در یک سال گذشته بارها شاهد بوده‌ایم که برخی مدیران، چهره‌ها و انجمن‌های فرهنگی حوزه کتاب و نشر بخصوص انجمن ناشران بین‌الملل هشدارهایی در ارتباط با پرداخت‌نشدن مطالبات ناشران خارجی در دو دوره گذشته نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران مطرح کردند و پیش‌بینی‌هایشان از احتمال حضور نیافتن این ناشران و حذف بخش بین‌الملل در نمایشگاه سال آینده حکایت داشت.
کد خبر: ۵۴۱۹۱۹
ویترین جهانی نشر ایران در خطر

امسال برای اولین بار در کل دوران برپایی نمایشگاه کتاب تهران، اطلاعات و مقررات نمایشگاه بیست و ششم در نمایشگاه فرانکفورت هم توزیع نشد که این موضوع بر نگرانی‌ها افزود.

در ادامه همین مسیر علی اسماعیلی رییس نمایشگاه کتاب از حذف بخش ارزی نمایشگاه خبر داد و گفت چون طلب ناشران خارجی از نمایشگاه کتاب تهران هنوز تسویه نشده و بخش بین‌الملل دچار مشکلاتی است، ما در ضوابط مربوط به حضور ناشران خارجی، بخش ارزی را نیاورده‌ایم.

دیروز و در فاصله حدودا دو ماهه تا برپایی نمایشگاه، محمدرضا وصفی رییس بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب کناره‌گیری و استعفا کرد و باعث شد تا این داستان و نگرانی‌ها به اوج خودش برسد و به‌نظر می‌رسد اگر همین‌طور دست‌روی دست بگذاریم، امسال باید شاهد کم‌رونق‌ترین حضور بین‌المللی در یکی از مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی کشور و حتی منطقه در حوزه کتاب و نشر باشیم.

فراموش نکنیم که نمایشگاه کتاب تهران ویترین جهانی نشر ایران محسوب می‌شود؛ رخدادی که در تقویم‌های جهانی ثبت شده و آبرو و اعتباری بسیار بالا در نگاه بنگاه‌ها و شرکت‌های نشر جهانی داشته است و بسیاری از فعالان بین‌المللی این حوزه از سال‌ها پیش اردیبهشت ‌ماهشان (may) را برای حضور در تهران خالی نگه می‌داشتند.

از این ویترین و آبروی جهانی هم که بگذریم طی سال‌های گذشته بخش بین‌الملل نمایشگاه توانسته است با ارائه آخرین آثار علمی منتشر شده توجه بسیاری از متقاضیان کتاب در حوزه‌های علمیه سراسر کشور و دانشگاه‌های دور و نزدیک را به سوی خود جلب کند.

در این راه تلاش و همت موزعان ایرانی و نمایندگان ناشران بین‌المللی قابل توجه بوده که با وجود تحریم‌های ناجوانمردانه تاکنون توانسته‌اند جدیدترین منابع علمی روز دنیا را در معرض دید متقاضیان کتاب‌های خارجی قرار دهند که باعث تجهیز کتابخانه‌های مختلف کشور شده‌است، به‌گونه‌ای‌که سهم مهمی از دستاوردها و پژوهش‌های انجام شده در کشور مستقیم و غیرمستقیم حاصل مطالعه همین کتاب‌هایی است که در ایام نمایشگاه وارد کشور می‌شود.

سینا علی‌محمدی - دبیر گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها