مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: با افزایش ظرفیت کانتینری زمان تخلیه و بارگیری کشتی های کانتینری در بندر شهید رجایی کاهش چشمگیری خواهد یافت.
کد خبر: ۵۴۲۶۲۵
کاهش زمان تخلیه و بارگیری کشتی های کانتینری در بندر شهید رجایی

عطاءالله صدر شامگاه سه شنبه در مراسم بهره برداری از فاز دوم طرح توسعه بندر شهید رجایی که با حضور دکتر محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری و وزیر راه و شهرسازی مورد بهره برداری قرار گرفت با اشاره به عملیات اجرایی طرح توسعه مجتمع بندری شهید رجایی اظهار داشت: این طرح با نگاه کوتاه مدت و میان مدت از سال 1383 در دو فاز آغاز شده و اجرای فاز یک آن دو پست اسکله مجموعا به طول 850 متر و آبخور حدود 17 متر برای پهلودهی به کشتی های نسل هفتم با ظرفیت 15 هزار TEU ایجاد و زمین های به وسعت 67 هکتار احیا و به محوطه های عملیاتی این بندر اضافه شد.

صدر افزود: فاز اول طرح توسعه در اسفندماه 1386 به بهره برداری رسید و با بهره برداری از آن امکان پهلودهی به بزرگترین کشتی های کانتینری جهان و دستیابی به ظرفیتی معادل 3.3 میلیون TEU فراهم شد.

وی تصریح کرد: با افتتاح فاز اول طرح توسعه و ورود بزرگترین کشتی کانتینری جهان با ظرفیتی بالغ بر 14 هزار TEU در تیرماه 1388 به بندر شهید رجایی نام این بندر در بین 20 بندر بزرگ جهان که توانایی پذیرش چنین کشتی هایی را دارند قرار گرفت.

صدر افزود: در راستای رسیدن به بندر کانونی بلافاصله و همزمان با بهره برداری از فاز یک طرح توسعه عملیات اجرایی فاز 2 با استفاده از طراحی و توان متخصصان داخلی کشورمان آغاز و برای دستیابی به ظرفیتی معادل شش میلیون TEU کار ساخت یکی از مجهزترین و مدرن ترین ترمینال های کانتینری دنیا با هفت پست اسکله جدید جمعا به طول دو هزار و 20 متر در موقعیت های یال شرقی و غربی در دستور کار قرار گرفت.

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی آبخور این اسکله ها را 16 متر عنوان کرد و تصریح کرد: این اسکله ها برای پهلودهی به کشتی های سوپر پاناماکس یا نسل هفتم طراحی شده و در پس کرانه این اسکله ها 80 هکتار اراضی احیا و به محوطه های عملیاتی این بندر افزوده شده است.

وی اعتبار فاز اول و دوم طرح توسعه بندر شهید رجایی را 750 میلیون دلار اعلام و خاطرنشان کرد: تکنولوژی طراحی و ساخت این اسکله ها در گذشته در انحصار شرکت های خارجی بود و برای اولین بار است که چنین پروژه عظیمی به دست متخصصان داخلی ساخته و به بهره برداری می رسد.

صدر گفت: در فاز یک بیش از 130 میلیون و در فاز دوم 7.5 میلیون متر مکعب لایروبی صورت گرفته است که در نوع خود بی نظیر است.

وی در پایان افزود: در حال حاضر مجتمع بندری شهید رجایی سهم 50 درصدی کل صادرات و واردات کشور را برعهده دارد و با این افزایش ظرفیت زما ن تخلیه و بارگیری کشتی های کانتینری کاهش چشمگیری خواهد یافت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها