شعرخوانی شاعران در جزایر خارک، قشم و ابوموسی

طنین شعر فارسی درخلیج‌فارس

هفتمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر در پایان هفته گذشته و در جزایر خلیج‌فارس کار خود را در شرایطی آغاز کرد که شاعران در جزایر خارک، قشم و ابوموسی به شعرخوانی پرداختند.
کد خبر: ۵۳۹۳۲۸
طنین شعر فارسی درخلیج‌فارس

به گزارش خبرنگار اعزامی جام‌جم، جزایر جنوبی کشورمان، میزبان شاعران و خبرنگاران هفتمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر بود و عصر روز چهارشنبه هم جزیره نفتخیز خارک، میزبان مراسم افتتاحیه جشنواره بود.

در این جزیره، سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همراه با شاعران و خبرنگاران پیش از حضور در مراسم افتتاحیه بر مزار شهدای گمنام هشت سال دفاع مقدس حاضر شد و به مقام والای شهدا ادای احترام کرد.

در ادامه، حسینی در کنار سواحل نیلگون خلیج‌فارس حاضر شد و دقایقی همراه با‌ اعران از هوا و فضای این منطقه دیدن کرد.

افتتاحیه در خارک

سیدمحمد حسینی در مراسم افتتاحیه جشنواره که در خارک برگزار می‌شد، گفت: در دوران انقلاب اسلامی شعر حماسی اوج گرفت، گویی فردوسی زنده شده است. در این روزگار قصیده قد کشید و غزل به اوج رسید. این جشنواره هم تجلی امید و شکوه است.

او جشنواره شعر فجر را فرصت خوبی برای پاسداشت شاعران دانست و افزود: اگر چه هنوز در آغاز راه هستیم و تا رسیدن به مطلوب زمانی باقی است اما ان‌شاءالله آیین‌نامه‌ای مشخص و مدون برای جشنواره بین‌المللی شعر فجر تدوین خواهد شد تا سال به سال بر گستره و تاثیرگذاری آن افزوده شود.

فریدون حسن‌وند استاندار بوشهر نیز در این مراسم از وزیر ارشاد خواست تا نشان ملی خارک تصویب و به برگزیدگان علمی، ‌ورزشی و فرهنگی اهدا شود و البته وعده حمایت مادی استانداری بوشهر از این نشان را هم داد. مراسم افتتاحیه جشنواره در خارک با حضور شاعرانی همچون محمدعلی بهمنی، عباس براتی‌پور، حمیدرضا شکارسری، مصطفی امیدی، حمید سبزواری، بیژن ارژن، مصطفی‌محدثی خراسانی و پرویز بیگی حبیب‌آبادی همراه بود.

بازگشت شبانه به تهران

نکته جالب اینجا بود که شاعران و خبرنگارانی که برای حضور در مراسم افتتاحیه جشنواره عازم خارک شده بودند، شبانه به تهران بازگشتند و صبح روز پنجشنبه بار دیگر از تهران به سمت جزایر جنوبی کشور پرواز کردند. گروهی از تهران به بندرعباس رفتند و از آنجا با لنچ خود را به اسکله قشم رساندند تا در بزرگ‌ترین جزیره خاورمیانه شعرخوانی کنند.

ابوموسی، میزبان شاعران

اما پیش از شعرخوانی شاعران در جزیره قشم، قرار شد آنان را در یک حرکت نمادین به ابوموسی اعزام کنند. بر همین اساس، یک پرواز دیگر در اختیار خبرنگاران و شاعران قرار گرفت تا چهره‌هایی همچون محمدعلی بهمنی، عرفان نظر آهاری و ناصر فیض همراه با رضا حمیدی، دبیر جشنواره شعر فجر و مشاور وزیر ارشاد در ابوموسی هم مراسم شعرخوانی را برپا کنند.

کاپیتان پرواز برای این‌که این سفر نمادین را در ذهن شاعران و خبرنگاران ماندگارتر کند، هنگام فرود در جزیره ابوموسی به مدت پنج دقیقه دور این جزیره گشت تا زوایای مختلف این جزیره همیشه ایرانی بیشتر رخ نمایی کند. با ورود به ابوموسی تعدادی از مقامات محلی به استقبال از شاعران و خبرنگاران آمدند.

شاعران و خبرنگاران در سه مینی‌بوس تشریفات مستقر شدند و این جمع با ماشین‌هایی که از جلو و عقب مینی‌بوس‌های شاعران را اسکورت می‌کرد، ابتدا به مقبره الشهدای ابوموسی رفتند. شاعران و مسوولان ضمن ادای احترام به مقام شهدا، فاتحه‌ای قرائت کردند و سپس ماشین‌ها به سمت ساحلی بکر در جزیره ابوموسی حرکت کردند.

لحظات غروب بود و شاعران که از زلالی آب این ساحل به وجد آمده بودند، غروب خورشید را در آب‌های نیلگون خلیج فارس، آن هم در جزیره دوست‌داشتنی ابوموسی به تماشا نشستند.

سالن اجتماعات اندیشه واقع در جزیره ابوموسی، بعد از نماز مغرب و عشاء میزبان دومین شب هفتمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر بود.

در این مراسم شاعران مختلف کشوری و بومی به شعرخوانی پرداختند. البته این مراسم که با استقبال پرشور خانواده‌های ابوموسایی همراه بود حاشیه‌هایی هم داشت. از جمله این که در طول مراسم دو بار برق رفت، یا این‌که ازدحام خانواده‌ها همراه با کودکانشان در مراسم به قدری بود که ناصر فیض و عرفان نظر آهاری را به فکر برگزاری مسابقه‌ای برای بچه‌ها انداخت.

شعرخوانی پرشور حمیدرضا برقعی نیز یکی از پرحرارت‌ترین بخش‌های شعرخوانی مراسم بود که در حین شعرخوانی بسیاری از حاضران به تشویق شاعر پرداختند.

نقص فنی هواپیما

با اتمام مراسم، شاعران و خبرنگاران بلافاصله سوار خودرو‌ها شدند و برای صرف شام به سمت دانشگاه پیام نور ابوموسی حرکت کردند و برای آنها جالب بود که این جزیره علاوه بر داشتن بیمارستانی مجهز، دانشگاه هم دارد سپس شاعران و خبرنگاران دیگر خود را به فرودگاه ابوموسی رساندند تا شبانه با همان هواپیمایی که آنها را از قشم به ابوموسی آورده بود، به قشم دوباره بازگردند، اما هواپیما به دلیل نقص فنی روشن نشد.

خستگی در چهره همه مشهود بود. خبر رسید که با پیگیری مسئولان قرار است هواپیمایی که از شیراز به مشهد مسافر برده و می‌خواهد از مشهد مسافران دیگری را به شیراز بیاورد، بعد از نشستن در شیراز بدون معطلی خودش را به جزیره ابوموسی برساند؛ اتفاقی که ساعت چهار بامداد جمعه تحقق یافت. هواپیمای فوکر بی‌آن‌که موتورش را خاموش کند شاعران و خبرنگاران را در ابوموسی سوار و به سمت قشم حرکت کرد.

به این ترتیب جشنواره شعر فجر وارد سومین روز خود شد. ساعت 15 اداره ارشاد قشم میزبان کارگاهی برای شاعران قشم شد و پس از آن مراسمی به مراتب بزرگ‌تر در سالن نمایشگاه‌های بین‌المللی قشم برگزار شد.

علاوه بر جمعی که در ابوموسی حضور داشتند، علیرضا قزوه، دبیر نخستین دوره شعر فجر نیز به جمع قبلی اضافه شده بود. شعرخوانی شاعران در قشم انجام شد. اجرای قطعاتی از علیرضا قربانی، خواننده سرشناس کشور، پایان‌بخش حضور ماجراجویانه شاعران و خبرنگاران در جزایر جنوبی کشور بود.

وقتی ساعت 21 مراسم به پایان رسید، این جمع با عجله سوار ماشین‌های مورد نظر شدند و خود را به اسکله قشم رساندند. از آنجا سوار لنچی تندرو که از قبل رزرو شده بود، شدند حتی شام خود را در لنچ خوردند. سرعت کار به این جهت بود که جمع شاعران باید با پرواز ساعت 23 و 55 دقیقه از بندرعباس خود را به تهران می‌رساندند. ساعت 23 لنچ در اسکله بندرعباس پهلو گرفت.

این جمع تقریبا 25 نفره در مینی‌بوس اداره ارشاد اسلامی هرمزگان جا گرفت و به دلیل ترافیک سنگین در آخرین لحظات و زمانی که هواپیما دیگر آماده حرکت بود به پرواز رسیدند و این چنین جشنواره شعر فجر در نخستین منزل خود که جزایر جنوبی کشور بود، به پایان رسید.

سجاد روشنی ‌- گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها