انتقادهای دوباره مرد همیشه منتقد و طلبکار؛

مایلی‌کهن: امیدی به تیم ملی ندارم

با دعوت از بازیکنان همیشگی در تیم ملی هم انگیزه آنها را می‌کشیم و هم آنهایی که تشنه پوشیدن لباس تیم ملی هستند!
کد خبر: ۵۳۷۹۳۳
مایلی‌کهن: امیدی به تیم ملی ندارم

محمد مایلی‌کهن با تاکید بر اینکه تیم ملی باید بهتر بازی کند تا امیدی به نتیجه‌گیری‌اش داشته باشیم، گفت: با دعوت از بازیکنان همیشگی در تیم ملی هم انگیزه آنها را می‌کشیم و هم آنهایی که تشنه پوشیدن لباس تیم ملی هستند!

سرمربی اسبق تیم ملی فوتبال ایران در گفت‌وگو با  ایسنا با بیان اینکه تجربه نشان داده نقد عملکرد تیم ملی چندان فایده‌ای به حال این تیم ندارد و کارلوس کی‌روش کار خودش را می‌کند، اظهار کرد: بارها انتقادهای منصفانه‌ای درباره تیم ملی داشتیم اما فایده‌ای نداشت. هم به نکات منفی این تیم اشاره کردیم و هم به نکات مثبت اما آیا تغییری در عملکرد آنها دیده‌اید؟! شک نکنید اگر سرمربی تیم ملی ایرانی بود با این بازی‌ها و انتخاب‌ها همه جوره او را به چالش می‌کشیدند. این تیم به رغم هزینه‌های سنگینی که برایش شده اما پیشرفت نکرده و سرمربی هم هر کاری دلش بخواهد می‌کند، تازه همه به او بدهکار هم می‌شوند.

وی در واکنش به اینکه مگر بازیکنانی که برای بازی با لبنان به تیم ملی دعوت شدند را برآیند خوبی از بازیکنان لیگ نمی‌دانید، تصریح کرد: به نظر من حق هر سرمربی است که بازیکنان را براساس دیدگاه‌های خودش به تیم ملی دعوت کند اما وقتی تیم نتیجه نمی‌گیرد، کسی که باید جوابگو باشد سرمربی است. ما یک لیگ 18 تیمی داریم اما بعد می‌گوییم لیگ پویا نیست و نمی‌توانیم نفرات مورد علاقه‌مان را دعوت کنیم و به دنبال بازیکنانی می‌رویم که در خاج بازی می‌کنند.

این مربی در پاسخ به این سوال که آیا لیگ ایران را با کیفیت می‌دانید، گفت: لیگ ما نسبتا خوب است هرچند صددرصد همه چیز کامل نیست اما نسبت به دوره‌ای که من سرمربی تیم ملی بودم یعنی سال 74 فوق‌العاده بهتر است. آن زمان که اصلا چنین وضعی نبود، زمین تمرین مناسب وجود نداشت، لباس کافی نبود و خیلی مواردی دیگر که قابل قیاس با وضع کنونی نیست اما با این حال آن همه نخبه به تیم ملی تحویل داده شد.

وی افزود: بازیکنان نخبه و خوب در لیگ ما کم نیستند که بخواهیم به دنبال بازیکنان دورگه باشیم. حالا زمانی بازیکنی مثل اشکان دژاگه را می‌آوریم که او جای خودش را دارد اما سایر نفراتی که دعوت می‌شوند اصلا نخبه نیستند! این بازیکنان را با هزینه‌های سنگینی به ایران می‌آوردند و بارها در اردوهای تیم ملی محک می‌زنند در حالی که صدها بازیکن مثل اینها را در فوتبال ایران داریم. مثلا بازیکنی مثل امید نظری را به عنوان نخبه می‌آورند و روی نیمکت می‌نشانند و ما تنها او را در بازی‌های غرب آسیا می‌بینیم.

مایلی‌کهن در واکنش به اینکه آیا درباره رضا قوچان‌نژاد هم همین نظر را دارید، خاطرنشان کرد: به نظرم قوچان نژاد هم یک بازیکن فوق‌العاده معمولی است. این همه نفرات خوب در لیگ‌های فوتبال ایران وجود دارند. مگر آرش افشین که هم‌پست اوست بازیکن بی‌کیفیتی است؟ چرا امثال عبدالله کرمی که هم در دفاع هم در هافبک و هم پیشانی تیم خوب بازی می‌کند و یک بازیکن فیزیکی فوق‌العاده است نباید برای انجام چنین مسابقاتی دعوت شوند؟ من این بازیکنان را به عنوان نمونه گفتم و نفرات بسیاری هم مشابه آنها هستند.

وی ادامه داد: آن وقت در شرایطی که خودشان شعار تعامل تیم ملی و باشگاه‌ها را می‌دهند اما بازیکنی که تعامل خوبی با باشگاهش ندارد به تیم ملی دعوت می‌شود! این تعامل و ارتباط مگر نباید دوسویه باشد؟ یا مثلا دروازه‌بانی که 2 سال است در تیم اروپایی‌اش درون دروازه نایستاده به تیم ملی دعوت می‌شود؟! او (علیرضا حقیقی) زمانی که در ایران بود عملکرد خوبی داشت اما 2 سال است در تیمش بازی نکرده؛ این در حالی است که دروازه‌بان‌های بسیار خوبی در لیگ بازی می‌کنند که ظاهرا دیده نمی‌شوند!

سرمربی تیم گهر لرستان اظهار کرد: با همه این حرف‌ها به نظرات سرمربی تیم ملی احترام می‌گذارم اما وقتی تیم خوب بازی نمی‌کند و نتیجه هم نمی‌گیرد، او باید نسبت به این انتقادها پاسخگو باشد. او بعد از هر بازی یکی، دو ماه به مرخصی می‌رود و وقتی هم برمی‌گردد از همه طلبکار است.

وی در واکنش به اینکه اما خیلی از کارشناسان و مربیان هم معتقدند لیگ ایران کیفیت لازم را ندارد و نظراتشان را بعد از داربی سرد و کسل‌کننده اخیر مطرح کردند و به نوعی عملکرد تیم ملی را به این موضوع ربط داده و توجیه کردند، به ایسنا گفت: همیشه می‌گویند تیم ملی متاثر از عملکرد باشگاه‌هاست اما چرا نمی‌گویید باشگاه‌ها هم متاثر از تیم ملی هستند؟! چرا از آن طرف نمی‌بینید؟ وقتی تیم ملی شاداب و جذاب بازی نمی‌کند، وقتی کار تاکتیکی جدید که هیچ حتی کار تاکتیکی نسبی هم در بازی تیم نمی‌بینیم، آیا باز هم باید طلبکارانه برخورد کرد؟!

مایلی کهن درباره صحبت‌های کی‌روش گفت: از قول کی‌روش گفته‌اند آنقدر بازی‌های ایران کسالت‌آور است که می‌تواند وسط آن برود چای و قهوه بنوشد، پس من هم باید بگویم من هم وسط بازی‌های تیم ملی چرتم می‌گیرد و بعضا با نوه‌هام بازی می‌کنم! در تیم ملی باید نخبه‌ها بازی کنند حالا اگر نخبه‌ها طبق سلایق شما این‌ها هستند، چرا تیم‌تان شاداب بازی نمی‌کند؟ در سال‌های گذشته بارها چنین داربی‌هایی را دیده و در آنها بازی هم کردم که گاهی اوقات به خاطر حساسیت‌ها، بازی‌های جذابی شاهد نبودیم چون باختن در این بازی‌ها برای تیم‌ها، مدیران و مربیان تبعات دارد اما من معتقدم داربی که هیچ حتی اگر ما لیگ هم نداشته باشیم، با وجود علاقمندان و استعدادهای پرتعدادی که در فوتبال ایران وجود دارد می‌توانیم از میان همان‌ها چندین تیم ملی را در مقاطع سنی مختلف تشکیل دهیم. بنابراین دلیل ندارد عملکرد ضعیف تیم ملی را به این موارد ربط دهیم.

وی افزود: در مسابقات غرب آسیا یکسری بازیکنان محک خوردند و بعضا خوب بودند اما در لیست اخیر تیم ملی تعداد قابل توجهی از آنها ندیدم. وقتی یکسری بازیکنان می‌دانند در هر شرایطی به تیم ملی دعوت می‌شوند، هم انگیزه در آنها کشته می‌شود و هم در بازیکنان جدیدی که تشنه پوشیدن لباس تیم ملی هستند! متاسفانه با این رویکرد درباره دعوت از بازیکنان، انگیزه در خیلی نفرات کشته شده است.

سرمربی اسبق تیم ملی در واکنش به اینکه " اتفاقا کی‌روش در صحبت‌هایش بر تشنه بودن بازیکنان برای پوشیدن لباس تیم ملی تاکید زیادی دارد و رفتارش در قبال سیدمهدی رحمتی را هم متاثر از همین نگاه عنوان کرد" به ایسنا گفت: رحمتی موضوع خاص خودش را دارد که من اصلا به آن ورود نمی‌کنم و او باید دلایل تصمیمش را خودش بگوید اما هر بازیکنی باید به پوشیدن لباس تیم ملی افتخار کند و هر موقع به تیم کشورش دعوت می‌شود از دل و جان مایه بگذارد. به هر حال نفراتی که به تیم ملی دعوت شدند را در بازی‌های قبلی دیده‌ایم و عملکردشان برای همه ثابت شده که با وضع فعلی آینده جدیدی برای این تیم نمی‌بینم.

وی در پاسخ به این سوال که یعنی به صعود تیم ملی به جام جهانی خوش‌بین نیستید، این طور پاسخ داد: مگر شما خوش‌بین هستید؟! آیا این گروهی بود که ما باید از صعود مستقیم به جام جهانی مایوس شویم؟ آن هم با این همه هزینه‌ای که برای تیم ملی انجام شده است! هرچند به نظر من مشکلی اصلی سرمربی تیم نیست، مشکل افرادی هستند که با او قرارداد بستند و همواره تحت تاثیر او بوده‌اند!

این مربی فوتبال در پاسخ به این سوال که با همه این احوال چه پیش‌بینی از بازی چهارشنبه تیم ملی برابر لبنان دارید و آیا شکست اخیر برابر این تیم می‌تواند تاثیری در شرایط این بازی داشته باشد، خاطرنشان کرد: از نظر من آن بازی به مسابقه پیش‌رو ارتباطی ندارد و هر بازی مختصات خودش را دارد اما به نظر من تیم ملی باید بهتر بازی کند تا نتیجه بگیرد.

مایلی‌کهن همچنین در پایان این گفت‌وگو در واکنش به اینکه موضع‌گیری‌تان نسبت به کدورتی که میان امیر قلعه‌نویی و اصحاب رسانه پیش آمده چیست نیز تصریح کرد: ای کاش همه ما وقتی اشتباه می‌کنیم، آن را بپذیریم. واقعیت این است که برخی از ما سعی می‌کنیم منافع ملی را کنار گذاشته و منافع فردی و صنفی را به آن ارجحیت دهیم. خیلی از همکاران رسانه‌ای شما بارها اشتباه کرده‌اند همینطور که من و همکارانم ممکن است زمانی اشتباه کنیم؛ اما هیچ وقت این طور نباید باشد. حرف حق زدن بعضی وقت‌ها گران تمام می‌شود اما همه باید به حق بودن یا نبودن آن حرف اهمیت دهیم.

وی در واکنش به اینکه اما بعضی از اصحاب رسانه نسبت به ادبیات ایشان گله‌مند شده بودند نیز به ایسنا گفت: مگر در تمام روزنامه‌های ما ادبیات درستی بکار می‌رود؟! بعضی از آنها به طور مستقیم و غیرمستقیم به افراد مختلفی توهین می‌کنند. همانطور که رسانه‌ها معتقدند مربیان باید آستانه تحمل‌شان را بالا ببرند خب خود رسانه‌ها هم بهتر است انتقادپذیر باشند. قبول دارم امثال مایلی‌کهن شهرت‌شان را از طریق همین رسانه ها بدست آوردند اما این را هم بپذیریم که توهین یا انتقاد تند درباره یک چهره معروف به مراتب تبعات گسترده‌تری نسبت به انتقاد تند از یک خبرنگار دارد.

این مربی فوتبال افزود: در کنار خیلی از خبرنگاران که شرافتمندانه کار می‌کنند اما عده‌ای هم هستند که مثلا بنده هیچ مصاحبه‌ای با آنها نکردم اما صحبت‌ها عجیب و غریبی را از من منتشر می‌کنند. نمونه‌اش همین نشست خبری بازی دیروز (یکشنبه) گهر مقابل صبا که تنها خبرنگار ایسنا حضور داشت اما در سایتی دیگر یک اظهارنظرهای غیرواقعی از خودم دیدم! پس از بازی با فجر سوالی درباره داوری پرسیده شد که گفتم صحبتی نمی‌کنم اما همانطور که بازیکنان و مربیان ممکن است اشتباه کنند، داور هم ممکن است اشتباه کند. بعد از آن دیدم صحبت‌هایی از من در یکی از رسانه‌ها منتشر شد که 180 درجه خلاف حرف‌ها من بود و عنوان شده بود که من گفتم داور با عملکردش اعصاب بازیکنان ما را خراب کرده بود و حرف‌هایی از این دست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها