نزدیک دو هفته به آغاز سی و یکمین جشنواره فیلم فجر، اسامی هیات داوران بخش‌های مختلف آن معرفی شدند.
کد خبر: ۵۳۶۰۸۸
چه داورانی جشنواره را سوت می‌زنند

ترکیب داوران امسال توجه برگزارکنندگان جشنواره را به کارگردانان شناخته شده و تنوع نگاه و نگرش در بین داوران نشان می‌دهد.

فیلم‌های پذیرفته شده در بخش سودای سیمرغ (مسابقه سینمای ایران) را رسول صدرعاملی، مهدی فخیم‌زاده، بهروز افخمی، سیدداود میرباقری، سید ضیاءالدین دری، جمال شورجه و مصطفی شایسته داوری خواهند کرد.

آنچه در این فهرست جلب‌نظر می‌کند، تجمیع هفت کارگردان در کنار یکدیگر است که هر کدام قاعدتا از دریچه دنیای خود فیلم‌ها را قضاوت می‌کنند.

اعضای این هیات در شمار کارگردانان صاحب سبک‌ سینمای ایران قرار دارند، اما جای خالی عوامل دیگر سینما در جمع هیات داوران احساس می‌شود.

از سوی دیگر حضور مهدی فخیم‌زاده، سیدداوود میرباقری و سیدضیاء دری در این ترکیب با توجه به فاصله گرفتن‌شان از فضای کنونی سینما و معطوف شدن توجه‌شان به فعالیت در عرصه تلویزیون، نشان‌دهنده ترکیبی سینمایی ـ تلویزیونی است که نگاهی هم به کارگردانان قدیمی در آن دیده می‌شود.

هر چند هیات داوران جشنواره فیلم فجر از حضور کارگردانان تحریمی حوزه هنری هم بی‌نصیب نبوده و مصطفی شایسته کارگردان فیلم «من همسرش هستم» و مانی حقیقی کارگردان «پذیرایی ساده» (داور بخش نگاه نو) هم در میان آنها دیده می‌شود.

بخش نگاه نو (مسابقه فیلم‌های اول) را هم حسین زندباف، دکتر ابراهیم فیاض، مسعود فراستی، مینو فرشچی، فریدون حسن‌پور، مانی حقیقی و محمدرضا عرب داوری می‌کنند.

برخلاف داوران بخش سودای سیمرغ، این بخش شامل یک فیلمنامه‌نویس، یک تدوینگر، سه کارگردان سینما، یک جامعه‌شناس و یک منتقد سینماست که می‌توانند از جوانب مختلف فیلم‌ها را مورد ارزیابی قرار دهند.

باقرار گرفتن مسعود فراستی، مانی حقیقی و ابراهیم فیاض در این ترکیب جالب می‌توان جلسات پر فراز و نشیب و چالش‌بر‌انگیز را برای هیات داوران پیش‌بینی کرد! هر چند انتخاب مانی حقیقی در این هیات با نقدهایی روبه‌رو بوده و شاید چندان نمی‌توان به باقی ماندنش در این فهرست مطمئن بود.

داوری این بخش از آنجایی که امسال همه امیدها به آن معطوف شده و فیلم‌های حاضر در این بخش را به لحاظ کیفی ارزشمند ارزیابی کرده‌اند، به نظر کار سختی می‌آید.

آزاده کریمی - گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها