این روز‌ها دنیا دارد برای پیرترین پلنگ ایرانی کوچک و کوچک‌تر می‌شود، چرا که این گربه‌سان زیبا هر لحظه واضح‌تر از قبل با گوش‌های تیزش هیاهوی شهر را می‌شنود و در تصمیم خود برای ترک خانه و محل زندگی‌اش جدی‌تر می‌شود.
کد خبر: ۵۳۷۸۲۸
خواب پیرترین پلنگ ایران را آشفته نکنید

هرچند این هیاهو برای برخی از انسان‌ها که کاملا ماشینی شده‌اند، خبر از پیشرفت دارد، اما برای دوستداران محیط زیست و حقوق حیوانات این هیاهو زنگ خطری است که باید جدی‌تر از هر زمانی به آن توجه کرد. شاید خبر نداشته باشید که قرار است جاده‌ای از میان محدوده حفاظت شده کوه بافق بگذرد و زندگی گونه‌های جانوری این منطقه را تهدید کرده و آنها را وادار به کوچ کند.

اگر بخواهیم درست به این ماجرا نگاه کنیم باید بدانیم با این راهی که ما در‌پیش گرفته‌ایم تا چند سال دیگر محل مناسب و امنی برای این جانوران باقی نمی‌گذاریم، شاید دیگر نتوانیم در خبرها بخوانیم که یک پلنگ در کشورمان چهارده سالگی خود را پشت سرگذاشته یا این‌که بدتر از این در خبرها بخوانیم نسل‌پلنگ ایرانی هم منقرض شده است.

البته نباید انکار کرد که با احداث این جاده میان‌گذر رفت‌و آمد بین روستای شیطور و دولت‌آباد راحت‌تر می‌شود یا با احداث جاده گزوئیه باری از دوش اهالی این دو آبادی برداشته می‌شود،اما اگر پای حرف‌های اهالی همین مناطق هم بنشینید، خواهید شنید که آنها دوست ندارند هیچ‌وقت محل امنی را که باعث شده پلنگ ایرانی در آن به سن‌چهارده سالگی برسد، ناامن کنند.

به اعتقاد کارشناسان محیط زیست، منطقه حفاظت شده کوه بافق محل مناسبی برای زیست پلنگ ایرانی است برای همین نباید با احداث جاده‌ای میان‌گذر شرایط زندگی را برای گونه‌های جانوری این منطقه سخت کرد.

بهتر است مسئولان با مطالعات بیشتر مسیر جایگزینی برای احداث جاده در نظر بگیرند تا کماکان محل امنی برای پیرترین پلنگ ایرانی و دیگر گربه‌سانان در کشورمان وجود داشته باشد.

مهدی آئینی - گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
سجاد
-
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
۰
۰
ای كاش به جای جاده امنیت این جانور تامین می شد
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها