شب فرهنگی استان فارس با ویژه برنامه های فرهنگ عشایری و روستایی شامل موسیقی و نواهای محلی، عروسی نمادین عشایری و مراسم برنج کوبی، نقالی خوانی در نخستین جشنواره صدای عشایر فارس در نمایشگاه بین المللی تهران اجرا شد.
کد خبر: ۵۳۸۶۹۴
شب فرهنگی عشایر فارس

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین ، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس در حاشیه شب فرهنگی استان فارس با بیان این موضوع گفت: هدف اصلی برگزاری این جشنواره علاوه بر معرفی فرهنگ عشایر، ایجاد روحیه نشاط و شادی در مردم پایتخت و مشارکت گسترده در برگزاری آیین ها و جشن های در ایام دهه فجر است.

فریدون فعالی با بیان اینکه  استان فارس در این جشنواره در دو بخش عشایری و روستایی شرکت کرده است، اظهارداشت: فضای اختصاص یافته به استان فارس در این جشنواره، به دلیل حجم گروه های شرکت کننده دو هزار و 800 مترمربع است که ایلهای  مختلف عشایری از جمله قشقایی، باصری، خمسه و ایل لر در این نمایشگاه حضور دارند.

وی اضافه کرد: فارس به عنوان تنها استان کشور، بیش از 150 جلد کتاب در زمینه فرهنگ عشایر و ویژه برنامه صدای عشایر برای این جشنواره تهیه کرده است که در پنج هزار نسخه چاپ و توزیع شد.

به گفته مدیر کل میراث فرهنگی فارس،در این جشنواره محصولات تولیدی و لبنی مانند کشک ، دوغ و محصولات صنایع دستی استان به نمایش گذاشته شده است.

فعالی با تاکید بر اینکه در مقوله زندگی روستایی و سنتی استان فارس، بالغ بر 210 متر فضا به برپایی قهوه خانه سنتی، کپرک،سازه کاه گلی اختصاص داده شده یادآور شد،فضای اختصاص یافته به بخش صنایع دستی استان از جمله منبت، معرق، دست بافته ها و چرم و سایر هنرهای سنتی فارس بالغ بر 300مترمربع است که تمام تولیدات این بخش را به نمایش گذاشته است.

او همچنین گفت: با هماهنگی های انجام شده با مدیران استان فارس، جشنواره فرهنگی عشایر فارس نوروز امسال در پردیس تخت جمشید و دیگر نقاط تاریخی استان فارس اجرایی می شود.

جشنواره صدای  عشایر که از روز 14 بهمن ماه در محل نمایشگاه بین المللی تهران آغاز به کار کرده است فردا19 بهمن به کار خود پایان می دهد در روزهای گذشته علاقمندان از ساعت 14 تا 21 شب می توانستند از عشایر استانهای مختلف در این نمایشگاه بازدید کنند.

سیما رادمنش - خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
برچسب ها: عشایری
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها