دامغانی هم به کادر فنی اضافه می شود؛

تیم ملی والیبال نوجوانان در راه ایتالیا

رواج رشته های خطرناک و هیجان آور دربین دختران؛

دخترانی از جنس خطر

ورزش فقط به چند رشته خاص محدود نیست ، تنها فوتبال ، بدمینتون ، پینگ پنگ ، والیبال و.... نیستند که ورزش محسوب می شوند.
کد خبر: ۵۳۶۶۹۲
دخترانی از جنس خطر


جام جم/ ورزش فقط به چند رشته خاص محدود نیست ، تنها فوتبال ، بدمینتون ، پینگ پنگ ، والیبال و.... نیستند که ورزش محسوب می شوند. رشته هایی وجود دارند که اساس کار آنها  ریسک بسیار بالایی است که گاهی اوقات جان افراد را به خطر می اندازد با این وجود باز هم  در زمره رشته های ورزشی قرار می گیرند هر چند  طرفداران چندانی ندارند. برخی از این رشته های پرخطر برای عامه مردم شناخته شده هستند اما دسته دیگری از این ورزش های هیجان آور و لبریز از خطر و ترس هنوز بکر، دست نخورده و ناشناخته به شمار می آیند . سقوط آزاد (sky dive   ) ، موتور کراس، پارکور، صخره نوردی و اتومبیل رانی از خطرناک ترین رشته های ورزشی محسوب می شوند ، ورزش هایی که تلفیقی از هیجان ، ترس و ریسک هستند. برخی از این ورزش ها حتی با جان افراد نیز سرو کار دارند . در حال انجام دادن برخی از این رشته های پر خطر یک لحظه غفلت ، یک خطای کوچک و یا  نادیده گرفتن یک اصل به ظاهر جزئی می تواند به قیمت بسیار گزافی تمام شود، قیمتی معادل جان انسان. با وجود ریسک بسیار بالایی که این رشته های پرخطر در تمام ابعاد خود دارند مورد علاقه شدید افرادی هستند که عاشق هیجان و خطرند. رشته های پرخطر بیشتر درمیان مردان تعمیم یافته اند اما در این میان دخترانی هستند که با روی آوردن به این رشته های پرخطر خود و جانشان را در دایره ای متشکل از هیجان ، ترس ، خطر ، تنوع و البته مرگ قرار داده اند.  این دختران خطر گاهی اوقات از خطرناک ترین وناهموار ترین صخره ها بالا می روند، گاهی اوقات سوار بر موتور به انجام حرکات پر خطر مختص موتور سواری رو می آوردند ، گاهی نیز سوار بر اتومبیل های مسابقه با سرعتی جنون آوربه رقابت با رقیبان مرد خود می پردازند، تعداد دیگری از این دختران عشق خطر و هیجان نیز به پارکور روی می آوردند، رشته پرتحرک و البته بسیار خطرناکی که یک خطا در آن می تواند آسیب های بسیار جدی به بدن افراد بزند. این دختران خطر در ورزش ایران کم نیستند، تعدادی از آنها حتی به طورهمزمان در چند رشته پر خطر فعالیت می کنند.
اوج لذت در ارتفاع 4000 متری
فاطمه اکرمی تنها 18 سال دارد اما چهره خاص و عجیبی در ورزش ایران است. او که بیش از 13 سال است در رشته ژیمناستیک فعالیت می کند به رشته ای روی آورده که  چیزی جز خطر نیست ، خطری  توام با لذت و هیجانی بی مانند. سقوط آزاد (sky dive) رشته ای است که اکرمی بیش از یک سال است در آن فعالیت می کند و خودش ادعا می کند تنها فردی در ایران است که لیسانس آن را دریافت کرده است. سقوط  آزاد به معنای پریدن تکاوران از هواپیما آن هم در ارتفاع 4000 متری است . اکرمی در دو دوره آموزشی مربوط به این رشته پرخطر در بهترین آکادمی سقوط آزاد جهان که  در امارات قرار دارد شرکت کرده و موفق به کسب لیسانس این رشته شده است. اما اکرمی که با خطر و هیجان عجین شده است تنها در سقوط آزاد فعالیت نمی کند ، او در رشته بسیار پرتحرک و پر خطر دیگری که چندان توصیه شده نیست فعالیت می کند ، رشته ای به نام پارکور. در پارکور که شامل حرکات پیچیده ، سریع و هوشمندانه ای است اگر در حال انجام حرکات خطایی کوچک صورت بگیرد ممکن است ورزشکار با سر، ستون مهره ها و یا سایر اندام های حساس و آسیب پذیر بدن بر روی زمین سقوط کند که در این صورت عواقب خطرناکی در انتظار ورزشکار است.اکرمی که سابقه حضور در تیم ملی ژیمناستیک بانوان را نیز دارد رشته سومی را هم برای خود انتخاب کرده است که این رشته هم سراسر هیجان است ، رشته ای به نام بانگی جامپینگ (bungee jumping  ). پس از سقوط آزاد و پارکور برای اکرمی هیچ چیز لذت بخش تر از این نیست که از ارتفاع چند صد متری تنها با کش قطوری که به پاهایش بسته شده به پایین بپرد.
پارکوریست های حرفه ای
از راه اندازی رسمی رشته پارکور در ایران چند سالی بیشتر نمی گذرد ، این رشته در سال 86 به صورت رسمی راه اندازی شد و در این 5 سال جمعیت زیادی را به سمت خود جذب کرده است. این رشته فوق العاده پرخطر و ریسک پذیر دخترانی فعالیت می کنند که از ابتدای راه اندازی این رشته فعالیت خود را آغاز کرده اند. شیوا  طاهریان مقدم از 5 سال گذشته تا امروز حضوری فعال و چشمگیر در پارکور دارد یکی از حرفه ای ترین  های پارکور ایران به شمار می رود. مهارت طاهریان مقدم در پارکور بیشتر به حرکات سریع او مربوط می شود که این حرکات سریع او را به یکی از حرفه ای ترین های پارکور ایران تبدیل کرده است. با وجود آنکه پارکور خود به تنهایی و به اندازه کافی رشته پرخطری است طاهریان مقدم نیز با ایجاد خلاقیت هایی جدید وا ضافه کردن حرکاتی جدید و بر شدت خطر آن می افزاید اما انس او با این رشته پرهیجان و خطرناک باعث شده است این خطرات را نادیده بگیرد. نیلوفر مقدم نیز از دیگر پارکوریست های ریسک پذیر ایران است البته پارکور تنها محدود به چند نام نیست. مقدم و طاهریان تنها نمونه ای از دخترانی هستند که به پارکور خطرناک روی آورده اند و روز به روز بر تعدادشان هم افزوده می شود.
موتور سواران خلاق
در ایران دختران زیادی به  رشته موتور کراس روی آورده اند اما شاید نورا نراقی که علاوه بر شرکت در مسابقات به انجام حرکات نمایشی با موتور علاقه زیادی دارد چیز دیگری باشد . نورا نراقی از خانواده ای به ورزش ایران معرفی شده است که همه موتور سوار هستند از پدر وبرادر گرفته تا خود نورا که از بهترین موتور سواران ایران است. بهاره پارسا دیگر موتور سواری است که از 3 سال پیش موتور سواری را آغاز کرده و اکنون نیز از بهترین های ایران به شمار می آید. پارسا نیز همانند نراقی علاقه زیادی دارد تا در رشته ای که به اندازه کافی پرخطر هست دست به خلاقیت بزند و حرکات نمایشی اجرا کند.
در آستانه سقوط  و مرگ
مریم کافی نیز با خطر انس گرفته است. او نیز از معدود ورزشکارانی به شمار می رود  که به طور همزمان در چند رشته پرخطر فعالیت می کند.او 7 سال است که پاراگلایدر کار می کند، سه سال است که غواصی می کند که  یک بار در حین غواصی تا مرز غرق شدن پیش رفت و از همه مهم تر همانند فاطمه اکرمی به سقوط آزاد روی آورده است تا دومین دختری باشد که در این رشته پرخطر فعالیت می کند. صبورا فاضلی و هلیا علیزاده  نیز از دیگر حرفه ای های پاراگلایدر ایران هستند و البته مژده غفوری که یک بار در حین پاراگلایدر سواری دچار سانحه شد و تا آستانه مرگ و سقوط پیش رفت اما همچنان بدون ترس به فعالیت در رشته مورد علاقه اش ادامه می دهد.
اقبال عمومی به رشته های پرخطر
در شرایطی که ورزش بانوان حتی در رشته های متعارف ، پایه و شناخته شده دچار مشکلاتی فراوانی است رو آوردن دختران ماجراجو به رشته هایی پرخطری همانند پارکور، موتورسواری و پاراگلایدر روز به روز در حال افزایش است. این دختران  گاهی در آسمان و در ارتفاع 4000 متری ، گاهی در قعر آب های عمیق و در لباس غواصی ، گاهی اوقات در صخره های ناهموار و یا  گاهی اوقات بر روی ترک موتور و در هنگام حرکات خطرناک نمایشی با خطر و حتی مرگ چشم در چشم شده اند اما نمی ترسند چرا که برای آنها هیچ چیز مهم تر از تجربه هیجان و اوج لذت نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها