کمتر از یک سال پیش، بازار شبکه نمایش خانگی به حدی پررونق بود که تهیه‌کنندگان سینما از خطر نابودی سینما سخن می‌گفتند و مدعی بودند که شبکه نمایش خانگی به دلیل هزینه اندک و فراهم آوردن امکان چندباره نمایش یک فیلم، بازار سالن‌های سینما را کساد کرده است؛ اما در پایان سال 91 مدیران موسسه‌های مختلف شبکه نمایش خانگی از کاهش حدود 50درصدی فروش محصولات این شبکه در مقایسه با سال پیش خبر می‌دهند.
کد خبر: ۵۴۹۰۵۷
سال سخت شبکه نمایش‌خانگی

به گزارش جام‌جم، روزگاری برخی محصولات شبکه نمایش خانگی در شمارگانی حدود یک میلیون نسخه راهی بازار می‌شد اما در یک سال گذشته این شبکه به حدی با بی‌علاقگی و سردی مخاطب روبه‌روست که حتی فیلم‌های سینمایی پرمخاطب که در سالن‌های سینما با فروش خوبی همراه هستند، در بازار نمایش خانگی مورد استقبال قرار نمی‌گیرند.

پخش‌کنندگان این شبکه هم به اصطلاح خودشان می‌گویند «اندازه بازار ویدئو کوچک شده و روز به روز محصولات نمایش خانگی کنار شانه‌های تخم‌مرغ، آدامس و شکلات‌ خارجی خاک‌می‌خورند.»

آنها معتقدند در این بازار دیگر اسم و رسم چهره‌ها، بازیگران و کارگردانان مطرح هم جواب نمی‌دهد و کسی پولی برای اسم هنرپیشه‌ و فیلم‌ خرج نمی‌کند!

سال بد شبکه نمایش خانگی

حمیدرضا نوروزی، رئیس اتحادیه ویدئو رسانه ایران در گفت‌وگو با جام‌جم درباره شرایط شبکه نمایش خانگی در سال 91 گفت: آقای غلامرضا موسوی به عنوان یک تهیه‌کننده و صاحب یک موسسه ویدئو رسانه، اعلام کرده‌ که شبکه نمایش خانگی نسبت به سال گذشته 47 درصد افت فروش داشته است، من منبع این آمار را نمی‌دانم ولی بر این باورم که سال 91 با توجه به شرایط خاص خودش، سال خوبی برای موسسه‌های ویدئو رسانه نبود.

نوروزی با بیان این‌که شرایط نامناسب سینما تاثیر مستقیمی بر موسسات ویدئو رسانه داشته است، گفت: در شرایط نامناسب سینما، ما هم به عنوان زنجیره بعدی سینما متحمل مشکلات می‌شویم.

رئیس اتحادیه ویدئو رسانه به مشکل نسخه‌های قاچاق اشاره کرد و افزود: به طور میانگین پنج برابر از3000 نسخه فیلم شبکه خانگی کپی می‌شود و شبکه نمایش خانگی این قابلیت را دارد که از بازار گسترده‌تری برخوردار باشد و جای‌توسعه زیادی دارد.

نوروزی با انتقاد از عملکرد سازمان سینمایی در حمایت از موسسات ویدئو رسانه گفت: این موسسات کمک نمی‌خواهند، فقط اجازه می‌خواهند که کارشان را بدون دغدغه انجام دهند. سازمان سینمایی از زمانی که تشکیل شد، خواسته یا ناخواسته از روند رو به رشد این موسسه‌ها جلوگیری کرد.

رئیس اتحادیه ویدئو رسانه به دلایل رکود شبکه نمایش خانگی اشاره کرد و افزود: مشکلات اقتصادی، کانال‌های متعدد ماهواره‌ای، انتشار فیلم‌های سینمایی با زیرنویس که از نظر زمانی جلوتر از ما هستند، تنوع کانال‌های تلویزیونی رایگان و موانع سازمان سینمایی باعث شده که دلگرمی برای رقابت به پایین‌ترین سطح در سال 91 برسد. او درباره آمار فیلم‌های عرضه شده در شبکه نمایش خانگی در سال 91 گفت: امسال حدود 75 اثر سینمایی ایرانی، حدود 70 تله‌فیلم و 110 فیلم خارجی وارد بازار نمایش خانگی شده است. این روند نسبت به سال گذشته مطلوب بوده و تعداد فیلم‌های ایرانی و تله فیلم‌ها افزایش یافته ولی از نظر تیراژی کاهش یافته است.

نوروزی تصریح کرد: موسسه‌ها چند صد میلیون تومان حق رایت فیلم‌های سینمایی را می‌خرند سپس با هزار زحمت و سختی آن را در فضایی ضرربخش وارد بازار می‌کنند، به همین دلیل رغبت شبکه نمایش خانگی در خرید و سرمایه‌گذاری فیلم کم شده است. اگر هم این آثار ارزان خریداری شود، تهیه‌کنندگان انگیزه‌ای برای ساخت فیلم‌های قوی و خوب ندارند و در درازمدت سینما با مشکلات بسیاری روبه‌رو خواهد بود.

تازه‌های شبکه نمایش خانگی

باوجود مشکلات ریز و درشت شبکه نمایش خانگی، اما هنوز فیلم‌های جدیدی راهی بازار می‌شود. در آخرین روزهای سال 91، «راه آبی ابریشم» محمد بزرگ‌نیا، «آخرین سرقت» پدرام علی‌زاده، سری ششم«ویلای من» مهران مدیری، «خوابم می‌آد» رضا عطاران، «زندگی با چشمان بسته»رسول صدرعاملی، گزارش مراسم اختتامیه سی‌امین جشنواره فیلم فجر، «گلچهره» وحید موساییان، بتمن (شوالیه تاریکی) و هتل پرنسیلوانیا منتشر شده‌اند. همچنین در ابتدای سال 92 هم فیلم‌های من همسرش هستم، تعبیر خواب، نخودی، همبازی، بدون اجازه، سلام زندگی، کوآلا و مارکوماکاکو راهی بازار ویدئو‌رسانه می‌شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها