جامعه سعودی بر اساس ساختارهای قبیله‌ای بنیان نهاده شده و ساخت قدرت در این کشور نیز به نحو دراماتیکی از این ساختارها و مناسبات متاثر است.
کد خبر: ۴۸۴۰۳۷

فرآیند به قدرت رسیدن در عربستان کاملا از سیستم‌ قبیله‌ای و فامیلی تبعیت می‌کند و فرد به قدرت رسیده، تنها به اعتبار نسبت‌ها و علقه‌هایی که با خاندان سلطنت می‌تواند داشته باشد، به جایگاه قدرت غیرمشروط و غیرپاسخگو دست می‌یابد.

این‌گونه است که گاهی مشاهده می‌شود در بعضی بخش‌ها اعضای مختلف یک خانواده، برخی سمت‌ها را احراز می‌کنند و این سمت‌ها تا مدت طولانی، در میان آنها دست‌به‌دست می‌شود.

به عنوان مثال می‌توان به کابینه فعلی عربستان سعودی اشاره کرد که از حیث حضور همزمان چهار برادر از یک خانواده در آن، می‌تواند پدیده بی‌نظیری به شمار بیاید.

در ادامه سمت و خلاصه سوابق این چهار برادر عضو کابینه سعودی را می‌خوانید.

سلمان بن‌عبدالعزیز آل‌‌سعود؛ ولیعهد و وزیردفاع

سلمان که پسر بیست‌ و پنجم ملک عبدالعزیز است، سال 1935 متولد شد. مادر او حصه بنت احمدالسدیری از وابستگان عشیره قدرتمند سدیری است.

او فعالیت در امور اجرایی را از دهه 1950 میلادی شروع کرد. سال 1954 و وقتی 19 سال داشت،

از سوی پدرش به عنوان شهردار ریاض معرفی شد. او نوامبر سال گذشته و پس از درگذشت شاهزاده سلطان بن‌عبدالعزیز آل‌سعود که برادر تنی‌اش بود، عهده‌دار سمت وزارت دفاع هم شد.

اندکی بعد و با درگذشت نایف بن‌عبدالعزیز ولیعهد پیشین او به مقام ولیعهدی هم رسید.

 

احمد بن‌عبدالعزیزآل‌سعود وزیر کشور

شاهزاده احمد بن‌عبدالعزیز، نهمین وزیر کشور عربستان‌سعودی برادر تنی سلمان بن‌عبدالعزیز، ولی‌عهد تازه منصوب است.

وی سی و یکمین فرزند ملک عبد‌العزیز از همسرش حصه بنت احمدالسدیری است که در زمان ملک فیصل جانشین حاکم مکه مکرمه بود و سال ۱۹۷۵ در آغاز پادشاهی ملک خالد به معاونت وزارت کشور عربستان سعودی منصوب شد.

شاهزاده احمد بن‌عبدالعزیز متولد سال ۱۹۴۱ در طول حضور خود به عنوان معاون وزیر کشور سعودی همواره در سرکوب‌های امنیتی این وزارتخانه و تبادل اطلاعات امنیتی با کشورهای عرب حوزه‌های خلیج فارس مشارکت داشته است.

 

سعود بن‌فیصل آل‌سعود وزیر امورخارجه

وزیر امور خارجه عربستان‌سعودی را بیشتر به نام سعود‌الفیصل می‌شناسند که از سال 1975 عهده‌دار این سمت بوده و قدیمی‌ترین وزیر امورخارجه معاصر است.

او که متولد 1941 است، فرزند ملک فیصل و عفت‌الثنایان است. در دانشگاه پرینستون درس خوانده و با مدرک کارشناسی اقتصاد از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شد.

سعودالفیصل برادر تنی شاهزاده ترکی فیصل، رییس پیشین سازمان اطلاعاتی عربستان‌سعودی است که البته هنوز از چهره‌های متنفذ این کشور است.

او که به هفت زبان صحبت می‌کند، روابط بسیار نزدیکی با آمریکایی‌ها دارد و نقشی عمده در شکل‌دهی سیاست خارجی عربستان‌سعودی ایفا می‌کند.

 

مکرین بن‌عبدالعزیز آل‌سعود رئیس مخابرات العامه

مکرین جوان‌ترین پسر ملک عبدالعزیز سال 1945 از مادری یمنی به‌ دنیا آمد.

او پس از پایان تحصیلات متوسطه به بریتانیا رفت و در کالج سلطنتی علوم هوایی این کشور به تحصیل پرداخت.

سال 1975 به فرماندهی یگان دوم نیروی هوایی عربستان ‌سعودی رسید و تا سال‌ها در این نیرو ماند.

سال 1980 فرماندار حیل شد و تا سال 1999 در این سمت ماند، مدتی فرماندار مدینه شد و سال 2005 از سوی ملک‌ عبدالله به ریاست سازمان اطلاعاتی عربستان‌سعودی که پستی کلیدی است، منصوب شد. مکرین روابط نزدیکی با پاکستان دارد و با بسیاری از مقامات ارشد این کشور دوست است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها