معمولا افراد برای صرف غذاهایی مثل فلافل مجبورند به اغذیه فروشیها و کافی شاپها و ساندویچ فروشیها بروند. اگر از غذاهایی که در بیرون تهیه میشود خوشتان نمیآید و دوست دارید آنها را با اطمینان بیشتر در خانه آماده و سرو کنید، این مطلب برای شما تهیه شده.
کد خبر: ۵۴۹۰۴۲

 

 

فلافل خوزستانی

مواد لازم:

نخود خیس شده:250 گرم

پیاز: یک عدد بزرگ

سیر: 3 حبه

رب گوجه فرنگی: یک قاشق مرباخوری

سیب زمینی آب پز: 1 عدد کوچک

ادویه کاری: 2 قاشق چایخوری

فلفل و نمک و زردچوبه: به میزان دلخواه

طرز تهیه:

نخود را تا حدی که اندکی زبر باقی بماند چرخ کنید. پیاز و سیر چرخ‌کرده به آن بیافزایید. سیب زمینی رنده شده، رب گوجه و سپس بقیه مواد را به آن اضافه کنید و خوب ورز دهید. پیش از آن که فلافل را سرخ کنید، مقدار کمی آب به مواد بزنید تا هم مایه نرم شود و هم فلافل سرخ‌شده، تُرد. از ظرفی کوچک و گود برای سرخ کردن فلافل استفاده کنید و اجاق را روی شعله کم بگذارید تا فلافلها مغز پخت شوند.

به یاد داشته باشید که به مایه فلافل تخم مرغ اضافه نکنید زیرا طعم واقعی فلافل را از بین میبرد و مانند کتلت خواهد شد. همچنین بسته به میلتان، هر قدر فلفل بیشتری استفاده کنید، فلافل خوشمزه‌تری خواهید خورد.

 

دستور پخت سس فلافل:

یک سیب‌زمینی آبپز را خوب له کنید. آن را با مقداری رب گوجه، فلفل و نمک در آب حل کرده، همه را طوری بپزید تا نهایتاً مایه‌ای کمابیش غلیظ به دست آید.

فلافل بندری

مواد لازم:

تخم مرغ: 1 عدد

سیب زمینی: 1 عدد

نخود: یک فنجان

فلفل: 1,4 قاشق سوپخوری

فلفل قرمز: به میزان دلخواه

روش تهیه:

به مدت دو روز بگذارید نخودها در آب خیس بخورد. در این مدت، آب را عوض کنید تا لیز نشود. سپس نخودها را با سیب زمینی چرخ کرده، نمک و فلفل قرمز را به آن اضافه کنید و همه آنها را خوب مخلوط کنید. بعد تخم‌مرغ را به آن اضافه کرده و باز هم مخلوط کنید تا به شکل خمیر درآید. آن را به صورت گرد گرد در آورده، در روغن سرخ کنید.

 

فلافل معمولی

مواد لازم:

نخود: ۵۰۰ گرم

تخم مرغ: ۳ تا ۴ عدد

گشنیز: ۲۵۰ گرم

زیره کوبیده: ۱ قاشق سوپخوری

فلفل قرمز کوبیده: ۱ قاشق چایخوری

آرد گندم: ۳ تا ۴ قاشق سوپخوری

آبلیمو: ۲ تا ۳ قاشق سوپخوری

نمک: به قدر کافی

طرز تهیه:

نخود از قبل خیس‌خورده را بپزید. وقتی نخودها کاملاً پخت، در حالی که هنوز گرم است، آن را چرخ کنید تا مانند پوره نرم و لطیف شود. گشنیزها را تمیز کرده، بشویید و در صافی بریزید. وقتی آب گشنیز کشیده شد آن را ریز خرد کنید. تخم‌مرغ‌ها را با زیره و کمی نمک و فلفل قرمز یا فلفل سیاه داخل پوره نخود بریزید (در صورت استفاده از فلفل سیاه، یک مقدار کمتر از قاشق چایخوری زعفران را نیز در کمی آبجوش حل کرده به آن اضافه کنید) و مایه را خوب مخلوط کنید.

بعد گشنیز را ریخته، به هم بزنید تا مواد مخلوط شوند. مقداری روغن مایع را در تابه بریزید و تا اندازه‌ای که دود نکند، آن را داغ کنید. از مایه تهیه شده گلوله‌هایی به اندازه یک تخم‌مرغ بردارید و آنها را در آرد غلطانده، همه را با دست صاف و گرد کنید. باید دقت کنید که سطح گلوله ها کاملاً صاف شود. سپس آنها را در روغن بیندازید. حرارت را ملایم کنید و وقتی یک طرف طلایی شد آن را برگردانید تا طرف دیگر هم طلایی شود.

فلافل عربی (اصل)

مواد لازم:

باقلای خشک: 380 گرم

نخود: 380 گرم

سیر کوبیده: 2 حبه درشت

پیاز خرد شده به صورت ریز: 1

پیازچه خرد شده به صورت ریز: 4 عدد بزرگ

فلفل سبز قلمی تند

بکینگ پودر: 1 قاشق غذاخوری

آرد: 3 قاشق غذاخوری

جعفری خرد شده: یک فنجان

پودر تخم جعفری خرد شده: یک قاشق مرباخوری

پودر تخم گشنیز: 5/1 قاشق مرباخوری

پودر زیره سبز: به اندازه لازم

نمک و فلفل: به اندازه لازم

طرز تهیه:

باقلا و نخود را از قبل خیس کنید. سپس آنها را پوست کرده، با گوشتکوب یا خردکن برقی به طور کامل خرد کنید. سیر، پیاز، پیازچه و بقیه مواد را اضافه کرده، دوباره مواد را له کنید تا نرم شود. یک ساعت بعد، گلوله‌هایی به اندازه گردو از مخلوط این مواد بردارید و به صورت شامی‌های گرد درآورید. آنها را در سینی بچینید و بگذارید یک ربع دیگر بماند. پس از این مدت، گلوله‌های مواد را در روغن فراوان سرخ کنید تا طلایی شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
عاطفه بهداد
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
۰
۰
سلام
فلافل خوزستانی نه سیب زمینی داره نه رب گوجه
ادویه مخصوص فلافل بهش اضافه میكنن كه زنجفیل داره

نیازمندی ها