم کردستان همان ابتدای لیگ در حالی که هنوز تحت تاثیر سانحه رانندگی فصل گذشته قرار داشت از لیگ کنار کشید تا تراژدی فصل گذشته به همین راحتی فراموش شود.  تنها نکته خوب لیگ این فصل این بود که بر خلاف سال گذشته تلفات نداد.
این کاستای بحث برانگیز
هلنا کاستا با حضور در ایران همه نگاه ها را به خود جلب کرد. زمانی که بحث حضور او در تیم ملی فوتبال بانوان در ایران به وجود آمد میزان بالای دستمزد این پرتغالی یکی از موانع قرارداد نبستن او در تیم ملی اعلام شد اما او در نهایت با 85 هزار دلار قرارداد خود را با فدراسیون فوتبال ایران نهایی کرد. زمانی که رسما سرمربی تیم ملی فوتبال بانوان شد عده ای گفتند که او جوان است و نتیجه نمی گیرد، عده ای هم از شکست های آتی او در تیم ملی گفتند و اینکه دخالت دیگران به او اجازه نمی دهد که کار خود را به درستی انجام دهد. تعدادی هم گفتند که پول قرارداد کاستا را به بازیکنانی می دادند که به دلیل بی پولی از فوتبال خداحافظی می کنند! برخی از مربیان حضور این مربی در فوتبال بانوان ایران را بی ثمر خواندند چرا که اعتقاد دارند فوتبال بانوان ایران آنقدر ضعیف است که کاستا هم نمی تواند دوای درد آن باشد. کاستا اکنون سرمربی تیم ملی است و روز به روز هم به تعداد مخالفانش اضافه می شود.
لژیونرهای خیالی
تا همین سال گذشته هر چند وقت یکبار اخباری به گوش می رسید که فلان تیم روسی و یا فلان تیم اماراتی و یا اینکه یک تیم ایتالیایی به بازیکنان ایرانی پیشنهاد داده است و سفت و سخت به دنبال انهاست. زمانی که این پیشنهادها مطرح می شد این سوال به وجود می آمد که این تیم های خارجی کجا و چگونه این بازیکنان را دیده اند اما به هر حال کاشف به عمل آمد که همه اخباری که در سال های گذشته درباره لژیونر شدن فوتبالیست ها و فوتسالیست های زن ایرانی در رسانه ها و خبرگزاری ها بازتاب پیدا کرد حاصل تخیل یک روزنامه نگار بوده است. یکی از بازیکنان مطرح تیم ملی فوتبال بانوان هر چند وقت یکبار سی دی بازی های خود را به یکی از باشگاه های اماراتی می فرستد  و پس از آن از طریق یکی از اعضای خانواده اش که فعال مطبوعاتی است خبر لژیونر شدن خود را در رسانه ها بازتاب می دهد. در دیدار تدارکاتی فوتسال بانوان ایران و روسیه سرمربی تیم ملی روسیه حسابی از بازیکنان تیم ملی ایران تعریف و تمجید کرد و همین باعث شد که همین بازیکن دوباره از از طریق همان فعال مطبوعاتی خبر لژیونر شدن خود و پیوستن به یک تیم روسی را مطرح کند. بزرگ نمایی و دروغ را می توان یکی دیگر از مشکلات فوتبال بانوان برشمرد.
فوتسال و یک موفقیت بسیار بزرگ
تیم ملی فوتسال بانوان در سالی که گذشت دو موفقیت بسیار بزرگ به دست آورد. این تیم در ابتدای سال 91 قهرمان تورنمنت غرب آسیا شد و اذر ماه نیز حضور در جام جهانی کوچک پرتغال را تجربه کرد و در میان قدرت های برتر فوتسال بانوان به مقام هفتمی رسید. با وجود موفقیت هایی که این تیم به دست آورد انتقادهایی درباره بازیکنان این تیم و سرمربی اش یعنی شهرزاد مظفر عنوان شد از  جمله اینکه چرا این مربی فقط از بازیکنانی استفاده می کند که در تیم باشگاهی خودش هم حضور دارند. به هر حال تیم ملی فوتسال بانوان در سال 91 کارنامه درخشانی از خود برجای گذاشت.
یک تورنمنت بین المللی با حضور تیم های محلی !
تیم ملی فوتبال بانوان در سال 91 کار خاصی انجام نداد ، این تیم دو بازی تدارکاتی مقابل اردن انجام داد و در تورنمنت بین المللی روسیه شرکت کرد. تیم ملی فوتبال بانوان رقابتهای خود را در تورنمنت بین المللی روسیه یکی پس از دیگری با پیروزی پشت سر گذاشت ، آن هم در مقابل تیم هایی همچون ترکیه ، مولداوی و رومانی که هر کدام در فوتبال زنان اروپا برای خود اسم و رسمی دارند تا ثابت شود یک جای کار می لنگد! در حالی که هر روز اخبار پیروزی تیم ملی فوتبال بانوان بازتاب پیدا می کرد مشخص شد تیم هایی که زنان فوتبالیست ایرانی با آن روبرو شده اند اصلا تیم ملی نبوده اند و منتخب یک شهر و یا حتی یک منطقه شهری بوده اند! تیم های ملی رده های سنی اما در مقابل عملکرد نسبتا خوبی داشتند ، تیم ملی زیر 16 سال ایران نایب قهرمان مرکز و غرب آسیا شد و تیم های ملی فوتبال جوانان و نوجوانان نیز حضوری قابل قبول در رقابتهای مقدماتی آسیا داشتند.
جادوگر در فوتبال بانوان!
خبری که در جریان فصل های گذشته فوتبال بانوان هم  به گوش می رسید در این فصل بازتاب چندانی پیدا نکرد و آن هم چیزی نیست جز متوسل شدن برخی تیم ها به جادوگر برای تغییر نتایج رقابتها! در جریان برگزاری یکی از رقابتهای لیگ برتر زنی با ظاهری عجیب پشت دروازه نشسته بود و ورد می خواند، این اتفاق در چند بازی دیگر تکرار شد تا ثابت شود مشکلات لیگ فوتبال بانوان فراتر از ضعف های فنی لیگ است.
فریده شجاعی و رویای حضور در AFC
نایب رئیس فدراسیون فوتبال بانوان هنوز هم ناراحت است به این دلیل که کسی یرای عضو شدن او در هیئت رئیسه AFC  حمایت نکرد. فریده شجاعی کمی قبل تر از آن حتی نام خود را به عنوان یکی از داوطلب های ریاست AFC  مطرح کرده بود اما هر بار اقدام او برای نفوذ به این تشکیلات به بن بست خورد. رویای شجاعی حداقل تا امروز عملی نشده است اما او به هر حال سوای تلاش هایی که برای رسیدن به AFC  داشت نهایت تلاش خود را برای آوردن کاستا به ایران و مهیا کردن بازی های تدارکاتی خارجی برای تیم ملی انجام داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها