نیروهای خارج از بسکتبال می توانند به این ورزش کمک کنند

نباید قلدرمابانه بسکتبال را اداره کرد

فولاد ماهان به فینال لیگ برتر بسکتبال نرسید. تیمی که قبل از آغاز بازی ها بیشترین حجم اخبار مربوط به استخدام بازیکنان خوب و ملی پوش را به خود اختصاص داده بود . حتی نزدیکان به این تیم اصفهانی در مقابل برخی سئوالات کارشناسان و دست اندرکاران که می پرسیدند این همه ستاره را به چه منظوری جمع کرده اند تنها یک پاسخ داشتند ؛ قهرمانی.
کد خبر: ۵۴۶۷۱۱
نباید قلدرمابانه بسکتبال را اداره کرد

 

اما فولاد ماهان اصفهان در لیگ برتر بسکتبال قهرمان نمی شود و حتی پایش به فینال هم نمی رسد.دلایل زیادی را می توان در ناکامی تیم اصفهانی جست و جو کرد همین طور نحوه چیدمان مربیان تیم و انتخاب دو بازی اول در زمین حریف که این یکی جزو آخرین اشتباهات فولادماهان درراه نرسیدن به فینال لیگ برتر بسکتبال است. ناکامی تیم فولادماهان این شائبه را به وجود آورد که شاید این تیم نیز مثل خیلی از تیم ها با برنامه ریزی بر اساس به دست آوردن نتیجه وارد میدان شده و حالا که نتیجه نگرفته است بسکتبال را ترک می کند اما اتفاقات اخیر محمد رضا ساکت مدیر عامل باشگاه را مصمم تر کرده تا سال آینده با قدرت بیشتری در لیگ برتر بسکتبال شرکت کند. ساکت پیش از این در فوتبال با ورود سپاهان سنت شکنی کرد اما به نظر می رسد در بسکتبال هنوز اشراف کافی روی مسایل نداشته و یا مشاورانش به قدر کافی اطلاعات صحیح از آنچه در بسکتبال می گذرد و یا در بعد تیمداری برای قهرمانی لازم است در اختیار او قرار نداده اند.

ساکت در همان ابتدای گفت و گو با جام جم ورزشی خیال کسانی که نگران ادامه فعالیت های باشگاه ماهان در حوزه تیمداری بسکتبال بودند را راحت می کند: ماندن و یا نماندن تیم ها در لیگ براساس هدف گذاری باشگاههای آن هاست؛ هدف باشگاه فولادماهان و مجموعه گروه صنعتی ماهان از حضور در بسکتبال صرفا نگاه تبلیغاتی و بیلبوردینگ نبوده و جنبه های فرهنگی و ورزشی در کنار فعالیت های گسترده اقتصادی مد نظر قرار گرفته است.از طرفی تلاش کرده ایم که به رده های پایه رشته های مهم باشگاه هم توجه خاصی داشته باشیم و از بار آموزشی مربیان و بازیکنان گرفته تا برنامه های استعدادیابی همه در برنامه ریزی های کلان در نظر گرفته شده است چون به دنبال باشگاهداری در این رشته ها هستیم نه تیمداری.

مدیرعامل باشگاه فولادماهان می گوید: حضور فولاد ماهان در بسکتبال متفاوت است از ابتدا هم هم همین گونه بوده است. نگاه توسعه ای، هرم انسانی، استعدایابی، حضور قدرتمند، چرخه سازندگی، غنای آموزشی، سالن استاندارد، ارکان حضور و به چالش کشیدن بخش های دخیل در بسکتبال از برنامه های مهم ما در بسکتبال است. ما این موضوع را حق خودمان می دانیم که هر کجا که ابهامی هست و روش های نادرستی در حال انجام است مسائل را مطرح و سمت و سو فعالیت ها را به سمت حرفه ای شدن پیش ببریم چون تفکر حرفه ای داریم.

ساکت درباره حضور متفاوتی که از آن صحبت می کند توضیح می دهد: حضور متفاوت به این معنا نیست که یک حضور خاموش و راضی به وضع موجود  و صرفا راضی نگه داشتن برخی افراد داشته باشیم  بلکه حرف هایی که به بالندگی این رشته کمک می کند زده شده و رویه های درست جایگزین روش های نادرست قبلی می شود.

 

باشگاه فولادماهان رفتار قلدرمابانه را برنمی تابد

محمد رضا ساکت لیگ برتر بسکتبال را فاقد استحکام لازم می داند و می گوید: باشگاه فولادماهان تحلیل خود را از لیگ امسال مطرح می کند و در خصوص هیچ یک از موارد سکوت نمی کند. این باشگاه رفتار قلدرمابانه را برنمی تابد و اعتراضات خود را خیلی صریح و شفاف بیان می کند. ما حتی پیشنهادهایی هم به فدراسیون بسکتبال دادیم  که برای نمونه می توان به نامه تاریخ1/5/91 که طرح پیشنهادی سازمان لیگ بسکتبال را به حرفه ای تر شدن لیگ موجود کمک می کند اشاره کرد. معتقدیم برخورداری از سازمان لیگ قوی، پویا و قانون مدار براساس یک استراتژیک خاص و مدون لازمه بسکتبال ایران است. اینکه با جمع کردن نمایندگان باشگاهها از آنها برای نحوه برگزاری بازی ها و قوانین هرساله از آنها نظرخواهی کنیم شکل صحیحی نیست و به مثابه ورزش محلات در دهه پنجاه است.

 

فدراسیون عقبه استراتژیک ندارد

بر اساس تعاریف مدیریتی توسط مدیرعامل باشگاه فولاد ماهان فدراسیون بسکتبال فاصله زیادی با هر کدام از جنبه های مدیریتی این ورزش دارد و جا دارد بخش های میانی خود را برای برنامه ریزی های آینده تقویت کند.ساکت ادامه می دهد: فدراسیون بایستی با برنامه ریزی بلند مدت و براساس اهداف طراحی شده در آن و بررسی نقاط ضعف و قوت لیگ کلیه برنامه های خود را در جدول SWOTپیاده و براساس آن PLANعملیاتی خود را ارائه دهد. متاسفانه تاکنون به قدری این مسائل در سطح پائین برگزارشده و سطح لیگ را تا حد ورزش محلات نزول داده اند که این موضوع ناشی از فقدان عقبه استراتژیک فدراسیون است.

فدراسیون بسکتبال بهتر از باشگاهها و هر کس دیگری باید به پرونده و آمار عملکرد داوران خود دسترسی داشته باشد چون با این کار بهتر می تواند کوبل های داوری را برای بازی های مختلف مشخص کند.به نظر می رسد مسئولان فدراسیون با این اقدامات و دادن حق انتخاب به باشگاهها برای انتخاب داوران به نوعی به دنبال انداختن توپ به میدان باشگاهها هستند و و فرافکنی می کنند.

بنابراین در بسکتبال ایران عدم سازمان لیگ مستقل و پویا، نبود برنامه استراتژیک در اجرای برنامه های لیگ، فقدان بحث های آموزشی، نظارت بر کیفیت لیگ و مارکتینگ از حلقه های مفقوده این رشته محسوب می شوند.

 

خانواده بسکتبال باید منسجم عمل کند

به اعتقاد ساکت وظیفه خانواده بسکتبال است که در نقاط ضعف این ورزش وارد شده و آنها را بر طرف کنند.او می گوید:چرا نباید خانواده بسکتبال منسجم و قوی از حقوق خود در وزارت ورزش دفاع کند؟آیا ظرفیت های این رشته به نسبت دوومیدانی کمتر است یا موفقیت های بین المللی کمتری را در کارنامه به ثبت رسانده و یا هوادار و مخاطب کمتری دارد؟جامعه بسکتبال در زمینه پرزنت کردن باید قوی کار کند در حالی که می بینیم به حداقل ها دلخوش کرده اند.

در حال حاضر افراد توانمند، با دانش و بزرگی در بسکتبال هستند و این رشته از کرسی های بین المللی نیز برخوردار شده است. در واقع این رشته آدم های بزرگ زیادی دارد اما این افراد محجوب هستند و منتظرند تا سراغ شان بروند. حضور افراد چند مسئولیتی در فدراسیون باوجود همه ظرفیت ها و پتانسیل هایی که این عزیزان دارند خود مشکل بزرگی در فدراسیون محسوب می شود. آنها نمی توانند به صورت کامل از عهده همه امور محوله برآیند و تاثیر منفی این موضوع روی برخی از امور کاملا هویداست و طبیعی است که شیرازه برخی کارها از دستشان خارج شود.

حضور سرمربی تیم ملی در یک تیم باشگاهی

مدیر عامل باشگاه فولاد ماهان در بازی های لیگ برتر بسکتبال به حضور سرمربی تیم ملی بسکتبال بر روی نیمکت یک تیم معترض بود. او حالا هم به قضیه این جور نگاه می کند: حضور سرمربی تیم ملی در یک تیم باشگاهی بسیار ابهام آفرین است. این باشگاه قرار است ارز مورد نیاز سرمربی تیم ملی را فراهم کند و در واقع به کمک فدراسیون آمده است آیا این موضوع باعث نمی شود خیلی از مواقع خواسته یا ناخواسته ملاحظاتی در حق سرمربی و تیم مطبوعش صورت گرفته شود؟ما روحیه تخطئه کردن قهرمانی هیچ تیمی را نداریم و هر تیمی که قهرمان شود اولین نفری هستیم  که این قهرمانی را به آنها تبریک می گوییم چون معتقدیم مقصر نیستند بلکه کسانی که رفتار ابهام آمیز داشته اند مقصرند و باعث ایجاد دودستگی ها شده اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها