ما آدم‌های خوبی هستیم. فقط گاهی یادمان می‌رود از خوبی‌ها کجا و چطور استفاده کنیم. ما آدم‌های منظم و حرف گوش کنی هستیم. فقط گاهی یادمان می‌رود که باید خاصیت حرف گوش کنی را درونی کنیم تا یادمان نرود که مقررات همیشه مقررات است و قانون همیشگی است.
کد خبر: ۵۳۸۳۰۵

بعضی وقت‌ها آنقدر درجه فراموشی ما نسبت به رعایت مقررات زیاد می‌شود که خودمان هم قبول می‌کنیم «تا زور بالای سرمان نباشد» تن به بعضی کارها نمی‌دهیم. آن وقت همزمان با نقض مقررات مدام دم از فرهنگ‌سازی می‌زنیم.

فرهنگ‌سازی برای ما به مقوله‌ای تکراری تبدیل شده که انگار تنها از آن برای خودی نشان دادن استفاده می‌کنیم. فرهنگ سازی انگار برای ما فقط محدود به زبان بازی است.

انگار هرجا می‌خواهیم ثابت کنیم چه آدم‌های با کلاسی هستیم دم از فرهنگ‌سازی می‌زنیم البته بسیاری از ما فرهنگ‌سازی را شامل گستره‌ای از شیر مرغ تا جان آدمیزاد می‌دانیم.

فرهنگ‌سازی یعنی این که دست‌کم وقتی با کودکان خردسال خود هستیم تلاش کنیم که به مقررات اجتماعی تن بدهیم تا آنها را دچار دوگانگی حرف و عمل و در نهایت عمل به آنچه از رفتار‌های غیراجتماعی ما می‌بینند نکنیم.

کاش دست‌کم وقتی با فرزندان خردسال خودمان هستیم زباله‌های خود را بی‌پروا از شیشه اتومبیل به بیرون پرتاب نکنیم.

کاش وقتی با فرزندان خود هستیم از هیچ چراغ قرمزی عبور نکنیم. کاش وقتی با فرزندانمان هستیم مراقب دهان و زبانمان باشیم.

حالا که نمی‌توانیم همیشه و همه جا تن به قواعد اجتماعی بدهیم کاش دست‌کم در حضور فرزندانمان خوب باشیم و فرهنگ‌سازی را در چنین وقت‌هایی در عمل پیاده کنیم تا فرزندانمان دچار رفتار‌ها و حرف‌های متناقض ما نشوند. کار سختی نیست، فقط کمی همت می‌خواهد.

صولت فروتن / جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها