پسوریازیس از جمله بیماری‌هایی است که طب رایج برای آن درمان قطعی ندارد و اینجاست که طب مکمل و سنتی می‌تواند به بیمارانی که به این بیماری مبتلا هستند، کمک کند.
کد خبر: ۵۴۳۳۸۲
چگونگی درمان یک بیماری پوستی

پسوریازیس بیماری پوستی مزمنی است که معمولا با ضایعه‌های پوستی به صورت پلاک‌های قرمز و ملتهب که روی آن پوشش سفید یا پوسته پوسته است، دیده می‌شود.

بیماری‌های متابولیک مانند دیابت، بیماری‌های قلبی‌ـ‌عروقی، مشکلات روحی روانی و افسردگی، استرس و آب و هوای سرد و خشک از عوامل مرتبط با تشدید بیماری است.

براساس طب سنتی پسوریازیس یا داءالصدف بیشتر در افراد دارای مزاج سرد و خشک(سودایی) دیده می‌شود.

اولین گام درمان برای این بیماران اصلاح مزاج و تغذیه فرد است.طب سنتی ایرانی و چینی معتقد است تنظیم فعالیت کبد و کمک به سم‌زدایی می‌تواند به درمان بیماران کمک کند.

خار مریم از بهترین گیاهانی است که به‌واسطه تاثیرش به این امر می‌تواند کمک‌کننده باشد. بابونه به‌صورت دم‌کرده و کرم، عرق شاتره، آلوورا و شاتوت نیز از فرآورده‌های طبیعی موثر در کاهش علائم پسوریازیس است.

در مورد مصرف تمام موارد گفته شده ضروری است که با پزشک متخصص مشورت کنید چون وضع بیماری و مزاج در افراد مختلف متفاوت است.استرس از مواردی است که این بیماری را به‌طور قابل ملاحظه‌ای تشدید می‌کند، بنابراین هر امری که آرامش بیشتری به بیمار بدهد بسیار موثر خواهد بود.

دم‌کرده سنبل‌الطیب می‌تواند برای بعضی از بیماران مفید باشد. طب چینی که ترکیبی از طب سوزنی، گیاهان دارویی و روش‌های دیگر است می‌تواند کمک زیادی به کاهش علائم پسوریازیس بکند.

طب سوزنی می‌تواند با کمک به بازگرداندن تعادل سیستم‌های مختلف بدن، تاثیر روی سیستم ایمنی و افزایش جریان خون موضعی در درمان بیماری پسوریازیس کمک‌کننده باشد و باعث کاهش علائم و شدت بیماری شود.

نکته قابل‌توجه نبود هرگونه عارضه جانبی در این روش است، اما معمولا بیماران نیاز به چندین جلسه درمان دارند، تا تاثیرات درمان را ملاحظه کنند، این روش برای ایجاد آرامش برای بیماران نیز بسیار مفید است.

با توجه به خطرات و ممنوعیت مصرف کورتون در دوران کودکی و نیز حاملگی و شیردهی، طب سوزنی روش خوبی در این افراد است. این روش در پسوریازیس مفصلی نیز کمک‌کننده است.

نقل مکان به یک منطقه با آب و هوای گرم و مرطوب، استفاده روزانه نور آفتاب، اشعه ماوراءبنفش، حمام بلغور یا جو دوسر باعث بهبود شرایط بیمار می‌شود. به بیماران توصیه می‌شود از خشکی پوست جلوگیری کنند، بنابراین پرهیز از استفاده روزانه از صابون هنگام استحمام، پرهیز از کیسه کشیدن، استفاده از صابون‌های نرم‌کننده یا روغن‌های گیاهی باید مدنظر باشد.

تمام روش‌های گفته شده اگر زیرنظر یک متخصص انجام شود می‌تواند به کاهش در مصرف کورتون‌ها که دارای عوارض فراوان است، بینجامد.

دکتر امیرهومن کاظمی - متخصص طب سوزنی و گیاهان دارویی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۵
۰
۰
خیلی مفید میتونه باشه. ممنون
سارا
Netherlands
۰۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
۰
۰
سلام.من8ماهه كه بیماری پسوریازیس را درناحیه سردارم.چندین بار به دكترپوست مراجعه كردم ولی بعداز معاینات به من گفتند كه بیماری پوستی ندارم.حتی یكبار برای من داروهای كورتون دارهم تجویز كردن.به طب سنتی هم مراجعه كردم وحجامت سر وانداختن زالودر ناحیه سر راهم انجام دادم.درحال حاضرروغن سیاه دانه به محل مورد نظرمیمالم وچون مزاجم سوداهست شربت مخصوص آنرامیخورم.ولی هنوز به بهبود نرسیده آم.لطفأ راهنمایی ام كنید.باتشكر
دنیا
-
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
سلام سارا خانم امیدوارم حالتون خوب باشه رژیم خام گیاه خواری درمان قطعی این بیماریه و بخصوص خوردن شاتوت و نخوردن سرخكردنی و گوشت و شكر . من هم این بیماریو دارم باشاتوت زخمهام خیلی كوچكتر شده اما رژیمو نمیتونم رعایت كنم انشا ءالله هر سریعتر خوب شید برای همه ی بیماران هم التماس دعای فراوان و یه نكته دیگه یه سری خوردنی ها هست كه این بیماریو تحریك میكنه تو اینترنت سرچ كنید خیلی بهتون كمك میكنه در درمانتون انشاءالله

نیازمندی ها