روی خط جشنواره فیلم فجر

شوک منفی مهرجویی به رسانه‌ها

شوکه شدن اهالی رسانه از کیفیت پایین فیلم «چه خوبه که برگشتی»، نمایش فیلم «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» روح‌الله حجازی برای اهالی رسانه، تماشای فیلم «خسته نباشید» توسط اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس و سر و صدای فیلم «هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند» پوران درخشنده از حاشیه‌های جشنواره فیلم فجر در روز گذشته بود.
کد خبر: ۵۳۸۹۹۵
شوک منفی مهرجویی به رسانه‌ها

شایعه صف‌های طولانی و استقبال عجیب و غریب مردم از فیلم «هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند» تازه‌ترین ساخته پوران درخشنده در برج میلاد پیچیده و همه اهالی رسانه منتظرند تا در آخرین روز جشنواره و در آخرین سئانس برنامه‌های برج میلاد به تماشای این فیلم بنشینند یا راهی پیدا کنند تا در سینمای دیگری این فیلم را ببینند و به نظر می‌رسد حداقل در مورد این فیلم اهالی رسانه چند قدم از مردم عقب مانده‌اند. همچنین با وجود موافقت جواد شمقدری با نمایش «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» روح‌الله حجازی در برج میلاد، گویا محمدرضا عباسیان چندان به این امر راضی نیست و تکلیف نمایش آن روشن نشده است.

اما دیروز فیلم سینمایی «خسته نباشید» اولین ساخته محسن قرائی ششمین روز جشنواره فیلم فجر را کمی تکان داد. این فیلم با بازی غوغا بیات، عکاس قدیمی و حرفه‌ای سینما، جلال فاطمی کارگردان سینما و جمعی از بازیگران تئاتری، فضای تازه‌ای برای اهالی رسانه پدید آورد.

حضور اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در سالن نمایش این فیلم، نکته حائز اهمیتی بود که دبیر جشنواره فیلم فجر را به واکنش واداشت. عباسیان حاضر شدن اعضای این کمیسیون را صرفا برای دیدن «خسته نباشید» ندانست و مدعی شد این نمایندگان مجلس جلسه‌ای با جواد شمقدری داشته‌اند و سری هم به سالن برج میلاد زده‌اند.

در نشست رسانه‌ای این فیلم هم محسن قرائی از رئیس سازمان سینمایی تقاضا کرد تا اسم افشین هاشمی، کارگردان برکنار شده این اثر را به تیتراژ بازگرداند. قرائی شباهت «خسته نباشید» به فیلم‌های رضا میرکریمی را رد نکرد و گفت از این شباهت خرسند است.

«من عاشق سپیده صبحم» ساخته علی کریم یکی دیگر از فیلم اولی‌هایی بود که در جشنواره به نمایش در آمد که نظرات مثبت و منفی اهالی رسانه را در پی داشت. در این فیلم تاثیرات سینمای عباس کیارستمی دیده می‌شد که به واسطه همکاری سابق علی کریم با این فیلمساز بوده است.

کریم هم در نشست رسانه‌ای فیلمش این تاثیرات را انکار نکرد و گفت کیارستمی در سینمای ما گنج است و ترجیح می‌دهد تحت‌تاثیر او باشد تا مانند برخی دیگر از سینماگران ادای سینمای آمریکایی را دربیاورد.

در نشست بررسی این فیلم یکی از حضار خطاب به کارگردان گفت چرا وقت او را تلف کرده و بهتر بوده فیلمش را در اینترنت منتشر می‌کرده است. علی کریم هم در پاسخ او، گفت: لطفا احترام یکدیگر را حفظ کنیم و بگذارید من هم فیلم خودم را بسازم.

اما فیلم سینمایی «گام‌های شیدایی» که پیش از این «غریبه» نام داشت، فیلم کم مخاطبی بود که تماشاگران در برخی سکانس‌های ضعیفش سوت و کف می‌زدند. حضور یک بازیگر زن لبنانی در فیلم حاشیه‌ساز شد و در نشست رسانه‌ای این ساخته حمید بهمنی، از مجری برنامه تا اهالی رسانه درباره دلایل همکاری با لوریت حنیفو بازیگر برخی فیلم‌های مسأله‌دار، سوال کردند.

محمد قهرمانی تهیه‌کننده «گام‌های شیدایی» مدعی شد سابقه این بازیگر بررسی شده و تاکنون در فیلم مسأله‌داری بازی نکرده است.

محمدرضا شریفی نیا بازیگر و مسئول انتخاب بازیگران این فیلم هم حنیفو را بازیگری کم حاشیه خواند و گفت قبلا قرار بوده با دارین حمزه همکاری کند ولی به دلیل بازی او در فیلم‌های خلاف شرع از این همکاری منصرف شده‌اند.

«چه خوب که برگشتی» تازه ترین ساخته داریوش مهرجویی در حالی در برج میلاد به نمایش در آمد که اهالی رسانه پیش از نمایش این فیلم شایعاتی مبنی بر کیفیت پایین آن شنیده بودند.

این فیلم که در سالنی مملو از جمعیت نمایش داده شد تا حدی شوکه کننده بود که در پایان تعداد اندکی از حضار برایش کف زدند. اما سکانس‌های خنده داری چون نزاع و درگیری دو دوست قدیمی، خاطره فیلم سینمایی «اجاره‌نشین‌ها» را زنده کرد.

با وجود بازی حامد بهداد در نقش یک دندانپزشک که دهه پنجم زندگی‌اش را می‌گذراند، داد و هوارهای بی‌جای این شخصیت و کمدی اسلپ استیکی (نوعی از کمدی متکی بر بزن و بکوب و تحرک و حوادث) فیلم، بار حفظ اثر را به دوش رضا عطاران انداخته بود.

نکته جالب توجه این است که گویا داریوش مهرجویی و عواملش از قبل می‌دانستند که نتیجه کار چندان مطلوب نیست و برای نشست رسانه‌ای فیلم در برج میلاد حاضر نشدند و جایی هم برای طرح سوال‌ها باقی نگذاشتند.

آزاده کریمی -‌ گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها