جلالی: فوتبال کار لوکسی محسوب می شود

روند علمی شدن فوتبال ظاهری است

کارشناس و مربی فوتبال معتقد است چون بیشتر درگیر مسائل حاشیه‌ای هستیم، گرایش فوتبال به علم به کندی پیش می رود و کار لوکس محسوب می‌شود.
کد خبر: ۵۴۱۵۸۱
روند علمی شدن فوتبال ظاهری است


مجید جلالی در گفت‌وگو با ایسنا؛ با بیان این نکته که ورود علم به فوتبال در گام نخست قرار دارد، تصریح کرد: اگر بخواهیم از روی واقعیت به این مساله نگاه کنیم می‌بینیم که در ظاهر روند علمی شدن فوتبال شروع شده، اما در عمل نشانه‌هایی از آن دیده نمی‌شود. در حقیقت مدیران باشگاه‌ها، مربیان و مسئولانی که در بدنه اجرایی فوتبال هستند چون قریب به اتفاق آنها هنوز با همان روش و شیوه سنتی و تجربی کار می‌کنند، این عامل سبب شده تا روند ورود علم به فوتبال به کندی صورت بگیرد.

جلالی تاکید کرد: در فوتبال کنونی کسانی که صاحب تجربه بیشتری هستند عملکرد موفق‌تری نسبت به افراد متخصص و تحصیلکرده دارند و این مسیر علمی شدن را با مشکلات زیادی روبرو می‌کند. البته نباید انکار کرد که در زمینه علم تمرین و علم بدنسازی نسبت به گذشته سیر رشد قابل توجه بوده و فوتبال در این زمینه وارد مرحله جدیدی شده است، اما در خصوص حوزه فوتبال پایه و تربیت بازیکنان عملکرد موفقی نداشتیم.

مربی پیشین فولاد خوزستان معتقد است: کاربرد علم در فوتبال در تیم‌های پایه باید نمود بیشتری داشته باشد و در این رده با ورود مربیان تحصیلکرده و علمی باید بتوانیم کم‌کم حضور مربیان سنت‌گرا و تجربی را در فوتبال کم رنگ کنیم. در حقیقت مسیر ورود علم به فوتبال را باید از تیم‌های پایه شروع و بعد به مرور زمان به تیم‌های بزرگسالان و ملی گسترش دهیم.

جلالی خاطر نشان کرد: در برهه کنونی در روند علمی کردن فوتبال نسبت به گذشته گام‌های خوبی برداشته‌ایم، اما این روند تا حدودی کند است و در مقایسه با دیگر کشورها می‌بینیم در فوتبال عقب مانده‌ایم. لذا اگر به همین منوال روند کار را پیش ببریم، نه تنها این عقب ماندگی جبران نخواهد شد، بلکه احتمال دارد شرایط بدتری نیز پیدا کنیم.

کارشناس مربی وفوتبال، متولی ورود علم به فوتبال را فدراسیون فوتبال، کمیته‌ جوانان و کمیته‌ آموزش عنوان کرد و افزود: البته طی یکی، دو سال اخیر با ورود افراد علمی و تحصیلکرده به بدنه فوتبال و کمیته‌های جوانان و آموزش، روند رو به رشدی در این زمینه داشتیم، اما از نظر تشکیلاتی زیاد قوی نیست و به نظر می‌رسد نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتری دارد تا این روند قوی‌تر و فعال‌تر شود.

جلالی در پاسخ به این سوال که روند علمی شدن فوتبال در باشگاه‌ها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ اظهار کرد: در باشگاه‌ها مشکل اساسی در زمینه ورود علم به فوتبال هیات مدیره است، چون اغلب اعضای آن غیر متخصص و غیر علمی هستند، به همین دلیل بیشتر مغلوب جریان حاکم به فوتبال که یک جریان کاملا تجربی و سنتی است، می‌شوند. حتی انتخاب مدیر و سرمربی تیم نیز چون توسط هیات مدیره صورت می‌گیرد تحت تاثیر این جریان قرار می‌گیرد و این مساله روند ورود مربیان علمی به بدنه فوتبال باشگاه‌ها را با مشکلات زیادی مواجه می‌کند. از سوی دیگر چون دیدگاه هیات مدیره به علم یک دیدگاه غیر اعتقادی و بیشتر در پی کسب نتیجه‌ است، لذا بر مبنای این سیاستگذاری پیشبرد علم در باشگاه‌ها کاری سخت است و نیاز به زمان دارد.

جلالی همچنین درباره وضعیت خود گفت: در یکی، دو هفته‌ اخیر با چند تیم لیگ برتری و حتی تیم‌های خارجی وارد مذاکره شدم، اما هنوز به توافق نهایی نرسیده‌ام. البته چون برای من فضای کار بسیار اهمیت دارد، هدفم بر این مبناست که یک فضای خوب و با ثباتی را انتخاب کنم و بتوانم کار بزرگی انجام دهم. حال فرق نمی‌کند یک تیم مطرح لیگ برتری باشد یا یک تیم معمولی.

وی در پایان در خصوص راه‌ا‌ندازی آکادمی فوتبال در برزیل، اظهار کرد: در این باره سه ماه تلاش بی‌وقفه و فوق‌العاده‌ای داشتم و با نهادها و افراد زیادی برای همکاری وارد مذاکره شدم، اما هیچ کس حاضر به سرمایه‌گذاری در این زمینه نبود، البته این مساله هنوز از ذهنم پاک نشده و یکی از آرزوهای دیرینه من است. اگر نهادی پیدا شود که در این مسیر از نظر مالی من را همراهی کند بی‌درنگ آکادمی فوتبال را راه‌ا‌ندازی خواهم کرد.
 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها