خیلی از مردم، همه یا بخشی از کف خانه‌هایشان را با فرش یا موکت می پوشانند اما اغلب، هنگامی که به قصد خرید موکت راهی بازار می شوند، نمی دانند ویژگیهای موکت خوب و مرغوب چیست و مجبورند پس از کلی سرگردانی و اتلاف وقت، به گفته‌های بقالی اکتفا کنند که نمی گوید «ماستم ترش است»!
کد خبر: ۵۴۶۵۴۲


اگر قصد خرید موکت دارید، توجه به نکات پی‌آمده ممکن است مفید باشد:


   - ابتدا مشخص کنید موکت را برای چه جایی میخواهید، قرار است چقدر هزینه کنید و برای نظافت آن چقدر حوصله دارید.
   - موکتهای قدیمی معروف به کبریتی، کفپوشی ارزان اما کم‌پشت و حتی زبر با امکان شست وشوی سریع و راحت محسوب میشوند.
   - موکتهای مخمل اگر در جاهای پرتردد نصب شوند، زودتر پاخورده و کوبیده میشوند.
   - بافتهای فشرده با پرزهای بلند برای اماکن پرتردد مناسبترند.
   - موکتهای بلندبافت با پرزهای بلند و نرم که انواع ساده و طرح دار دارند، برای نشستن نرمتر، برای قدم برداشتن راحت‌تر و برای جاهای سرد گرمترند و برای کسانی که استعداد یا ابتلا به پادرد دارند، انتخابی خوب به شمار میروند؛ هرچند تمیز نگاه داشتنشان سخت‌تر است.
   - ریخته‌ریزها، بخصوص مو، روی رنگهای روشن زودتر و بیشتر به چشم میآید. رنگهای تیره هم اثر نشستن غبار خاک را بیشتر نمایان میکنند.
   - طرحهای برجسته شکیلتر و زیباتر است، اما جاروکشی و تمیز نگه‌داشتنشان برخلاف موکتهای تخت و کم‌پشت سخت‌تر است.
   - قبل از خرید، پشت موکت را نیز از نظر کیفیت مواد یا نوع گره بررسی کنید. هر چه گره‌ها نزدیکتر و تراکم و فشردگی بافت بیشتر باشد، استحکام موکت بیشتر است.
   - تقلب در برندهای مشهور بیشتر است. این اجناس را از نمایندگی بخرید تا جای کالای اصلی، جنس تقلبی با مواد نامرغوب نخریده باشید. حواستان باشد حتما مدت و معیار گارانتی و خدمات حین ضمانت را نیز بپرسید و در نظر بگیرید.
   - خیابان سهروردی شمالی در پایتخت، یکی از اماکن خاص و بنوعی بورس فروش کفپوش و موکت به شمار میرود. برای اطلاع از تنوع طرح، رنگ، جنس، بافت و نوع موکت با قیمتهایی معمولا قابل اطمینانتر از جاهای دیگر ابتدا سری به این منطقه بزنید (البته دقت کنید در دام شگردهای تبلیغاتی، زبانبازی، تخریب یا تمجید معدودی از فروشندگان نیفتید).
   - هنگام نصب دقت کنید که جهت خواب همه قطعات به یک طرف باشد.
   - اگر فرزندانی در سنین کودکی دارید، موکتی بخرید که علاوه بر نرمی (برای افزایش ایمنی کودک در زمین خوردن)، غبار و پرزی کمتر داشته باشد و براحتی شسته شود (رشد و تولیدمثل ریزموجودات و حشرات ذره‌بینی، مثل مایت و حیره، میان پرزها باعث بروز آسم میشود).
   - رنگهای شاد برای اتاق کودک بهتراست، اما آنها بنا به سنشان ریخت‌وپاش بیشتری دارند و به همین دلیل لکه‌ها روی موکت زودتر نمایان میشود (اگر جزو والدین کم‌تحمل و تنبل نباشید، همین کثیفی باعث شست‌وشوی زودتر موکت و افزایش سلامت کودک میشود).
   - در طبقات بالای آپارتمانها، موکت پرز بلند بخرید تا صدای جست‌وخیز کودکان و افتادن اشیا باعث شکایت مداوم همسایگان طبقه زیرین نشود. این صداها در طبقات زیر بلندتر و آزاردهنده‌تر به نظر میرسد.
   - اتاقهای کوچک را با موکتهای تکرنگ بپوشانید تا بزرگتر جلوه کند، اما جلوه زیبایی برای اتاقهای بزرگ با موکتهای طرحداری بیشتر است که نقوش چند رنگ و متنوع دارند.

 

منبع: جام جم/ رشید حسام

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها