یک مقام مسئول در وزارت علوم اعلام کرد:

جزئیات افزایش 5 ترمه مرخصی زایمان دانشجویان

سیاست‌های افزایش جمعیت، نخستین ثمره‌اش را مزه مزه کرد. اگر شورای نگهبان مطابقت مصوبه دیروز مجلس با قانون اساسی و شرع را تائید کند از اوایل سال آینده، زنان شاغلی که صاحب فرزند می‌شوند ، به جای شش ماه، 9 ماه به‌مرخصی زایمان می‌روند، همچنین مردانی که تازه پدر شده‌اند نیز دو هفته مرخصی تشویقی می‌گیرند تا در روزهای نخست ورود فرزند به جمع خانواده، قوت قلب و کمک‌کار همسرانشان باشند.
کد خبر: ۵۴۲۹۹۴
مرخصی زایمان 9 ماه شد

بیش از یک سال است که مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری پیگیر به ثمر نشستن این موضوع است.

افزایش مرخصی زنان شاغل که به‌باور مریم مجتهدزاده، رئیس این مرکز، یکی از راه‌های تقویت حضور زنان در خانه و تحکیم بنیان خانواده است، چیزی شبیه هفت‌ خوان رستم را طی‌کرد تا به نقطه تصویب رسید.

در یک سال گذشته بارها موضوع افزایش مرخصی زایمان زنان شاغل رسانه‌ای شد، اما چون در ابتدا فقط در حد یک نظریه و سپس در حد یک لایحه بلاتکلیف بود، در حد و اندازه یک وعده خوش‌آب و رنگ باقی ماند، اما حالا که این لایحه، تائید قاطع مجلس را دارد، می‌توان امیدوار بود که از شورای نگهبان نیز به سلامت بگذرد و در ماه‌های آغازین سال 92 به نفع زنان شاغل تازه مادر شده، تمام شود.

البته بعید است که شورای نگهبان نیز ایرادی به این مصوبه بگیرد، چون محمدعلی اسفنانی، سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس به اندازه کافی از این بابت مطمئن است و به جام‌جم می‌گوید که شورای نگهبان ممکن نیست از این مصوبه ایراد شرعی بگیرد و از آنجا که تامین اعتبارات این قانون نیز بر عهده هیات دولت است، بعید به نظر می‌رسد که شورا از این بابت، ایرادی را مطرح کند.

مصوبه‌ای که بزودی روی میز اعضای شورای نگهبان قرار می‌گیرد، نتیجه تصویب جزئیات لایحه اصلاح قوانین تنظیم خانواده و جمعیت است که سه ماه به مادران مرخصی اضافه می‌دهد و طبق گفته‌های موسی غضنفرآبادی از اعضای کمیسیون قضایی مجلس به جام‌جم، در این سه‌ماه نیز حقوق و بیمه زنان به طور کامل به آنها تعلق می‌گیرد، این در حالی است که این قانون (پس از تصویب) در مورد مادرانی که هنوز سن فرزندشان به 9 ماهگی نرسیده نیز اجرا می‌شود و آنها می‌توانند از سه ماه مرخصی بیشتر به همراه حقوق و بیمه استفاده کنند.

بخش خصوصی نظارت می‌خواهد

افزایش مرخصی زایمان زنان به 9 ماه و دادن مرخصی تشویقی به مردانی که صاحب فرزند می‌شوند، یک نقطه عطف در قوانین کشور ماست.

صرف‌نظر از این‌که چه استدلال‌هایی پشت این لایحه و اکنون در پس این قانون است، بی‌شک می‌توان ادعا کرد که دادن امتیاز به زنان و مردان شاغل، حاصل سیاست‌های افزایش جمعیت است بویژه در راستای حمایت از زنانی که بچه‌دار شدن را به دلیل ترس از دست دادن شغل به‌تاخیر می‌اندازند.

البته این نگرانی در بخش دولتی کمتر است چون قانون همیشه در این بخش با دقت نظر بیشتری اجرا می‌شود، اما در بخش خصوصی وضع به شکل دیگری است و می‌توان حدس زد که کارفرمایان در این بخش از حالا به بعد تا چهحد افزایش سه ماهه مرخصی زایمان را به ضرر خود می‌دانند.

مریم مجتهدزاده، مشاور رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده به عنوان حامی درجه اول لایحه افزایش مرخصی زایمان مادران از این مساله باخبر است.

به همین علت چندی قبل در گفت‌وگو با جام‌جم، این افزایش مرخصی را حق همه زنان، فارغ از این‌که در چه محلی مشغول به کارند، دانست و توضیح داد اگر کارفرمایی این حق را از زنان سلب کرد، این تضییع حقوق از طریق وزارت کار قابل پیگیری است.

اما با وجود این تاکید قاطعانه، هنوز هم زنان بسیاری در بخش خصوصی با این‌که تحت پوشش بیمه و نظارت‌های وزارت کار هستند، برای حفظ جایگاه شغلی‌شان از مرخصی زایمان به طور کامل استفاده نمی‌کنند و بعید نیست که با اجرای قانون جدید نیز این روند همچنان ادامه داشته باشد.

برای همین است که خیل عظیم زنان شاغل در بخش خصوصی چشم به راه هستند تا ناظران، بستری امن در محیط‌های کاری ایجاد کنند تا دیگر هیچ زن صاحب فرزندی، مرخصی زایمان را تهدیدی برای ادامه کار خود نداند.

مریم خباز - گروه جامعه
 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲۴
الف
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۴
۰
۰
با سلام خدا رو شكر كه این قانون تصویب شد، از كی این قانون به دستگاهها ابلاغ شده و اجرا میشود؟
ب
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۵
۰
۰
من 12 فروردین مرخصی 6 ماهه ام تمام می شود امیدوارم زودتر شورای نگهبان این قضیه را تصویب كند و اجرا شود.
مصطفی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۵
۰
۰
با سلام طرح خوبیه فقط از كی قابل اجرا می باشد
مادر نگران
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۶
۰
۰
سلام دست شمادرد نكنه تورو خدا بمن بگین الان قابل اجراست آخه 6ماه مرخصی ام تموم شده میتونم با تصویب مجلس تا 9 ماهگی بچه سركار نرم؟آخه اداره ما(آموزش پرورش شهریار)باید ابلاغ بدست ما برسه تورو خدا من چكاركنم شاید آموزش پرورش دلش نخواد حالا حالا... فكر منم كه تو این شهر كسی رو ندارم بكنین. آخه از تهران باید برم شهریار بچم چی میشه!......تورو خدا اگه میتونم باتصویب مجلس(تازمانیكه ابلاغ میره اداره) میتونم سركارنرم به ایمیلم جوابو بفرستین.
رحمان
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۶
۰
۰
با سلام چقدر زمان میبرد تا این اجرایی شود چون خانم من 13 فروردین مرخصی زایمانش تموم میشه معمولا یك لایحه چقدر طول میكشد تا در شورای نگهبان تصویب شود؟ بعد از تصویب چقدر طول میكشد تا اجرایی شود؟
مادر ستایش
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۶
۰
۰
سلام شش ماه مرخصی ام تموم شده بچه ام فقط شیر خودم رو می خوره ووابستگی شدیدی به من داره ایا می تونم با مصوبه مجلس سر كار نرم از شورای محترم نگهبان می خواهیم هر چه زود تر اقدام كنند تا ما هم بتونیم از این قانون استفاده كنیم ممنون
آ
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
۰
۰
سلام دست شمادرد نكنه تورو خدا بمن بگین الان قابل اجراست آخه 6ماه مرخصی ام تموم شده میتونم با تصویب مجلس تا 9 ماهگی بچه سركار نرم تورو خدا اگه میتونم باتصویب مجلس(تازمانیكه ابلاغ میره اداره) میتونم سركارنرم به ایمیلم جوابو بفرستین.



0

مونا
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۹
۰
۰
سلام من مرخصیم 16 اسفند تموم میشه به نظرتون شامل ما هم میشه
ی خ
Germany
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۲
۰
۰
سلام من مرخصیم 19 اسفند تموم میشه میخوام بدونم شامل من هم میشه یا نه - ممنون اگه به ایمیلم جواب بفرستین.
مادرنگران
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۶
۰
۰
توروخدا جواب سوال منو كه تو ارسال قبلی فرستادم.به ایمیلم بفرستین.
پنو لوپه
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۶
۰
۰
سلام 15 روز از مرخصی 6 ماهه زایمانم
مانده ایا قانون 9ماهه شامل من میشود?
احمدی
United States
۲۳:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۷
۰
۰
این قانون كی به شوزای نگهبان میرود چقدر زمان میخواهد
نیكا
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۰۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۸
۰
۰
سلام.ای كاش یه موضوع به این مهمی بعد از ابلاغ به سازمان ها رسانه ای می شد.
نوروز
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۸
۰
۰
خیلی خوب بود
سیما
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۷
۰
۰
با سلام .این قانون به نفع تمامی نسلهای آینده كشور است امیدوارم هر چه سریعتر رسیدگی و تعیین تكلیف شود
مهدی بابا
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۷
۰
۰
قانون مملكت ما رو باش قانون تصویب میشه ولی معلوم نیس كی اجرایی میشه و كدوم سازمان دولتی قبول داره .....خانم من كارمند كمیته امداده ولی گفتن كه این قانون شامل كمیته امداد نمیشه ......... واقعا خنده داره نه ..... نظرتون رو برام بفرستین
یك مادر
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
۰
۰
تو رو خدا جواب منو بدین من مرخصی زایمانم 13 اردیبهشت تموم میشه آیا تا اون موقع اجرا میشه؟
مینا
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
۰
۰
تورو خدا بدادم برسین من مرخصیم 21 اردیبهشت تموم میشه میتونم امیدوار باشم و یا اگه بعد از تموم شدن مرخصیم اجرا بشه میتونم از باقیمونده مدت 9 ماه استفاده بكنم توروخدا جوابم رو بدین
یك پدر
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۵
۰
۰
اصلا كسی پیگیر این موضوع است كه اشكالات توسط نمایندگان محترم مجلس بر طرف بشه یا اینكه موضوع بایگانی شده است .
مامان نی نی كوچولو
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۱
۰
۰
پس تا كی منتظر بمونیم ما كه نمی تونیم گشنه بمونیم
پروانه...
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۰
۰
۰
سلام ...ممنون از خبر من اول خرداد مرخصیم تموم میشه....هنوزم مشخص نشده این 9ماه شدن مرخصیا به كیا تعلق میگیره:((
مامان حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۱
۰
۰
سلام تاریخ إجرای این مصوبه از كی می بأشد لطفا أعلام كنید.
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
۰
۰
این طور كه مشخصه مرخصی 9 ماه شده اما بسته به ارگانی كه در اون مشغول فعالیت هستید. یعنی ارگان مربوطه میتونه 9 ماه رو قبول نكنه و همون 6 ماه رد كنه.
من همسرم 2 تیر ماه زایمان كرده و تا پیش از این هم در مهدكودك مشغول به كار بوده. حالا به نظر شما مسئول مهد واقعا قبول میكنه كه 9 ماه حق بیمه رد كنه؟؟
6 ماهش هم كلی خواهش تمنا كردیم. به محض اینكه متوجه شد همسرم باردار هست به هر طریقی سعی كرد همسرم رو از كار اخراج كنه. حتی چه باور كنید چه نكنید ماه های آخر وقتی دید كاری ازش برای اخراج بر نمیاد فشار كار رو برای همسرم چند برابر كرد به این امید كه همسرم خسته بشه و خودش بره.
حالا شما میگید اولین طرح تشویقی افزایش جمعیت كلید خورد. اما من میگم همین كلید خوردن ها باعث افزایش فشار به مردم میشه. تا وقتی كه هیچ ناظری وجود نداشته باشه قانون شكنی هم وجود داره. فقط امیدوارم كه مسئول مهد و مسئولین در روز جزا جوابگوی فشاری كه در ماههای آخر به همسرم وارد شد باشن.
این رو هم یاد آور كنم كه ما نسبت به ظلمی كه داشت بهمون میشد قصد شكایت داشتیم اما خیلی زود متوجه شدیم كه بیمه فورا نسبت به این مسائل اقدام میكنه كه خیلی عالیه اما چطور ؟؟؟
بعد از شكایت یكی از همكاران همسرم بیمه فورا به محل بازرس فرستاد و بازرس مبلغ 5 میلیون مهد رو جریمه كرد و رفت. همین!! یعنی هیچ پیگیری ای از حق ضایع شده نكرد و فقط به گرفتن پول بسنده كردند و فشار های مسئول مهد بیشتر شد و این بنده خدا مجبور به ترك كار شد.
اینها نمونه حكومت عدالت نیست. مسئولان رسیدگی كنند و خودشون رو از مردم بدونند.
مامان ایهان
Poland
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
۰
۰
با سلام من 14اسفند مرخصیم شروع شده ایا 9ماه مرخصی شامل ماهم میشه؟پتروشیمی تبریز

نیازمندی ها