دوستداران میراث فرهنگی کشور همچنان منتظرند تا ببینند بر سر طولانی‌ترین دیوار خشتی جهان چه خواهد آمد، دیوار دفاعی گرگان که بعد از دیوار چین و دیوار لیمز سومین دیوار طولانی جهان است، قرار است با اجرای پروژه راه‌آهن از گرگان به «اینچه‌برون» که از مصوبات سفر رئیس‌جمهور به استان گلستان و یکی از طرح‌های ملی است، به دو‌نیم شود.
کد خبر: ۵۲۱۹۴۱

این دیوار تاریخی که حدود 200کیلومتر طول دارد در متون تاریخی به مار سرخ معروف است و در سال 1378 به ثبت ملی رسیده و قرار بود پرونده این دیوار تاریخی برای ثبت جهانی نیز تهیه شود، اما به نظر می‌رسد با احداث این راه‌آهن، ثبت جهانی دیوار خشتی گرگان نیز به خطر می‌افتد.

هر چند روز گذشته معاون میراث فرهنگی کشور طی اظهار نظری اعلام کرد که نحوه‌ ادامه اجرای پروژه راه‌آهن در محل تقاطع با دیوار تاریخی گرگان، مسأله‌ای است که باستان‌شناسان باید درباره‌ آن نظر دهند و این‌که پس از بررسی گزارش باستان‌شناسی، موضوع در شورای فنی سازمان میراث فرهنگی مطرح می‌شود تا درباره‌ چگونگی ادامه‌ پروژه‌ راه‌آهن تصمیم‌گیری شود.

به نظر می‌رسد این اثر مهم تاریخی کشور که قدمت آن به اواخر دوره‌ ساسانی بازمی‌گردد سال‌هاست که به جای بازسازی مورد بی‌مهری قرار گرفته است و سال‌های گذشته بخش‌های بسیاری از آن بر اثر عوامل طبیعی و انسانی از بین رفته است و بسیاری از مردم به دلیل اطلاع‌رسانی نکردن درست درباره اهمیت و ارزش این اثر تاریخی خشت‌های آن را برای فروش و حتی ساخت خانه جدا کرده‌اند و اکنون نیز قرار است با عبور خط‌آهن پیکره این دیوار قدیمی به لرزش در آید و دو نیمه شود.

سخنانی که از سوی مسوولان مطرح می‌شود نشان می‌دهد که صرف تاریخی بودن و داشتن عنوان سومین دیوار دفاعی جهان برای آن که عبور خط ‌آهن را از میان این دیوار به طور کل منتفی کند، وجود ندارد.

سیما رادمنش ‌-‌ گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها