شانزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی با معرفی 22 قصه‌گوی برتر ایران و جهان در تبریز به کار خود پایان داد.
کد خبر: ۵۴۲۸۶۶
قصه‌گوهای برتر ایران و جهان معرفی شدند

به گزارش روز چهارشنبه جام‌جم آنلاین به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، رقابت 50 قصه‌گوی برتر در مرحله‌ی نهایی این جشنواره طی روزهای 29 بهمن تا یک اسفند در تبریز برگزار شد و در نهایت هیئت داوران به معرفی برگزیدگان این جشنواره پرداخت.

این قصه‌گویان برتر از میان 1700 قصه‌گوی شرکت کننده در بخش‌های آزاد، برگزیدگان پیشین، راه‌یافتگان به جشنواره‌های منطقه‌ای و مربیان کانون و پس از رقابت در مراحل حوزه‌ای، استانی و منطقه‌ای به این مرحله راه یافته بودند.

همچنین 400 قصه‌‌ صوتی و بیش از 130 قصه‌‌ بازنویسی و بازآفرینی شده نیز در بخش‌های جداگانه‌ای مورد ارزیابی داوران قرار گرفت.

بر این اساس در بخش بازنویسی و باز‌آفرینی متون کهن آناهیتا آروان از استان گیلان به دلیل بازنویسی قصه‌‌ «پهلوان گریه می‌کند» برگرفته از گلستان سعدی، آتسا شاملو از تهران به دلیل بازنویسی قصه‌‌ «چه‌طور می‌توان یک دیو واقعی بود؟» از کلیله و دمنه و مهتاب میرزاپور از استان البرز با «داستان آتش» از متون کهن به عنوان برگزیدگان این بخش معرفی شدند.

لوح تقدیر، تندیس جشنواره و مبلغ 10 میلیون ریال جایزه‌ برگزیدگان این جشنواره بود و به برگزیدگان خارجی نیز علاوه بر این جوایزی از صنایع دستی استان آذربایجان شرقی هم اهدا شد.

بر همین اساس در بخش قصه‌گویان صوتی نیز نصرت نامورفرگی با قصه‌ «‌شغال باهوش» و لیلی قوامی با قصه‌‌ «کبوتر بی‌صبر» هر دو از استان خراسان رضوی، مهدی جاور از استان یزد با قصه‌ «چغندر مقتدر» و مرضیه محمدیان از استان چهارمحال و بختیاری به عنوان برگزیدگان این بخش معرفی شدند.

هیئت داوران جشنواره شامل غلامعلی کیومرثی، مهدی آرایی، رکساناخان، معصومه باقری و مریم مهدوی در بخش برگزیدگان بین‌الملل و برگزیدگان دوره‌های پیشین جشنواره ماه بی‌بی صفری‌پور از استان هرمزگان با قصه‌‌ «حکم ناحق»، آسیه رحمتی از استان خوزستان با قصه‌‌ «پرچم‌دار»، سمیه اصحاب صحف از استان یزد با قصه‌‌ «آسیاب بچرخ»، آنا صوفیا پیوا از کشور پرتغال با قصه‌ «سالمندان»، حسنیه بنت حسین ماماتو از کشور مالزی با قصه‌ «‌کلاغ بد شانس» و راجر واقان جنکیز از کشور سنگاپور با قصه‌‌ «راجر پینه دوز و دنیز پادشاه» را به عنوان برگزیده معرفی کرد.

در همین بخش آلومبه هلن نامایی از کشور کنیا با قصه‌‌ «افسانه‌ی فومولینگو» شایسته تقدیر شناخته شد.

در همین حال در بخش برگزیدگان کشوری (‌گروه راه یافته به جشنواره‌های منطقه‌ای) فریده محمودی از استان مرکزی با قصه‌ «پهلوان دخت»، زهره اکبرآبادی از استان خراسان رضوی با قصه‌‌ «‌به وسعت دریا و آرزو حقیقی از استان فارس با قصه‌‌ «بازرگان و دوست دانا» جوایز این بخش را به دست آوردند.

در بخش برگزیدگان کشوری (گروه مربیان کانون) نیز مریم شفیع‌زاده از استان تهران با قصه‌‌ «چارتی چارانگله»، وحید خسروی از استان کرمانشاه با قصه‌‌ «فرنگیس»، و صبری رحیمی از استان کردستان با قصه‌ «ماه همه» موفق به کسب جوایز این بخش شدند.

گروه آزاد برگزیدگان کشوری نیز دو برگزیده داشت که بر‌اساس رای هیئت داوران مسعود شاهنگی از استان اصفهان با قصه‌‌ «رستم 10 ساله و کک کهزاد» و اسماعیل ذبیحی از استان مازندران با قصه‌‌ «دزد و حاکم» به عنوان برگزیده این بخش معرفی شدند.

داوران این جشنواره در بیانیه‌ای که توسط مهدی آرایی خوانده شد قصه‌گویان را حافظان و پاسداران حافظه‌‌ تاریخی هر کشور خوانده‌اند و آورده‌اند: چه بسیار آیین‌ها و رسم‌ها و سنت‌ها به مدد قصه‌گویی در دفتر تاریخ هر ملت ثبت و ضبط شده است.

پیشنهاد این گروه به شرکت کنندگان در این بیانیه توجه بیشتر به شناخت مبانی اسطوره‌ها و افسانه‌ها به عنوان یک ضرورت فرهنگی ادبی در انتخاب قصه‌های بازآفرینی شده عنوان شده است.

در این مراسم ‌آنه استوارت قصه‌گوی استرالیایی با اهدای ابزار قصه‌گویی خود به سید صادق رضایی مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از وی خواست که این دو قطعه چوب  منقش به عنوان نماد اشتراک‌های فرهنگی دو کشور در کانون نگهداری شود و مدیرعامل کانون نیز ضمن تشکر از این قصه‌گوی منتخب استرالیایی یادآور شد: این ابزاردر موزه کانون نگهداری خواهد شد.

شایان ذکر است که این ابزار شامل دوقطعه چوبی است که وی با به صدا درآوردن آنها و نواختن یکی از موسیقی‌های قدیمی لسترالیایی قصه‌‌‌ خود را آغاز می‌کند.

همچنین ساچیو آزوما قصه‌گوی ژاپنی نیز در این مراسم جعبه قصه‌های ژاپنی به‌نام کانوشیوای ـ شیوه‌ای برای قصه‌‌گویی در ژاپن ـ را به مدیر عامل کانون اهدا کرد.

از دیگر بخش‌های آیین تجلیل از برگزیدگان شانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی اهدای لوح سپاس و کتاب نفیس هزار و یک شب به همه‌ی قصه‌گویان شرکت کننده دراین جشنواره بود.

newsQrCode
برچسب ها: تبریز قصه گو
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها