عضو مرکز انجمن نازایی ایران گفت: فیبروم لگنی شایع‌ترین عفونت خوش خیم در میان زنان بوده که در صورت مراجعه به متخصص مربوطه برای درمان می‌توان به حفظ رحم کمک کرد.
کد خبر: ۵۴۱۵۷۹
فیبروم لگنی شایع‌ترین عفونت در میان زنان

دکتر محمد علم، جراح زنان و زایمان و فلوشیپ نازایی گفت: فیبروم لگنی شایع‌ترین عفونت لگن در میان زنان است که بسیار خوش خیم بوده و عوارض خطرناکی را برای فرد در بر ندارد.

وی با اشاره به انواع این عفونت‌ها، افزود: این تومور‌ها به سه دسته از قبیل توده‌هایی که بر سطح رحم قرار دارند، در میان نسج عضلات رحم و یا در داخل حفره رحم هستند، تقسیم می‌شوند.

عضو مرکز انجمن نازایی ایران توده داخل حفره رحم را بسیار خطرناک دانست و افزود: این علت موجب خونریزی و انسداد لوله رحم در نتیجه نازایی و سقط مکرر می‌شود.

دکتر علم تصریح کرد: متخصصان زمانی اقدام به برداشتن این توده می‌نمایند که تومور دچار رشد بسیار سریع شده، موجب یبوست و سختی در دفع ادارد شود و یا منجر به خونریزی بسیار شدید شود که شایان به ذکر است انجام این جراحی اگر توسط متخصص خود صورت پذیرد به رحم آسیبی نمی‌رساند.

وی در خصوص راه‌های تشخیص این عفونت اظهارداشت: متاسفانه ابتلا به این عفونت در مراحل اولیه بدون علایم بوده و هنگامی که افراد به دلیل سایر علت‌ها به سونوگرافی مراجعه می‌کند پزشکان متوجه وجود این تومور می‌شوند. عفونت لگنی علاوه بر زنان در می‌اندختران نیز بسیار شایع است به‌گونه‌ای که کمتر رحمی وجود دارد که این عفونت را با خود به همراه نداشته باشد.

این جراح زنان و زایمان و فلوشیپ نازایی در ادامه نوع تغذیه، استرس، حضور در محیط آلوده و غیره را از عوامل ابتلا به عفونت لگنی دانست و بیان کرد: بافت رحم به صورت ناخودآگاه شروع به رشد می‌کند و تومور‌های را ایجاد می‌کنند که در ضخامت دو الی سه میلی متری بوده و پس از رشد و رسیدن به مرحله جراحی به چند سانتی متر می‌رسد.

عضو مرکز انجمن نازایی ایران با توجه به بروز این عفونت در دوران یائسگی زنان، خاطرنشان کرد: هنگا‌می که این عفونت در دوران یائسگی بروز می‌یابد اقدام به جراحی و درمان نمی‌کنیم زیرا به مرور خود برطرف می‌شود.(خبرگزاری دانا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
عضو هیات علمی
-
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۹
۰
۰
با سلام. فیبروم یا همان فیبروما كه فیبروئید نیز نامیده می شود (یا صحیح تر لیومیوما) رحم ضایعه ی توموری خوش خیم است و عفونت نیست. در واقع این ضایعه شایع ترین تومور لگنی در بانوان است. لطفاً اصلاح فرمایید. با احترام عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها