معاون محیط زیست دریایی خبر داد

پرورش فک خزر و لاکپشت پوزه عقابی

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست کشور از امکان پرورش دو گونه در معرض خطر دریایی در آینده نزدیک خبر داد.
کد خبر: ۵۳۳۷۰۶

عبدالرضا کرباسی در گفتگو با مهر افزود: تدوین استاندارها، راهنماها و دستورالعمل‌های زیست محیطی که تاکنون مغفول مانده و اجرایی نشده در برنامه‌های کاری محیط زیست دریایی از اولویت‌های اول و مهم است.

وی در ادامه گفت: خوشبختانه در سال جاری استانداردهای تخلیه فاضلاب‌های صنعتی، خانگی و کشاورزی برای خلیج‌فارس و دریای خزر تدوین شده که بزودی مراحل قانونی را برای ابلاغ رسمی طی خواهد کرد.

معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست تصریح کرد:  ساماندهی موتورهای دو زمانه شناورها که سوخت زیادی مصرف می‌کردند و آلودگی نیز ایجاد می‌کردند، در دستور کار قرار دارد که طبق دستور دولت قرار است ورود این موتورها به کشور ممنوع شود.

کرباسی ادامه داد: پس از توقف ورود این موتورها به کشور از موتورهای چهارزمانه استفاده خواهد شد و از طرفی نیز دستورالعمل خارج سازی شناورهای مغروق و اوراق آنها، تخلیه آب توازن و بسیاری از راهنماها و دستورات در دست تهیه است که امسال عملی خواهند شد.

این مقام مسئول با بیان اینکه تدوین این نوع دستورالعمل ها برای سالهای آینده نیز ادامه خواهد یافت، اظهار داشت: از سال آینده برنامه‌های حفاظتی در حوزه گونه ها دریایی را تشدید خواهیم کرد.

وی با اشاره به حفاظت از لاک پشتها افزود: قاچاق بی‌رویه تخم لاک‌پشت‌ها به کشورهای همسایه، فروش به صورت محلی، شکار طبیعی و عوامل دیگر موجب شده لاک‌پشت‌های گونه‌ عقابی در قشم، هنگام و سایر جزایر در خطر انقراض قرار بگیرند.

کرباسی با اظهار اینکه به همین دلیل برنامه‌های حفاظتی باید به دو دسته تقسیم شوند اضافه کرد: در این راستا حفاظت مستقیم جهت حفظ این نوع گونه‌ها از انقراض و امکان‌سنجی پرورش این نوع لاک‌پشت در یک محیط بسته که بتواند مورد استفاده‌ اقتصادی افراد بومی قرار بگیرد.

کرباسی با بیان اینکه برنامه‌ای مشابه برنامه پرورش لاک پشت پوزه عقابی و فک خزری داریم، افزود: مردم و جوامع محلی باید در این موضوعات به ما کمک کنند تا بتوان زودتر و بهتر به اهداف دست یافت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها