رکود شدید و بی سابقه در یک رشته پرمخاطره؛

اتومبیرانان در جاده ای پر از دست انداز

عدم اعمال قوانین مرتبط با تفکیک جنسیتی در رشته اتومبیلرانی درسالهای گذشته باعث شد اتومبیرانان زن به پیشرفت قابل توجهی در کار خود دست یابند /جام جم
کد خبر: ۵۳۶۶۷۴


عدم اعمال قوانین مرتبط با تفکیک جنسیتی در رشته اتومبیلرانی  درسالهای گذشته باعث شد تا با شکل گیری یک رقابت سنگین و فشرده در جریان رقابتهایی که با حضور توامان شرکت کنندگان مرد و زن برگزار می شد اتومبیرانان زن به پیشرفت قابل توجهی در کار خود دست یابند و حتی اعتماد به نفس بیشتری هم  به هم دست بیاورند. در یک مقطع زمانی زنان اتومبیلران آنقدر درکار خود پیشرفت کرده بودند که در رقابتهای مختلف رالی و سرعت گاهی بالاتر از شرکت کنندگان مرد قرار می گرفتند و در این عرصه پرمخاطره یکه تازی می کردند . لاله صدیق و زهره وطن خواه سرآمد اتومبیلرانانی بودند که عنوان های قهرمانی متعددی در طول سال به دست آوردند ، اما اکنون اولی فروغ چندانی ندارد و دومی نیز از عرصه رقابتهای اتومبیلرانی کنار کشیده است. هزینه های میلیونی که البته برای رقابتهای برون مرزی به مرز میلیاردی می رسد رقابتهای کشوری و بین المللی را کم رونق کرده است. مشکلات فراوان باعث شده است تا اتومبیلرانان در جاده ای پر از دست انداز  قرار بگیرند و رکودی شدید و بی سابقه را تجربه کنند.
سقوط آزاد اتومبیلرانان
   ورزش بانوان در ایران هرگز روند ثابتی نداشته است و همین قانون نانوشته باعث شد تا سقوط آزاد اتومبیلرانان زن آغاز شود . این جریان از سه سال پیش شروع  شد و تا امروز ادامه دارد. مواردی همانند گران شدن تجهیزات اتومبیرانی و بنزین، هزینه های سرسام آور استخدام مربی و اعزام به رقابتهای برون مرزی ، کاهش تعداد حامیان مالی در اتومبیلرانی و .... باعث شدند تا زنان اتومبیلران بر روی یک سراشیبی تند قرار بگیرند و کمتر امکان حضور در رقابتهای کشوری را پیدا کنند، البته این شرایط نامطلوب برای مردان اتومبیلران نیز وجود دارد اما به نظر می رسد این مشکلات برای زنان بیشتر است.  به وجود آمدن موانع و مشکلات فراوان بر سر راه زنان اتومبیرانان باعث شد تا قهرمانان سابق این رشته یکی پس از دیگری با رقابتهای اتومبیلرانی خداحافظی کنند، اتفاق نامطلوبی که همچنان ادامه دارد.
وطن خواه: قهرمانان دلسرد شدند
   زهره وطن‌خواه نخستین ایرانی است که در مسابقات مهم اتومبیل‌رانی جهان موفق به کسب موفقیت‌های شده است .از موفقپت های بزرگ او می توان به مقام سوم قهرمانی اروپا و مقام چهارم قهرمانی جهان در کلاس 2000 سی سی اشاره کرد.این  قهرمان سابق اتومبیل رانی با اشاره به فروکش کردن تب اتومبیلرانی بین رانندگان زن به جام جم گفت: اوضاع اتومبیلرانی از وقتی به هم ریخت که بنزین گران شد. بعد از آن مشکلات بسیار زیادی دیگری به وجود آمد که به تدریج قهرمانان را یکی پس از دیگری دلسرد کرد. ما قهرمانان مطرحی در اتومبیلرانی داشتیم که با توجه به محدودیت های به وجود آمده کنار کشیدند.
وی که هم اکنون به مربیگری در اتومبیلرانی مشغول است افزود: اتومبیلرانی در دوران رکورد خود به سر می برد. بر خلاف سال های گذشته امسال هیچ مسابقه ای مختص رالی سواران برگزار نشد و تعداد رقابت های برگزار شده در رشته سرعت به دو رسید که به هیچ عنوان قابل قیاس با سال های گذشته نیست.
مربی کنونی اتومبیلرانان زن با بیان اینکه تعداد رانندگان زن رشته سرعت در ایران کم است افزود: خانمهایی که به صورت فعال دراین رشته وجود دارند زیاد نیستند و به همین خاطر  از فدراسیون تقاضا دارم  که ضوابط را به گونه ای تنظیم نماید که علا قه مندان بیشتری جذب این رشته ورزشی شوند.


   قهرمان سابق اتومبیلرانی ایران که در تلاش برای راه اندازی رقابتهای با عنوان قهرمان قهرمانان درایران است عنوان داشت: فقدان پیست استاندارد نیز در دسته مشکلاتی قرار می گیرد که همیشه برای همه اتومبیلرانان وجود داشته است. پیست آسفالت و خاکی هر دو نیاز رشته اتومبیلرانی است اما در حال حاضر برنامه ای برای رفع این نیاز بزرگ وجود ندارد.
   وطن خواه تصریح کرد: اتومبیلرانی ایران قهرمانان و رانندگان بسیار با انگیزه ای دارد. ما از لحاظ فنی ، مکانیکی و نوع اتومبیل مشکلی نداریم اما در طرف دیگر کمبود شدید بودجه قرار دارد که عرصه را به تمام اتومبیلرانان تنگ کرده است.
   این اتومبیلران مطرح خاطر نشان کرد: مدت زمان زیادی است که حضور پررنگی در رقابتهای کشوری ندارم، در واقع مشکلات موجود دراتومبیرانی من را از عرصه رقابتهای کشوری دور کرده است اما هنوز خداحافظی نکرده ام و منتظر فرصتی برای بازگشت به صحنه رقابتها هستم.
   وی با اشاره به هزینه های بسیارسنگین شرکت کردن در رقابتهای بین المللی گفت: من به دنبال پیدا کردن یک حامی مالی قدرتمند هستم تا با کمک آن بتوانم در رقابتهای بین المللی جاکارتای اندونزی شرکت کنم. حضور در این رقابتها حدود 4 میلیارد هزینه در بر دارد که هرگز از عهده من بر نمی آید.
        وطن خواه خاطر نشان کرد: آنقدر اوضاع اتومبیلرانی در ایران راکد شده است که شخصا قصد دارم با کمک یکی از مربیان سابقم برای راه اندازی یک دوره رقابتهای قهرمان قهرمانان ایران اقدام کنیم.این رقابتها در هر دو بخش رالی و سرعت برگزار می شود و پای بسیاری از اتومبیلرانانی که اکنون کنار کشیده اند را دوباره به عرصه رقابتها باز خواهد کرد. برگزاری رقابتهایی از این دست باعث می شود تا انگیزه از دست رفته اتومبیلرانان برگردد.
   زهره وطن خواه در پایان گفت: برای اینکه اتومبیلرانی در مسیر درست خود قرار بگیرد مدیران مرتبط با این موضوع باید تلاش بیشتری از خود نشان بدهند تا اتومبیلرانی جان تازه ای بگیرد و تعداد قهرمانان نیز افزایش یابد.
 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها