مرد و زن قبل از پدر و مادر شدن باید روش تعلیم و تربیت کودک را بیاموزند؛ نه از آغاز تولد بلکه قبل از آن باید یاد بگیرند زیرا کودکان امروز هم، والدین آینده خواهند شد و تربیت خوب یا بد خود را به فرزندانشان منتقل می‌کنند. در این میان، پدر نقش مهمی در شکل‌گیری شخصیت، رفتار و گفتار فرزند دارد.
کد خبر: ۵۴۲۳۷۳


گاهی نقش پدرها در زندگی دخترها بیشتر است؛ زیرا دختران به پدرشان اعتماد و اطمینان دارند و در کنار او احساس شجاعت، آرامش و امنیت می‌کنند. پدر اولین مرد زندگی دختر و در واقع اولین عشق و قهرمان دنیای اوست. رابطه میان پدر و دختر، رابطه‌ای پایدار، همیشگی و پرخاطره است. پس همیشه و همیشه در کنار دخترتان باشید و زمانی را هرچند کوتاه به او اختصاص بدهید.

اغلب پدرها بیشتر نگران محیط کار، پول، سرمایه و... هستند، حتی بیشتر نگران موفقیت پسرشان در زندگی. بنابراین برخی از آنها کمتر به دخترشان توجه می‌کنند در حالی که حضور پدر، برای دخترها بویژه دخترهای جوان، مهم و سرنوشت‌ساز است. پدر الگوی یک مرد در زندگی دخترش است و تاثیر بسیار زیادی در آینده او دارد. به بیان دیگر او با رفتار پدرش دنیای مردها را می‌شناسد.
دخترها دوست دارند مورد توجه پدرشان قرار بگیرند. حضور همیشگی پدر در کنار دختر باعث می‌شود تا او اعتماد به نفس بالایی پیدا کرده و احساس کند پدرش او را دوست دارد و همواره در زندگی حامی اوست، به او اهمیت می‌دهد و احساساتش را نیز درک می‌کند. از این رو شایسته است که به عنوان پدر، این راهکارها را جدی بگیرید:

با دخترتان گفت‌وگو کنید و مسوولیت‌پذیر باشید، زمانی را هر چند کوتاه به دخترتان اختصاص دهید. سعی کنید همواره در کنارش باشید، همپای او راه بروید و از او حمایت کنید تا به این ترتیب ارتباط میان شما مستحکم و پابرجا بماند. هر پدری این قدرت و توانایی را دارد که بتواند با دخترش یک رابطه خوب برقرار کند برای مثال، یک ساعت یا یک روز را در هفته تعیین کنید و آن را فقط به دخترتان اختصاص دهید. یک ساعت از بیست و چهار ساعت یا یک روز از هفت روز، زمان زیادی نیست برای با هم بودن.

با دخترتان قرار بگذارید و دو تایی بیرون بروید. مثلا با هم دو تا بستنی قیفی بخرید و در کنار یکدیگر بنشینید و با لذت بخورید. درباره موضوعات مختلف با او صحبت کنید. وقتی سوار خودرو می‌شوید، از او بپرسید به چه موسیقی‌ای علاقه دارد، همان موسیقی را بگذارید حتی اگر خودتان به آن موسیقی علاقه‌ای نداشته باشید. نشان دهید که او را دوست دارید و به سلیقه‌اش احترام می‌گذارید.

تاریخی را مشخص کنید، یکدست لباس شیک بپوشید و او را برای صرف شام به رستوران یا دیدن فیلمی در سینما یا تئاتر دعوت کنید. همیشه سعی کنید اولین کسی باشید که دخترتان را برای صرف شام یا سینما یا تئاتر دعوت می‌کنید و در راه به حرف‌هایش گوش دهید. متاسفانه بیشتر پدرها وقت ندارند که با دخترشان صحبت کنند یا در کنارشان باشند. رفتن به سینما بهانه‌ای است تا بتوانید لحظاتی را ​کنار دخترتان باشید و با او صحبت کنید.

بهتر است برنامه‌ریزی کنید و گاهی اوقات برای قدم‌زدن، پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و اسکیت‌بازی با دخترتان بیرون بروید، مطمئن باشید او بخصوص اگر نوجوان باشد از این طریق بسیار خوشحال می‌شود.

دخترها دوست دارند به مراکز خرید بروند؛ چه عیبی دارد شما هم با آنها به خرید بروید و با هم لباس‌ها، کفش‌ها و کیف‌ها را ببینید و اجازه دهید او درباره سلیقه خود با شما صحبت کند؟ با توجه و نیز با علاقه به حرف‌هایش گوش دهید.

به دخترتان تلفن بزنید و زمانی که به شما تلفن می‌زند، به او نگویید کار دارم بعد​ زنگ بزن، بلکه گوش کنید او چه می‌گوید و چه می‌خواهد. اگر دخترتان پنج یا شش ساله است ممکن است از شما بخواهد برایش کتاب یا جورچین بخرید، حتی ممکن است بخواهد فقط صدای شما را بشنود.

اغلب دخترها با مشکلاتی که برایشان پیش می‌آید، احساسی برخورد می‌کنند، اما پدرها خیلی احساسی و عاطفی با مشکلات برخورد نمی‌کنند، بنابراین بهتر است به احساسات و عواطف دخترتان احترام بگذارید و با محبت او را راهنمایی کنید تا در برابر مشکلاتش عاقلانه‌تر تصمیم بگیرد.

پدرها علاوه بر ایجاد یک رابطه دوستانه با دخترشان  باید او را شجاع و مستقل تربیت کرده  و از او حمایت کنند تا هم در کارهایش و هم در روابط فردی و اجتماعی موفق شود.

باید بدانید برخی دخترها ممکن است ساعت‌ها در اتاقشان بمانند، بنابراین برای ایجاد یک رابطه دوستانه بهتر است گاهی وارد اتاقش شوید، در کنارش بنشینید و با او درباره موضوعات مورد علاقه‌اش صحبت کنید. از او سوال کنید که دوست دارد در آینده چه‌کاره شود یا چه برنامه‌هایی برای آینده‌اش دارد. سپس به او بگویید که در همه کارها موفق و پیروز می‌شود به شرطی که سعی و تلاش کند، اگر شکست خورد ناامید نشود و دوباره شروع کند.

اگر می‌خواهید رابطه خوبی با دخترتان داشته باشید یک راه ساده اما مهم این است که سعی و تلاش کنید خانه‌ای آرام، امن و پر از مهر و محبت داشته باشید تا او هم در آن احساس آرامش کند.

سعی کنید بیشتر اوقات در کنار اعضای خانواده بویژه دخترتان باشید مثلا برای صرف شام زودتر از سر کار برگردید، زیرا ممکن است دخترتان شام نخورد و منتظر شما بماند.

قبل از این‌که دخترتان به سن نوجوانی برسد، از مادرش بخواهید با او درباره بلوغ، روابط جنسی، مواد مخدر، سیگار و استفاده از لوازم آرایشی صحبت کند. به همراه مادرش نیازهای او را بر طرف کنید. برای مثال، وقتی مشاهده کردید او بیش از حد آرایش می‌کند و با ظاهری نامناسب بیرون می‌رود، مهربان اما محکم و کاملا جدی با او صحبت کنید. این نکته حائز اهمیت است که وقتی دخترها به سن نوجوانی می‌رسند بیشتر دوست دارند با مادرشان ارتباط برقرار کنند، زیرا با او راحت‌ترند، اما شما باید در همه مراحل زندگی در کنار دخترتان باشید و از او فاصله نگیرید.

انجام بعضی از امور خانه را به او واگذار کنید، اجازه دهید مسئولیت‌پذیر تربیت شود و از این طریق رابطه او با افراد خانواده نیز بهتر شود.

باید دوستان دخترتان را بشناسید زیرا سال‌های نوجوانی و جوانی حساس‌ترین سال‌های زندگی او محسوب می‌شوند و دوستانش تاثیر زیادی بر او می‌گذارند؛ بنابراین برای او وقت بگذارید، در کنارش باشید، همیشه به او احترام بگذارید و بگویید​ چقدر دوستش دارید و به او بیاموزید​ که همیشه به خودش و مادرش و به شما احترام بگذارد.  

نکته پایانی این که رابطه پدر با دختر، تاثیر زیادی روی رفتار و گفتار او با دیگران بویژه مردها دارد؛ بنابراین شما به عنوان پدری خوب می‌توانید به دخترتان یاد دهید که چگونه با مردها ارتباط درست و مناسب برقرار کند و چگونه با آنها سخن بگوید.

نسرین علیمحمدی/  جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها