جام‌جم آنلاین: سی و یکمین جشنواره فیلم فجر در معرفی برگزیدگانش با حاشیه های جالبی همراه بود.
کد خبر: ۵۳۹۶۷۵
حاشیه‌های اختتامیه فیلم فجر

اعضای خانواده داوودنژاد که در مراسم اختتامیه حضور داشتند، زمان اهدا جایزه همگی به روی سن آمده و مورد تشویق حضار قرار گرفتند.

همه خانواده داوودنژاد

- داوودنژاد که جایزه ویژه هیات داوران را به خاطر حضور پرتلاش در راستای اعتلای خانواده ایرانی برای فیلم «کلاس هنرپیشگی» دریافت کرده بود در سخنانی گفت: من تا به حال چندین سیمرغ گرفته ام ولی با این سیمرغ احسای غریبگی می کنم چون سیمرغ نمادین است و دور قله قاف می گردد اما احساس می‌کنم با این شمایل آن را دربند کرده‌اند و آن را سه بعدی و زمینی کرده‌اند.

وی ادامه داد: از برادرم محمدرضا تشکر می‌کنم که خود را به استادندارهای جهانی رساند.از پدرم،رضا داوودنژاد و همسرش و مامان اشرف و زن دایی اتی نیز تشکر می‌کنم.

داوودنژاد در پایان سیمرغ خود را به دخترش زهرا داوودنژاد اهدا کرد و خانواده داوودنژاد با یکدیگر عکس یادگاری گرفتند.

بختم باز شد

- حمید فرخ‌نژاد که بعنوان بهترین بازیگر مرد به خاطر فیلم استرداد سیمرغ گرفت نیز پس از دریافت جایزه گفت: بخت من باز شد. بعد از سالها. از دوستانی که باعث شدند من اینجا باشم تشکر می‌کنم. این فیلم رکورد کاندیدا شدن را در طول 31 سال برگزاری جشنواره شکست. فقط در دو رشته کاندیدا نداشت. یکی مکمل زن که نداشت و دیگری بهترین بازیگر زن که فکر کنم چون اجنبی بود به او ندادند.

وی تصریح کرد: اینجا جا دارد تا از کار روح‌الله حجازی نیز یاد کنم که به ناحق کنار گذاشته شد و اگر به جشنواره راه می‌یافت نتایج جشنواره را تغییر می‌داد.

دو فیلم با شش سیمرغ

- فیلم‌های "استرداد" به کارگردانی علی غفاری و "دربند" به کارگردانی پرویز شهبازی با دریافت 3 سیمرغ در صدر سیمرغی‌های سی و یکمین جشنواره فیلم فجر قرار گرفتند.

این دو فیلم که هر دو از تولیدات بنیاد سینمایی فارابی هستند بودجه‌ای بیش از 1 میلیارد برای ساخت‌شان هزینه شده است و حتی شنیده می‌شود "استرداد" بودجه‌ای بیش از 4 میلیارد داشته است.

بیانیه انتقادی داوران و امیدوار به جوانان

- هیئت داوران جشنواره در آغاز بیانیه خود با نقد برخی اتفاقات سینمای ایران در 90 از برخی نهادها انتقاد کردند. در این بیانیه آمده است: نهادها و موسسات فرهنگی و هنری که وظیفه حمایت از رشد و اعتلای سینمای ایران را بر عهده دارند از نمایش فیلم هایی که اجازه نمایش داشتند سر باز زدند و نه تنها سینماها را سوت و کور کردند بلکه موجب بی اعتباری نهادهای قانونی نظام و تشویش اذهان عمومی و بی اعتمادی اهل سینما به اقتدار مسئولین و مدیران دولتی شدند.

- اما ادامه بیانیه امیدوار کننده تر از آغاز آن بود: فیلمسازان تازه رسیده نشان می دهند که فیلم ساختن برای پرده بزرگ و سالن سینما را هدف گرفته‌اند. ... از استرداد تا دربند و از دهلیز تا قاعده تصادف و از گناهکاران تا روز روشن و کلاس هنرپیشگی فیلم های خوبی دیدیم که روی پرده بزرگ سینما کم نمی آورند و ضعف نمی کنند.

- ما ملت بزرگی هستیم و قهرمان کم نداریم، ما هنرمندان بزرگ و استادان فیلمسازی هم کم نداریم. استادان فیلمسازی ما بلد بودند که پرده بزرگ را با تصویرهای قهرمانی و رفاقت و اخلاق پهلوانی پر کنند. جوانان باذوقی که اکنون به میدان آمده‌اند، چنین می نمایند که از ذوق و کارآمدی سرشارند و جای آن‌ها را که به آرامش رسیده‌اند، به شایستگی پر خواهند کرد.

مشکلات فنی اختتامییه

مشکلات فنی و نا هماهنگی در پخش عناوین و فیلمهای کوتاه معرفی نامزدها هم از حاشیه های جشنواره بود که در اواخر برنامه تا حدی اصلاح شد.

علیرغم برخی اعتراضات رسانه ای به داوران این دوره به خاطر قرار دادن نام پگاه آهنگرانی در فهرست نامزدهای بهترین بازیکر نقش مکمل زن، وی توانست در این بخش سیمرغ دریافت کند.معترضان  وی را از عناصر فعال در فتنه معرفی کرده بودند.

سخنرانی کوتاه دبیر جشنواره و وزیر ارشاد هم از حاشیه های جالب این مراسم بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها