گران ترین زنان ورزشکار ایرانی را بشناسید؛

میلیون تومانی ها!

دور زمانی نبود که لیگ های بانوان در رشته های مختلف ورزشی فقط بستری برای ارائه توانایی علاقه مندان به ورزش محسوب می شد و بازیکنان هیچ توقعی برای کسب درآمد بابت حضور در این لیگ ها نداشتند .
کد خبر: ۵۳۷۵۱۹
میلیون تومانی ها!

جام جم-  دور زمانی نبود که لیگ های بانوان در رشته های مختلف ورزشی فقط بستری برای ارائه توانایی علاقه مندان به ورزش محسوب می شد و بازیکنان هیچ توقعی برای کسب درآمد بابت حضور در این لیگ ها نداشتند اما گذشت زمان که با سروسامان گرفتن  نسبی برخی از این لیگ ها همراه بود ورق را برگرداند و زنان ورزشکار را صاحب حق حقوق کرد. البته میزان مبلغ قرار دادی که با بازیکنان زن شاغل در لیگ های هندبال، بسکتبال ، فوتبال ، فوتسال و والیبال بسته می شد بسیار ناچیز  و غیر قابل ذکر بود اما این شرایط هم با گذشت زمان و ساختار یافتن لیگ ها تغییر کرد. ورزشکاران زن اکنون و در این مقطع بیشتر از هر زمانی بابت حضور در لیگ و رقابتهای کشوری دستمزد دریافت و قرار دادهای قابل توجه منعقد می کنند ولی در این میان بازیکنان زن شاغل در لیگ های بسکتبال ، والیبال، هندبال، فوتبال و فوتسال وضعیت بهتری دارند و پول های کلان تری به جیب می زنند ، البته میزان دستمزدهای پرداخت شده به بازیکنان زن به هیچ عنوان قابل مقایسه با چیزی نیست که بازیکنان مرد دریافت می کنند . شاید این موضوع که چه کسانی گران ترین ورزشکاران زن کشور هستند جالب باشد.
تینا، گران ترین ورزشکار زن
تینا ادنا عیساییان بازیکن کاملا شناخته شده ای در بسکتبال بانوان است . او را بیشتربه واسطه  بازی های درخشان و البته حاشیه های گاه وبی گاهش می شناسند اما شاید کسی نداند او نه فقط در بسکتبال بانوان که در کل ورزش بانوان ایران گران قیمت ترین ورزشکار زن محسوب می شود . تینا که در باشگاه دانشگاه آزاد  بازی می کند سال گذشته 30 میلیون بابت بازی در لیگ دریافت کرد که بنابر گفته دبیر فدارسیون بسکتبال در امور بانوان این مبلغ  برای فصل جدید افزایش یافته است. او امسال حدود  40 میلیون تومان از دانشگاه آزاد   گرفته است تا یک فصل دیگر برای این تیم به میدان برود. 40 میلیون تومان در لیگ برتر بسکتبال مردان رقم خنده دار و غیر قابل قبولی برای بازیکنان است اما همین رقم به ظاهر ناچیز تینا ادنا عیسائیان را مبدل به گران ترین ورزشکار زن ایرانی کرده است. البته تینا تنها بازیکن گران قیمت بسکتبال بانوان نیست ، بازیکنان دیگری هستند که درآمدهای نسبتا خوبی در لیگ دارند اما مبلغ قرار داد آنها به پای چیزی که عیساییان گرفته است نمی رسد. دانشگاه آزاد بیشترین بازیکنان گران قیمت بسکتبال بانوان را در ترکیب خود دارد ،  بازیکنانی به نام ناره اردشیان ، آیلین آرتونیان، معصومه اسماعیلی و سپیده جعفری که هر کدام برای یک فصل بازی کردن چیزی در حدود بیست میلیون تومان دریافت کرده اند. سارا صادق و گلاره کاکاوند ، ملی پوشان تیم گاز تهران نیز دیگر بازیکنان بیست میلیون تومانی بسکتبال بانوان هستند. قزوینی ها نیز به بازیکنان خود خوب پول می دهند، سعیده علی که فصل گذشته به عنوان بهترین بازیکن لیگ انتخاب شد 19 میلیون دریافت کرده است یعنی همانقدر که دو ستاره دیگر این تیم یعنی آرمینه پطروس و آزاده زمان پور گرفته اند.
میلیونرهای پشت تور
والیبالیستها پس از بسکتبالیستها به عنوان  گران قیمت ترین ورزشکاران زن ایرانی شناخته می شوند. بازیکنان گران قیمت والیبال بانوان از اصفهان می آیند ؛جایی که دو باشگاه گیتی پسند و ذوب آهن فعالیتی چشمگیر در والیبال بانوان دارند و همیشه نیز به عنوان مدعیان قهرمانی لیگ برتر والیبال زنان شناخته می شوند. شبنم علیخانی ستاره ملی پوش تیم گیتی پسند اصفهان گران قیمت ترین بازیکن والیبال بانوان است، او برای یک فصل بازی کردن کمتر از 17 میلیون تومان نمی گیرد. پوران زارع دیگر بازیکن شناخته شده اصفهانی نیز حدود 16 میلیون تومان دریافت کرده است. اما دیگر گران قیمت والیبال بانوان یک بازیکن تهرانی است، بازیکنی به نام فرنوش شیخی که در تیم ملی والیبال بانوان هم عضویت دارد. فرنوش شیخی که قرار است درلیگ فصل جدید همانند فصول گذشته برای گاز تهران به میدان برود برای یک فصل 14 میلیون تومان می گیرد. مائده برهانی ، شکوفه صفری، زهرا واحدی و مونا خواجه کلایی از دیگر بازیکنان گران قیمت والیبال بانوان محسوب می شوند.
پدیده گران قیمت
در فوتبال بانوان مریم رحیمی گران قیمت ترین بازیکن شناخته می شود . این پدیده بزرگ فوتبال بانوان که سال گذشته در لیگ برتر برای سرخپوشان گرگان به میدان می رفت در فصل نقل و انتقالات فوتبال بانوان با عقد قراردادی به ارزش 13 میلیون تومان به شهرداری بم پیوست، تیمی که با بهره گیری از یک حامی مالی قابل توجه بازیکنان دیگری را هم با ارقامی که در فوتبال بانوان قابل توجه محسوب می شود به خدمت گرفت. در رابطه با مبلغ قرار داد رحیمی 19 ساله هنوز اطمینان زیادی وجود ندارد چرا که گفته می شود که او بیش از 13 میلیون تومان از بمی ها گرفته است. فاطمه ارژنگی و کوهستان خسروی ، دیگر ملی پوشان تیم شهرداری بم هر کدام  بیش از11 میلیون تومان گرفته اند. زمرد سلیمانی دروازه بان سابق تیم ملی فوتبال بانوان نیز در این فصل با قراردادی به مبلغ 11 میلیون تومان به ملوان بندرانزلی پیوست تا در زمره بازیکنانی قرار بگیرد که بیش از ده میلیون تومان دریافت می کند. در میان باشگاه های لیگ برتری علاوه بر ملوان بندر انزلی و شهرداری بم ، تیم های فولاد نورد سیرجان و سرخپوشان گرگان نیز قراردادهایی در حدود 10 میلیون تومان با بازیکنان منعقد می کنند که اتفاقی بی سابقه در فوتبال بانوان است.
11 میلیون برای بهترین های فوتسال
فوتسالی ها هرگز به اندازه بازیکنان فوتبال پول نگرفته اند اما دو سالی می شود که میزان مبلغ آنها هم افزایش یافته است. نیلوفر اردلان، فهیمه زارعی و فرشته کریمی که فصل گذشته برای فرهنگ ایثار ایرانیان در لیگ برتر فوتسال بانوان به میدان رفتند به همراه بهناز خیاط دروازه بان شماره یک تیم ملی هر کدام 11 میلیون تومان بابت یک فصل دریافت کرده اند تا فعلا گران قیمت ترین فوتسالی های بانوان باشند. فاطمه اعتدادی خانم گل رقابتهای لیگ برتر فوتسال بانوان نیز در همین حدود با کاسپین قزوین قرارداد می بندد. البته نیلوفر  اردلان میتوانست نه تنها گران قیمت ترین بازیکن فوتسال و فوتبال بانوان باشد بلکه عنوان گران قیمت ترین ورزشکار زن تاریخ ورزش ایران رابه خود اختصاص بدهد چرا که سه سال پیش او در آستانه امضای قراردادی 150 میلیون تومانی با یک تیم اماراتی قرار داشت که بنا به دلایلی این اتفاق نیفتاد.
ستاره های دوازده میلیونی هندبال
در هندبال دو بازیکن ملی پوش عنوان گران قیمت ترین بازیکنان را به خود اختصاص داده اند، بازیکنانی به نام نجمه مرادی و  زهرا تقی یار که فصل گذشته هر کدام بابت قراردادی که با ذوب آهن بستند 12 میلیون تومان گرفتند اما در این فصل به ثامن الحجج سبزوار پیوستند تا حتی بیشتر از فصل گذشته پول بگیرند.  این دو بازیکن ملی پوش دو میلیون تومان بیشتر از سال گذشته دریافت کرده اند. خدیجه قانع و شیما زارع دیگر بازیکنانی هستند که بعد از مرادی و تقی یار خوب پول می گیرند. قانع و زارع پیش از آغاز فصل جدید رقابتهای لیگ برتر هندبال بانوان با تیم شیراز قرار دادی به ارزش 12 میلیون تومان منعقد کردند. میزان مبلغ قراردادهای منعقد شده در لیگ برتر هندبال بانوان هر سال در مقایسه با سال گذشته افزایش می یابد ، یعنی همان اتفاقی که در بسکتبال افتاده است تا بازیکنان با امیدواری بیشتری به آینده نگاه کنند. با وجود اینکه فوتبال رشته پرطرفدارتر و شناخته شده تری در میان بانوان است اما این بازیکنان هندبال هستند که درآمد بیشتری دارند.
با ارزش ترین راکت به دست ها
تنیس ورزش کم درآمد و حتی بدون درآمدی برای ورزشکاران این رشته محسوب می شود اما با این وجود برخی از تنیسورها درآمد خوبی بابت تنها دو هفته بازی کردن  در لیگ دارند. مدونا نجاریان و غزاله ترکمن ،ملی پوشان تیم ملی تنیس بانوان، در لیگ برتر اخیر تنیس بانوان که حدود دو ماه پیش برگزار شد به عنوان گران قیمت ترین تنیسورهای زن ایرانی شناخته شدند. غزاله و مدونا به ترتیب با تیم های گاز تهران و پردازشگران الکترونیک ارومیه قرارداد امضاء کردند که ارزش مبلغ هر کدام 6 میلیون تومان بود تا با ارزش ترین راکت به دست های زن ایرانی لقب بگیرند. ترکمن و نجاریان با 6 میلیون تومان به عنوان گران قیمت ترین تنیسورهای زن ایرانی شناخته می شوند که همتایان خارجی شان گران ترین ورزشکاران زن جهان هستند. ماریا شاراپووا ، سرنا ویلیامز و ونوس ویلیامز که هر سه برترین تنیسورهای زنان جهان هستند سالانه 24، 20 و 15 میلیون دلار درآمد دارند!
در آرزوی صد میلیون تومان
میزان مبلغ قرارداد ورزشکاران زن ایرانی در هیچ رشته ای به صد میلیون تومان نرسیده است اما با توجه به افزایش سالانه میزان مبلغ قراردادهای منعقد شده ، ورزشکاران زن می توانند امیدوار باشند که چنین اتفاقی در آینده ای نزدیک بیفتد. یکی دیگر از نکات برجسته ای که در رابطه با میزان مبلغ قرارداد ورزشکاران زن به چشم می آید این است که کمتر بازیکنی به خاطر میزان توانایی هایش پول می گیرد، به عبارتی دیگر اگر تیمی از یک حامی مالی قدرتمند بهره مند باشد بازیکنان ، صرف نظر از اینکه چقدر توانایی فنی دارند، بسیار منتفع می شوند . در ورزش بانوان به ندرت اتفاق می افتد که یک ورزشکار بر  اساس میزان توانایی فنی اش کسب درآمد کند البته استثناهایی هم وجود دارند، استثناهایی همانند تینا ادنا عیساییان در بسکتبال و یا مریم رحیمی در فوتبال.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
farnia
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
۱
۰
جای تاسف فقط
هدی
-
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
۰
۱
بعد میگن زن و مرد تو ایران با هم برابرن...

نیازمندی ها