مرد جوانی را به دلیل سردرد شدید به اورژانس آوردند. عنوان می‌کرد که به دلیل درد قفسه سینه اقدام به مصرف داروهای پدرش کرده؛ اما نه تنها درد قفسه سینه‌اش بهتر نشده بلکه سردرد هم گرفته است.
کد خبر: ۵۴۲۶۶۵
داروی قلبی با طعم سردرد

داروهای قلبی با اثر به قلب و عروق، کم​کاری ناشی از تنگی عروق قلبی را جبران می‌کنند. دسته ای از این داروها که در بیماران با مشکل تنگی عروق قلبی یا به اصطلاح تصلب شریان‌های قلبی استفاده می‌شوند، داروهایی از گروه شیمیایی خاص به نام نیترات‌ها هستند.

کسانی که​ بیمار​ قلبی در خانه دارند داروهایی مانند سوستاک، نیتروگلیسیرین و ایزوسورباید را دیده‌اند.

این داروها همگی با اثر به عروق قلبی و دیگر عروق منتشر در بدن باعث گشادی رگ‌ها و بهبود خونرسانی می‌شوند.

فشار را از روی قلب کم کرده و باعث عملکرد مناسب در قلب می‌شوند. گشادی در رگ‌های بدن می‌تواند در مغز هم رخ بدهد. عاقبت این اثر به پر خونی در سر و بروز سردرد است.

اگر سردرد شدید بوده و با گذر زمان بهبود نیابد نیاز به مراجعه به پزشک دارد. گاهی پزشکان توصیه به مصرف استامینوفن برای کاهش درد می‌کنند.

از طرفی گشادی عروق باعث افت فشار خون می‌شود. اگر فرد مصرف کننده فشار پایینی داشته باشد و از این دارو استفاده کند ممکن است آنقدر فشارش پایین بیفتد که دچار سیاهی جلوی چشم‌ها، سرگیجه و حتی افت هوشیاری ناگهانی شود.

این عارضه در افراد سالخورده بیشتر نمایان می‌شود. برای جلوگیری از افت فشار خون در حین تغییر شرایط، باید از وضع​خوابیده به حالت نشسته قرار بگیرند و پس از تاخیری در حد چند دقیقه، بایستند.

یکی دیگر از داروهای این گروه حبه‌های قرمز رنگی است که بیماران در موقع بروز درد قفسه سینه یا تنگی نفس، در صورت توصیه پزشک مصرف می‌کنند.

برای استفاده باید دارو را در زیر زبان قرار داد و در صورتی که در ظرف پنج دقیقه درد کاهش نیافت یک دانه دیگر استفاده کرد.

این کار تا مصرف سه عدد قابل تکرار است. اگر بیمار پس از مصرف سه عدد بهبود نیافت باید او را به اورژانس رساند.

افرادی که از اشکال خوراکی استفاده می‌کنند و مصرف یک نوبت را فراموش کرده‌اند تا دو ساعت از زمان مصرف فرصت دارند که داروی فراموش شده را بخورند. در صورت فراموشی هرگز قرص فراموش شده را نباید با نوبت بعدی بطور همزمان مصرف کرد.

بعضی از بیماران به دلیل بهبود علائم با فرض این​که نیازی به دارو ندارند آن را قطع می‌کنند. در زمان مصرف و با توجه به اثرات دارو بیمار بدون علامت شده است در حالی که قطع دارو ممکن است باعث بروز شدید بیماری قلبی شده و علائم شدید بروز کند. قطع دارو تنها با نظر پزشک امکان پذیر است.

افرادی که مصرف سیلدنافیلد (ویاگرا) دارند نباید از این دارو استفاده کنند. اگر به دلیل مشکلات قلبی حاد به اورژانس مراجعه کردید حتما پزشک را از مصرف این دارو مطلع کنید.

دکتر بهروز هاشمی - متخصص طب اورژانس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها