تخم‌مرغ در سفره هفت‌سین عید نوروز، علاوه بر نقشی که در زیبایی سفره دارد، نشانه باروری، رشد، زایش، شکوفایی و بالندگی در سال جدید است. بسیاری از ایرانیان پیش از گذاشتن تخم‌مرغ در سفره هفت‌سین آنها را به سلیقه و هنر خود با رنگ و نقش و طرحی می‌آرایند که چند نمونه از این روشها برای رنگ کردن تخم‌مرغ در ادامه ذکر شده.
کد خبر: ۵۴۸۷۶۸

ابتدا تخم‌مرغ‌ها را بشویید. اگر تمایل دارید مواد درون تخم‌مرغ را با فرو کردن سوزنی در دو سوی آن خارج کنید، وگرنه می‌توانید آن را آبپز کنید و سپس از شیوه‌های پی‌آمده بهره بگیرید:

1-تخم‌مرغ‌ها را در آب میوه‌ها و سبزیجات بجوشانید. انار، لبو، زرشک، اسفناج، جعفری، پوست پیاز و... برای این کار مناسبند. رنگ کردن به این شکل، تخم‌مرغ‌ها را علاوه بر رنگ شدن، آبپز نیز می‌کند.

2-با چسب مایع، غلاتی چون برنج ، گندم، جو یا حبوبات را گرداگرد تخم‌مرغ‌ها بچسبانید و آنها را بدین گونه تزئین کنید.

3-از رنگهای اکریلیک استفاده کنید. رنگهای اکریلیک صدفی در 3 گروه ترکیبی استفاده می شوند: زرد، سفید و صورتی- زرد، سفید و سبز- صورتی، سفید و طلایی. رنگها را در ظرفی بریزید. اسفنجی خیس را در رنگها فرو کنید و روی تخم‌مرغ‌ها بکشید.

4-آنها را درون قهوه یا نسکافه بجوشانید تا به رنگ قهوه‌ای درآید.

5-بسادگی آنها را در ظرفی بچینید و دور ظرف را با روبانی زیبا و خوشرنگ، تزئین کنید.

6-درون سبدی حصیری یا چوبی، چند تخم بلدرچین را کنار تخم‌مرغ‌های پیچیده در زرورق‌های رنگی بگذارید.

7-محتویات داخل تخم‌مرغ‌ها را با سرنگ، خالی کنید. روی آنها را به هر شکلی و هر وسیله‌ای اعم از ماژیک، مداد شمعی، گواش و... نقاشی کنید و با نخ یا روبان رنگی به درختچة زینتی یا شاخه‌های گل درون گلدان و... آویزان کنید.

8-برای نقاشی روی تخم‌مرغ‌ها، هم می توانید از ماژیک، مداد رنگی، گواش، آب‌ورنگ، مداد شمعی و... استفاده کنید (اما حواستان باشد برخی از آنها در حین تماس و لمس، رنگ را به دست منتقل می‌کند)، هم از پارچه‌هایی که جنسشان رنگ می‌دهد دور تخم‌مرغ‌ها بچسبانید (برای این کار، میتوان با نخ دورتادور آنها را محکم کرد) و درون ظرفی از آب بجوشانید.

9-از گلهای پارچه‌ای کوچک آماده به همراه نوارهای رنگی برای تزئین تخم‌مرغ‌ها استفاده کنید.

10-میتوان روی تخم‌مرغ‌ها را با کامواهای رنگی پوشاند یا نخهای کاموا را دور آن چسباند.

12- با استفاده از اسپری‌هایی که در مغازه‌های رنگفروشی موجود است، آنها را با رنگهای طلایی یا نقره‌ای یکدست، یا رنگارنگ تزئین کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها