از اواسط آذرماه امسال پخش برنامه زنده ـ ترکیبی صبحگاهی «سبد» (به ‌تهیه‌کنندگی محمد صوفی و منصور ضابطیان) از شبکه بازار آغاز شد.
کد خبر: ۵۳۶۴۸۰
برنامه‌ای برای افزایش معلومات اقتصادی

این برنامه هر هفته از شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9 تا 10 و 30 دقیقه به صورت زنده روی آنتن می‌رود و ساعت 16 و 30 دقیقه عصر و 23 هر شب تکرار می‌شود و روزهای پنجشنبه هم گلچین برنامه‌ای را که در طول هفته پخش شده، خواهیم دید.

به منظور آشنایی بیشتر و معرفی محورهای برنامه سبد، هفته گذشته در یکی از روزهای پایانی دی ماه، به استودیوی پخش رفتم و با برخی از عوامل برنامه سبد همصحبت شدم.

اقتصاد با زبان ساده

محمد صوفی، تهیه‌کننده برنامه سبد می‌گوید: بحث مخاطب‌شناسی در تهیه این قبیل برنامه‌ها اهمیتی ویژه دارد، زیرا شناسایی ذائقه و سلیقه مخاطب و تلاش برای درگیر کردن آنها در روند برنامه‌سازی و ایجاد حس اعتماد در مخاطبان در کنار فاکتورهایی همچون محتوا، جذابیت، تنوع و ارائه مولفه‌های زندگی سالم از مهم‌ترین ویژگی‌های هر برنامه‌ای است که بویژه در برنامه‌های صبحگاهی (که درآمیخته با تلاش، پویایی و شادابی است) به چشم می‌آید.

مبنای برنامه‌های صبحگاهی رسانه ایجاد نشاط و شادابی در مخاطب است، اما لازم است این شادی همراه با ارائه نکات آموزشی و کاربردی به صورت غیرمستقیم برای دستیابی به یک زندگی خوب و سالم نیز راهکار ارائه دهد.

صوفی در ادامه می‌افزاید: در برنامه صبحگاهی سبد سعی می‌کنیم به رویکردهای اقتصادی جامعه نگاه جدیدی داشته باشیم و با زبانی ساده در فضایی شاد و تعاملی با کمک کارشناسان برنامه در مورد مسائل اقتصادی صحبت شود. در واقع خانواده‌ها به زبان ساده با مقوله‌های اقتصادی همچون سرمایه‌گذاری، خرید و فروش، صرفه‌جویی و راهکارهایی برای استفاده بهینه از امکانات موجود اقتصادی و این‌که چطور با مسائل و مشکلات اقتصادی مواجه شوند، گفت‌وگو کنیم. در ضمن از طریق برنامه سبد، خانواده‌های ایرانی را با محصولات ایرانی و شرایط اقتصادی کشور نیز آشنا می‌کنیم.

وی تاکید دارد طی همین مدت کوتاه که از زمان پخش برنامه می‌گذرد، روند برنامه رو به رشد است و شیب صعودی خوبی دارد، زیرا مخاطبان برنامه مشارکت خوبی با برنامه دارند و دغدغه‌های اقتصادی خود را در قالب سوال با برنامه در میان می‌گذارند که این موضوع به تیم برنامه‌ساز برنامه سبد کمک چشمگیری می‌کند.

برای نمونه از زمانی که بحث اجناس دست دوم را در برنامه عنوان کردیم، از سراسر کشور خانواده‌ها تماس می‌گیرند و کالای خود را معرفی می‌کنند تا در صورت نیاز در اختیار مراکز عام‌المنفعه قرار گیرد. در این مورد، برنامه سبد در حد توان یک برنامه تلویزیونی کار می‌کند و امیدواریم در آینده دستگاه‌ها و نهادهای ذی‌ربط با برنامه همکاری کنند.

برنامه سبد، شامل بخش‌های مختلفی است. برای نمونه در بخش کف بازار در مورد یکی از محصولات و کالاهایی که خانواده‌ها خیلی با آن در ارتباط هستند، بحث و گفت‌وگو می‌شود که هفته گذشته در مورد سوسیس و کالباس، موافقان و مخالفان این ماده غذایی نظرات خود را ابراز داشتند و از نظر اقتصادی درباره مزایا و مضرات آن صحبت شد. در بخش فرهنگ و هنر از منظر اقتصادی به حوزه سینما، تئاتر و کتاب نگاه می‌شود.

تاریخچه بازار ایران، آشنایی با انواع بیمه، حقوق شهروندان به‌عنوان خریدار و فروشنده، کودک و اقتصاد، قرآن پژوهی در زمینه اقتصادی، اعتیاد به خرید از جمله موارد دیگری است که به‌عنوان اتفاقات اقتصادی روز کشور در برنامه سبد پرداخته می‌شود.

برای مثال در زمینه مسائل ورزشی براساس شرایطی که مناسب برنامه سبد باشد با کمک کارشناس ورزشی برنامه درباره المان‌ها و فاکتورهای اقتصادی ـ ورزشی اطلاعاتی داده می‌شود.

صوفی در پایان به این نکته اشاره داشت که هم‌اکنون ما در آغاز راه هستیم، ولی برای هر چه بهتر شدن و
به روز بودن برنامه، عوامل برنامه سبد می‌کوشند کاری جدید و دیدنی در قالب مجله‌ای تصویری از شبکه بازار روی آنتن برود.

به همین منظور همواره با کمک گروه برنامه‌ساز برنامه سبد تلاش می‌کنیم به دور از مباحث پیچیده اقتصادی از لحاظ محتوایی برنامه حرفی برای گفتن داشته باشد.

اقتصاد و خانواده

منصور ضابطیان دیگر تهیه‌کننده برنامه سبد درخصوص ماهیت این برنامه می‌گوید: برنامه سبد ترکیبی از اجرای زنده استودیویی، مستند، گزارش، کلیپ و میان برنامه‌های تولیدی است. موضوع و محور اصلی این برنامه مسائل اقتصادی است، در این برنامه به مباحث اقتصادی خانواده از جنبه و دریچه‌ای متفاوت نگاه می‌شود. مجموعه‌ای از اطلاعات در مورد خرید، پس‌انداز و مسائلی از این دست در قالب برنامه‌ای اقتصادی به مردم ارائه می‌شود، اما در برنامه سبد خبری از مباحث تخصصی و تحلیل اقتصادی نیست، چون فضای برنامه تجاری نیست، بلکه خانوادگی است و در آن،
در مورد راهکارهای مناسب برای پایین‌ آوردن هزینه‌های زندگی با حضور کارشناسان مختلف اقتصادی بحث می‌شود و چون برنامه دارای بخش‌های گوناگونی است، هر قشری با توجه به سلیقه و نیازهای خود می‌تواند از این برنامه اطلاعات اقتصادی کسب کند.

ضابطیان معتقد است هر کجا برنامه خوبی ساخته شود، مخاطب آن را می‌بیند و اگر برنامه سبد از لحاظ ساختار و محتوا بتواند نیازها و سلیقه مخاطب را تامین کند و ارتباط دوسویه‌ای بین برنامه و مخاطبان ایجاد شود، برنامه دیده می‌شود، اما به گفته ضابطیان، ساخت برنامه خوب و باکیفیت، علاوه بر خلاقیت، ایده‌پردازی و تیم کاری کوشا، نیاز به اعتبار مالی خوب هم دارد که متاسفانه هم‌اکنون با مشکل مالی مواجه شده‌ایم و امیدوارم این مشکل بزودی برطرف شود.

تربیت اقتصادی

مجری ـ کارشناس بخش کودک و اقتصاد برنامه سبد، الهه رضایی مجری کودک و نوجوان دیروز تلویزیون است. او در مورد بخش کودک و اقتصاد که یکی از بخش‌های برنامه سبد در روزهای چهارشنبه است، می‌گوید: در این برنامه با کمک کارشناسان در مورد تربیت اقتصادی صحبت می‌کنیم و این‌که چگونه می‌توان با بچه‌ها در زمینه اقتصادی وارد گفت‌وگو شد برای مثال، همین که بچه‌ها مراقب وسایل شخصی خود هستند تا گم نشود به اقتصاد خانواده کمک می‌کنند. بچه‌ها قرار است در آینده مهارت‌های اقتصادی کسب کنند و تفکر اقتصادی داشته باشند. پس لازم است بیاموزند که چگونه هزینه‌ها و درآمدهای زندگی خود را تنظیم کنند.

در برنامه سبد، راهکارهای آموزش اقتصادی را مطرح می‌کنیم تا اعضای خانواده از با هم بودن و در کنار هم بودن لذت ببرند. برای مثال اگر از سن پایین همراه با بازی کردن به بچه‌ها آموزش داده شود که برای تهیه برخی از وسایل مورد نیاز خود، پول پس‌انداز کنند و خانواده‌ها نیز در قبال کارهای خوبی که بچه‌ها انجام می‌دهند، آنها را تشویق کنند و برای خرید وسیله مورد نیاز آنها قدری کمکشان کنند، دیگر قدر امکاناتی را که در اختیار آنها قرار می‌گیرد بیشتر می‌دانند.

در ضمن در بحث تربیتی، باج دادن با تشویق کردن فرق دارد. گاهی خانواده‌ها به ‌جای فراهم کردن امکانات مناسب به فرزندان خود باج می‌دهند. توجه به همین مسائل ریز و کوچک باعث می‌شود بچه‌ها در آینده مسئولیت‌پذیر بار بیایند.

سرمایه‌گذاری فرهنگی

احسان کرمی، مجری ثابت هر روز برنامه سبد که شاهد اجراهای متفاوتی در رادیو و تلویزیون از او هستیم، این بار مجری برنامه‌ای اقتصادی است.

احسان کرمی در این مورد می‌گوید: هرچند برنامه سبد ساختاری اقتصادی دارد، ولی چون برنامه‌ای صبحگاهی است، ریتم و ضرباهنگ برنامه تند است تا به مخاطبان برنامه نشاط و شادی نیز القا شود.

او معتقد است محتوا در نوع اجرای برنامه تاثیر زیادی دارد و همین رویکرد اقتصادی برنامه سبب شده که یک نوع سرمایه‌گذاری اقتصادی، اما از نوع فرهنگی داشته باشم، زیرا مقداری از وقت مطالعاتی خود را به مباحث اقتصادی معطوف کردم و بیشتر از گذشته به موضوعات اقتصادی توجه می‌کنم.

هدفگذاری شبکه بازار

شبکه بازار به منظور ظرفیت‌سازی و تحول‌آفرینی در فضای اقتصادی کسب و کار، رونق بازار، ارتقای کیفیت کالا و خدمات و فرهنگسازی در زمینه حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان داخلی راه‌اندازی شد.

بر همین اساس، مقابله با واردات کالاهای خارجی، مبارزه با قاچاق کالا، معرفی کالاهای برتر ایرانی، معرفی و حمایت از صنایع کوچک، اصلاح الگوی مصرف و آموزش اقتصادی در سطوح متوسط و تخصصی از جمله اهداف شبکه بازار تعیین شده است.

دست‌اندرکاران شبکه بازار می‌کوشند با استفاده از ظرفیت شبکه بازار و همکاری تولیدکنندگان داخلی، شبکه بازار محلی برای معرفی کالاهای ایرانی به مصرف‌کنندگان داخلی و شاهراهی تبلیغاتی برای معرفی کالاها و خدمات ایرانی در کشورهای فارسی زبان باشد، زیرا این شبکه به‌دنبال فضایی سالم برای عرضه کالاهای ایرانی و قابل رقابت با کالاهای بی‌کیفیت و نامرغوب خارجی است

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها