فائقی : نباید همه قدرت در اختیار هیات اجرایی باشد

جنگ قدرت مدیران، ورزش را تهدید می‌کند

حس می‌کنم در هیات اجرایی دسته بندی‌ها و گروه بندی قدرت می‌شود که برای تدوین یک اساسنامه بی‌طرف نگران کننده است.
کد خبر: ۵۳۵۱۴۱
جنگ قدرت مدیران، ورزش را تهدید می‌کند

معاون اسبق سازمان تربیت بدنی با رد انتخاب دبیرکل کمیته المپیک توسط هیات اجرایی اعتقاد دارد که دبیر کل باید به پیشنهاد رییس و توسط مجمع کمیته ملی المپیک برگزیده شود.

سعید فائقی درباره تصمیمات نشست اخیر هیات اجرایی کمیته ملی المپیک، اظهار کرد: این که فرصتی پیش آمده تا اساسنامه کمیته ملی المپیک بازنگری اساسی شود، بسیار خوب است. در تمام مجامع جهانی همه کسانی که صاحب کرسی‌های بین‌المللی هستند در مجمع حق رای دارند و عضو هستند. باید فرصتی فراهم شود تا قهرمانان المپیک در مجمع حق رای داشته باشند. از طرفی می توانیم به روسا و دبیران کل هر دوره اجازه دهیم که در انتخابات دوره بعدی حق رای داشته باشند. به هر حال این دسته از مدیران چهار سال تجربه دارند و نباید آنها را از دست بدهیم. در این صورت هم دیگر مشکلی که برای هاشمی طبا و از دست دادن کرسی کمیته بین المللی المپیک پیش آمد، اتفاق نخواهد افتاد.

وی افزود: ما انتخابات برگزار می‌کنیم و نماینده المپیکی‌ها را عضو مجمع می‌دانیم. در صورتی که در همه جای دنیا این المپیکی‌های مدال آور هستند که حق رای دارند. از طرفی NGOهای موثر مانند اتحادیه باشگاه‌ها در همه جای دنیا عضو مجمع هستند.

معاون اسبق سازمان تربیت بدنی درباره پیشنهاداتی که برای انتخاب دبیر کل کمیته ملی المپیک مطرح شده است، تاکید کرد: دبیر کل در اساسنامه فوتبال بالاترین مقام اجرایی است که توسط مجمع انتخاب نمی‌شود، اما اختیاراتی ندارد. یعنی سازمان لیگ و کمیته‌های مختلف کارشان را می‌کنند و دبیر کل به عنوان سرپرست دبیرخانه به حساب می‌آید و مقام اجرایی به معنای واقعی نیست. برای جلوگیری از اختلافات رییس و دبیر کل این اشتباه است که انتخاب دبیر کل را در اختیار هیات اجرایی بگذاریم. انتخاب دبیر کل یک نوع سیاستگذاری است. بنابراین باید در هیات رییسه کمیته ملی المپیک مطرح شود.

فائقی با بیان این که ما معمولا هر چیزی را که می‌خواهیم تغییر دهیم، خرابش می‌کنیم خاطرنشان کرد: من از بابت برخی مسایل نگرانم. سازمان تربیت بدنی تبدیل به وزارت شد، اما اتفاق موثری نبود. در اساسنامه فدراسیون فوتبال اختیارات رییس کم شده، به دنبال بالا بردن آن هستیم. نگرانی من از ایجاد بندهایی است که ممکن است باعث شود از چارچوب خارج شویم. انتخاب دبیر کل توسط هیات اجرایی یعنی اختیارات این کمیته‌ را بالا بردن. من نگرانم که اختیارات این کمیته‌ در حد مجمع بالا برود. در کمیته‌ المپیک بر عکس فدراسیون‌های ورزشی رییس، تشریفاتی است. ریاست یک پست تشریفاتی است و دبیر کل همه کاره است. من نگرانم که رییس از حالت تشریفاتی خارج شده و میزان اختیاراتش افزایش پیدا کند.

فائقی با تاکید بر بازنگری در پیشنهاد انتخاب دبیر کل از سوی هیات اجرایی، تصریح کرد: دبیر کل نه به شیوه قبلی انتخاب شود و نه با شیوه جدید تا مشکلات بیشتری برای کمیته ملی المپیک پیش نیاید. جنگ قدرت در سطوح بالای مدیریتی هم ورزش را تهدید می‌کند. همین حالا هم همین مشکل وجود دارد که با واگذاری انتخاب دبیر کل به هیات اجرایی این قدرت و درگیری به تبعات پایین‌تر هم منتقل خواهد شد.

وی با بیان این که واگذاری اختیار انتخاب دبیر کل به هیات اجرایی بوی سیاسی می‌دهد، تاکید کرد: حس می‌کنم در هیات اجرایی دسته بندی‌های و گروه بندی قدرت می‌شود که برای تدوین یک اساسنامه بی‌طرف نگران کننده است. نباید اختیارات به گونه‌ای باشد که همه قدرت در اختیار هیات اجرایی باشد. با دست خودمان مشکلات جدیدی را ایجاد نکنیم. مسئولان کمیته‌ باید با یک مطالعه تطبیقی در اساسنامه عرف مجامع مختلف اساسنامه را اصلاح کنند. برای فرار از این مشکلات می‌توان این گونه پیشنهاد کرد که دبیر کل به پیشنهاد رییس و با انتخاب مجمع برگزیده شود. در غیر این صورت رییس و دبیر کل همیشه با مانعی به نام هیات اجرایی مواجه هستند. اکنون هم این هیات کارهای زیادی انجام می‌دهد، اما واگذاری اختیارات زیاد به هیات اجرایی در آینده نگران کننده است. همین حالا هم وزیر و رییس کمیته ملی المپیک با هم تفاهم نمی‌کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها